Lätta toppar och lådor?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

mikkejohansson skrev:Du kan köpa o testa Portabass så får vi andra veta sen :)

http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=4992940

Tack för tipset.
Har kollat upp lite "rewievs/resensioner" på nätet ang. Ampeg 250 Portabass och den verkar väl så där. (det var ju några år sedan den kom och det har ju kommit flera, billigare konkurenter, med iaf på papperet, bra prestanda.)

Men... den finns ju här i Götet så jag skall väl iaf testa.

Appropå testa så skall jag iväg och A/B/C testa EBS NEO 112/Eden D112XLT/Aguilar GS112 i morgon.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Dagen/kvällen efter...

OK, då var lådorna testade.
Dessvärre inget rep./band/ gig test men dock testade av en basist och en "bruksbasspelare" (den senare, undertecknad) i "rumsmiljö" och på relativt låg volym.

Testet utfördes genom en Aguilar 500 SC topp och med en Fender Jazz Deluxe 4:a och en Clover XP 15.5 (den senare med trötta str.).

med all EQ lika kom jag fram till följande.

Aguilar GS 112 lådan (störst och tyngst med sina 19 kg) var avgjort den som, i mina öron, levererade det varmaste och snyggaste ljudet och dessutom den med renast och tyngst botten.Klarade ner till lågt C riktigt bra.

Eden D112 XLT lådan (näst störst/tyngst med sina 17 Kg. Höjd och bredd var i det närmaste identisk med Aguilar men Aguilar var djupare) levererade mycket mid och hade ett ganska rått/morrigt ljud.Även denna höll ihop ganska bra ner till lågt C/B.

EBS NEO 112 (minst och lättast med sina 12kg) hade även den ett ganska "midigt" ljud (iaf jämfört med Aguilar) men lite snyggare/mer polerat (om man jämför med Eden).Klarade sig ganska bra ner till lågt D.

Nu kan det ju iofs vara så att det faktun att Aguilar lådan är optimerad efter Aguilar toppen påverkar och det framgår ju inte av testen hur väl resp.låda klarar sig/går igenom i en bandsättning med hög volym.

Men som "solobas rig på låg volym" tycker jag att Aguilar dängde de andra med all (o)önskvärd tydlighet ;-)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tänk bara på att det sällan är relevant hur en rigg låter i situationen
"i "rumsmiljö" och på relativt låg volym."

Det är ju sällan man använder riggen så... Det som upplevs middigt och hårt i en hemma/rums-situation kan vara det som känns som tydlighet och klarhet i en bandsituation. Likaså kan det som känns som skön, varm mysig botten på låg volym därhemma, upplevas som rumbletendenser och odefinierad bas när det blir skarpt läge.

När jag för många år sedan skulle köpa nytt lånade jag ihop en skock toppar till replokalen inför en repvecka, riggade dom i rummet bredvid och så fick min gitarristkompis gå ut och byta mellan topparna utan att jag visste vilken det var som gick. Körde så hela veckan och så slogs topparna ut en efter en - tills bara Mrs MESA ar kvar!

Testa att göra nåt liknande med dina lådor! Ställ upp dom bredvid varandra, lägg ett lakan eller nåt över dom och låt någon byta mellan dom utan att du vet vilken det är som lirar. Kul, nyttigt och spännande!

(som vanligt bara mina 2 cent...)
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

dereborn skrev:Tänk bara på att det sällan är relevant hur en rigg låter i situationen
"i "rumsmiljö" och på relativt låg volym."

Det är ju sällan man använder riggen så... Det som upplevs middigt och hårt i en hemma/rums-situation kan vara det som känns som tydlighet och klarhet i en bandsituation. Likaså kan det som känns som skön, varm mysig botten på låg volym därhemma, upplevas som rumbletendenser och odefinierad bas när det blir skarpt läge.

När jag för många år sedan skulle köpa nytt lånade jag ihop en skock toppar till replokalen inför en repvecka, riggade dom i rummet bredvid och så fick min gitarristkompis gå ut och byta mellan topparna utan att jag visste vilken det var som gick. Körde så hela veckan och så slogs topparna ut en efter en - tills bara Mrs MESA ar kvar!

Testa att göra nåt liknande med dina lådor! Ställ upp dom bredvid varandra, lägg ett lakan eller nåt över dom och låt någon byta mellan dom utan att du vet vilken det är som lirar. Kul, nyttigt och spännande!

(som vanligt bara mina 2 cent...)

Jodå...
jag snuddade ju vid dina tankebanor ovan.

Dessvärre så är Aguilar lådan inte min (kan iofs kanske, som du sa, låna)

Är inte riktigt säker på att jag fattade det där med att "lägga över ett lakan eller nått" (fritt citat)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bara så att du inte ser vilken låda som högtalarkabeln går in i... Jag lovar, du kommer att kika om du kan! Man blir SÅ nyfiken...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev:Tänk bara på att det sällan är relevant hur en rigg låter i situationen
"i "rumsmiljö" och på relativt låg volym."

Det är ju sällan man använder riggen så... Det som upplevs middigt och hårt i en hemma/rums-situation kan vara det som känns som tydlighet och klarhet i en bandsituation. Likaså kan det som känns som skön, varm mysig botten på låg volym därhemma, upplevas som rumbletendenser och odefinierad bas när det blir skarpt läge.

När jag för många år sedan skulle köpa nytt lånade jag ihop en skock toppar till replokalen inför en repvecka, riggade dom i rummet bredvid och så fick min gitarristkompis gå ut och byta mellan topparna utan att jag visste vilken det var som gick. Körde så hela veckan och så slogs topparna ut en efter en - tills bara Mrs MESA ar kvar!

Testa att göra nåt liknande med dina lådor! Ställ upp dom bredvid varandra, lägg ett lakan eller nåt över dom och låt någon byta mellan dom utan att du vet vilken det är som lirar. Kul, nyttigt och spännande!

(som vanligt bara mina 2 cent...)
Och återigen, satsar du dina 2 cent helt rätt, som vanligt :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

OK, då förstår jag

Jag var inne på tankar som - nu när jag täckt över/dämpat dem, så skall de minsann få bekänna färg ':oops:'
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Ashdown

Inlägg av caulev »

Jag har precis köpt mig en Ashdown.
Vädligt nöjd med ljudet och vikten :D.
Det jag ser som negativt är att den saknar fläkt, vilket gär att den blir väldigt varm vilket kanske inte spelar roll samt att man inte kan bryggkoppla kanalerna.
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Markbass T121 H

Just så här när teknikerna i Milan strax ska visa Liverpool var skåpet står, kan jag meddela att mitt hem har fått en ny och djupare röst - en Markbass T121 H som ersättning eller komplement till EBS Neo 12. Italiensk Hightech.
Så är långt inget att klaga på. Djupare bas, klarar B-strängen på en 5:a bättre. Något större och otympligare, men jag tror den vinner i längden. Tillsammans med min Markbass SA 450 ser den dessutom ruskigt gul ut.

Lev väl
Skriv svar