Ampeg SVT VR

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Ampeg SVT VR

Inlägg av groovyjr »

Såg att Ampeg lyckats skaka liv i den topp som troligen skulle vara deras bästa i mångas smak nämligen blueline serien från 69, 70. http://www.ampeg.com/products/classic/svtvr/index.html
Visst har man gjort lite modifieringar som att byta till 12AX7 och 12AU7 rör i försteget, lagt till speakon och en DI på denna version.

Enligt de tester jag läst ska den låta mycket likt orginalet, någon här som testat?

Bild

Funderar lite på att byta min Aguilar DB750 mot en sådan eller möjligen en helt orginal Ampeg SVT blackline '74 (samma men med svarta linjer).

Bild

Tar gärna emot lite åsikter om både blue- och blackline...
Senast redigerad av groovyjr den tor 01 mar 2007, 05:16, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Johanivansson
Medlem+
Inlägg: 1329
Blev medlem: lör 30 dec 2006, 00:54
Ort: Stockholm

Inlägg av Johanivansson »

Har inget att säga om den toppen, men tänkte fråga vad du skulle tänka dig att släppa db750-toppen för om byte blir aktuellt.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Vad han skulle tänka sig att släppa db750-toppen för om byte blir aktuellt? För en av de två Ampeg topparna förstås :roll:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Vad är egentligen skillnaden mellan Black- och Blueline? Säg INTE färg eller namn ;)
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

poverino skrev:Vad är egentligen skillnaden mellan Black- och Blueline? Säg INTE färg eller namn ;)
Båda är Ampeg SVT (VR på nya modellen står för Vintage Reissue) och vad jag vet så är det just bara färgen på linjerna på silverfronten som skiljer dem åt samt vita och svarta vippbrytare - se bilder ovan. Standby sitter på baksidan på den senare av någon oförklarlig anledning, inte vidare genomtänkt kanske...

Innehållet ska vara samma till skillnad från Classic serien som bl.a. har en krets som ska spara rören men som också försämrar ljudet avsevärt.
Johanivansson skrev:Har inget att säga om den toppen, men tänkte fråga vad du skulle tänka dig att släppa db750-toppen för om byte blir aktuellt.
calif de funk skrev:Vad han skulle tänka sig att släppa db750-toppen för om byte blir aktuellt? För en av de två Ampeg topparna förstås :roll:.
Ja mina vänner, eftersom de inte är så lätta att hitta begagnade här i sverige och dessutom ligger ganska högt i nypris blir även mitt pris högt. Återkommer till detta när jag bestämt mig :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Det är helt klart den snyggaste toppen som någonsin gjorts. Skulle gärna köpa en sån om jag hade deg, men jag säljer aldrig min Orange....
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

groovyjr skrev:
poverino skrev:Vad är egentligen skillnaden mellan Black- och Blueline? Säg INTE färg eller namn ;)
Båda är Ampeg SVT (VR på nya modellen står för Vintage Reissue) och vad jag vet så är det just bara färgen på linjerna på silverfronten som skiljer dem åt samt vita och svarta vippbrytare - se bilder ovan. Standby sitter på baksidan på den senare av någon oförklarlig anledning, inte vidare genomtänkt kanske...

Innehållet ska vara samma till skillnad från Classic serien som bl.a. har en krets som ska spara rören men som också försämrar ljudet avsevärt.
Johanivansson skrev:Har inget att säga om den toppen, men tänkte fråga vad du skulle tänka dig att släppa db750-toppen för om byte blir aktuellt.
calif de funk skrev:Vad han skulle tänka sig att släppa db750-toppen för om byte blir aktuellt? För en av de två Ampeg topparna förstås :roll:.
Ja mina vänner, eftersom de inte är så lätta att hitta begagnade här i sverige och dessutom ligger ganska högt i nypris blir även mitt pris högt. Återkommer till detta när jag bestämt mig :wink:
Och nu fattar jag inte varför min vän GroovyJr citerar mig! Min "ironi" var riktad till Johanivarssons komentar eftersom det klart och tydligt framstog att GroovyJr vill ha en av de Ampeg topparna for sin Aguilar. Jaja, skit i samma...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Stämmer ju Califen...
Var nog aningen trött där - sorry!

Men hej jä-lar vilken topp det var den där Ampegen, känns lite jobbigt nu faktiskt. Skulle aldrig ens drömma om att byta Aguilaren mot en SVT Classic som inte har en chans mot Aguilaren i mina öron men den här SVT '74 låter gottmos får jag nog bara konstatera. :wink:

Visst är det mer klipp i Aguilaren men den hänger inte med i värmen och då låter den ganska likt en bra rörtopp - hmm, fan fan fan... 8)

Amen! :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Är det verkligen SÅ stor skillnad mellan VR och Classic? Måste genast bege mig o provspela en vintage..

här har du en gamling: http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=4969988
Skriv svar