Rapport från FrecKo?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Graf Z, visst refererade du till den tidiga NS-basen som Bob Rock lirade på på St Anger? Den som tillhört City Boy-basisten?

SORRY, kan inte släppa den här trådpajaren... :oops:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
dereborn

Inlägg av dereborn »

Men jag får gå OT för att jag startade tråden

...vem startade tråden, sa du??? :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev:Graf Z, visst refererade du till den tidiga NS-basen som Bob Rock lirade på på St Anger? Den som tillhört City Boy-basisten?

SORRY, kan inte släppa den här trådpajaren... :oops:
Haha! Jag gissar att det är samma, enligt Relic så har den tillhört en Phil Soussan http://www.philsoussan.com/home.html

Men det kan ju vara så att Jason ägde en NS1 som användes på Black album och att de restrerande Metallicapojkarna köpte en likadan i hopp om att få samma ljud? Detta måste vi gå till grunden med! ;)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:
Men jag får gå OT för att jag startade tråden
...vem startade tråden, sa du??? :wink:
:lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:
Men jag får gå OT för att jag startade tråden

...vem startade tråden, sa du??? :wink:
Ähum, just fan :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Inlägg av Relic »

GrafZeppelin skrev:
precision65 skrev:Graf Z, visst refererade du till den tidiga NS-basen som Bob Rock lirade på på St Anger? Den som tillhört City Boy-basisten?

SORRY, kan inte släppa den här trådpajaren... :oops:
Haha! Jag gissar att det är samma, enligt Relic så har den tillhört en Phil Soussan http://www.philsoussan.com/home.html

Men det kan ju vara så att Jason ägde en NS1 som användes på Black album och att de restrerande Metallicapojkarna köpte en likadan i hopp om att få samma ljud? Detta måste vi gå till grunden med! ;)
En sista sen ska jag ge mig i den här tråden.
Jasons bas på Black Album är en NS4 från 81, den som Bob Rock spelade in basen på St Anger är mycket riktigt en NS1:a
Gäst

Inlägg av Gäst »

Relic skrev:
En sista sen ska jag ge mig i den här tråden.
Jasons bas på Black Album är en NS4 från 81, den som Bob Rock spelade in basen på St Anger är mycket riktigt en NS1:a
Yes! Tack för det klargörandet. Måste bara fråga om du är 100% säker på att det är en NS 4 och inte NS 2 iom att 81 låter väldigt tidigt för att vara en NS 4?

Jag blir också jättesugen på en Spector nu... En NS 5 i transparent vitt.
Senast redigerad av Gäst den mån 19 mar 2007, 13:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Inlägg av Relic »

GrafZeppelin skrev:
Relic skrev:
GrafZeppelin skrev:
En sista sen ska jag ge mig i den här tråden.
Jasons bas på Black Album är en NS4 från 81, den som Bob Rock spelade in basen på St Anger är mycket riktigt en NS1:a
Yes! Tack för det klargörandet. Måste bara fråga om du är 100% säker på att det är en NS 4 och inte NS 2 iom att 81 låter väldigt tidigt för att vara en NS 4?

Jag blir också jättesugen på en Spector nu... En NS 5 i transparent vitt.
Det jag endast vet är vad jag läste att Jason i en intervju då han sa att det var en NS 4:a men i och med att den kom under perioden under namnet SSD så borde det inte stämma om det nu är en 81:a.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:
precision65 skrev:Graf Z, visst refererade du till den tidiga NS-basen som Bob Rock lirade på på St Anger? Den som tillhört City Boy-basisten?

SORRY, kan inte släppa den här trådpajaren... :oops:
Haha! Jag gissar att det är samma, enligt Relic så har den tillhört en Phil Soussan http://www.philsoussan.com/home.html

Men det kan ju vara så att Jason ägde en NS1 som användes på Black album och att de restrerande Metallicapojkarna köpte en likadan i hopp om att få samma ljud? Detta måste vi gå till grunden med! ;)
Bob Rock lånade Spectorn han lirade med på St Anger av en basist han har lirat med förut... Basisten dog, så han gick till hans fru och frågade där om han fick låna basen.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Men visst måste "bandet" Metallica äga en hel del basar med? Tänker på Robert Trujillos audition i "some kind of monster" där han träffar bandets tekniker och får välja bland en massa basar....
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det kan INTE ha varit en NS4 om den är från 1981

http://www.spectorbass.com/NewFiles/modelhistory.html
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

*tittar in och gäspar*

:louder: Nördi-nördi-nöööörd!

*knallar ut igen*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Geddy_Lee skrev:*tittar in och gäspar*

:louder: Nördi-nördi-nöööörd!

*knallar ut igen*
Proud to be neeeerd! Det där biter inte på mig!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag har bara sett han Jason där han förekommer som flyktigast i "Some Kind of Monster"...
Tycker det är bra att han inte är med i Metallica längre.
Man såg direkt på hans flackande blick och brist på attityd att han inte passade i bandet.

La jag lite bränsle på elden nu? :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Relic skrev:
GrafZeppelin skrev:
Relic skrev:
En sista sen ska jag ge mig i den här tråden.
Jasons bas på Black Album är en NS4 från 81, den som Bob Rock spelade in basen på St Anger är mycket riktigt en NS1:a
Yes! Tack för det klargörandet. Måste bara fråga om du är 100% säker på att det är en NS 4 och inte NS 2 iom att 81 låter väldigt tidigt för att vara en NS 4?

Jag blir också jättesugen på en Spector nu... En NS 5 i transparent vitt.
Det jag endast vet är vad jag läste att Jason i en intervju då han sa att det var en NS 4:a men i och med att den kom under perioden under namnet SSD så borde det inte stämma om det nu är en 81:a.
Troligtvis tänkte han "NS fyrsträngad" och så blev det som det blev. Min gamla baslärare envisades med att säga att han hade en Fender Percussion år efter år.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:Jag har bara sett han Jason där han förekommer som flyktigast i "Some Kind of Monster"...
Tycker det är bra att han inte är med i Metallica längre.
Man såg direkt på hans flackande blick och brist på attityd att han inte passade i bandet.

La jag lite bränsle på elden nu? :P
Det han lackade på var att dom började ta in psykologer och filmteam och grejer... Han sa ju att det var "really fucking lame, and weak" av dom att ta in psykologen och att dom fyra som har bestämt saker som rört miljarder med dollar och miljarder med människor inte kan komma överrens som en grupp är stört.

Brist på attityd btw? Hur skulle du reagerat om du lirat i ett band i 14 år, valt att inte skaffa familj för att satsa på musiken och ser hur resten av bandet skaffar familj och få vänta, men sen när du vill göra något, som att spela i ett annat band för att få lite kreativt utlopp, inte får det?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag stod oemotsagd i nästan en timme iaf. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Var faktiskt tvungen att maila Spetor och fråga...

Inlägg av FreCKo »

hello -

thanks for the email. glad you are interested in our basses!

yes Jason played Spector basses, including his own signature bass,
in the 1990s. his signature bass was based on our then current model
SD. his bass was flat black stain, black hardware, piezo bridge pickups,
and had fiber optic side dots.

we did offer these during the years he played them. we built a few of
them,
as seen here-
http://www.spectorbass.com/NewFiles/modelhistory.html

sorry we do not offer this model anymore.

I hope this info helps, let me know if you have any additional questions.


Snacka om hjälpsamma! Jag mailade i Fredags :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag försökte få en titt-kikning på kalaset igår men mesan var case:ad så jag fick nöja mig med att snegla på lådan som iofs inte såg helt fel ut. Bild

Ska styra upp nån kväll då båda våra band kan lira, mitt nya riff-hårdrocksband borde funka rätt bra med freckos band.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Re: Var faktiskt tvungen att maila Spetor och fråga...

Inlägg av jbass »

FreCKo skrev:hello -

thanks for the email. glad you are interested in our basses!

yes Jason played Spector basses, including his own signature bass,
in the 1990s. his signature bass was based on our then current model
SD. his bass was flat black stain, black hardware, piezo bridge pickups,
and had fiber optic side dots.

we did offer these during the years he played them. we built a few of
them,
as seen here-
http://www.spectorbass.com/NewFiles/modelhistory.html

sorry we do not offer this model anymore.

I hope this info helps, let me know if you have any additional questions.


Snacka om hjälpsamma! Jag mailade i Fredags :D
.. misstänker att du var i kontakt med P.J Rubal?
Kolla in hans samling Spector-basar -> http://www.spectorworld.com/pjrubal.htm
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

illern skrev:Jag försökte få en titt-kikning på kalaset igår men mesan var case:ad så jag fick nöja mig med att snegla på lådan som iofs inte såg helt fel ut. Bild

Ska styra upp nån kväll då båda våra band kan lira, mitt nya riff-hårdrocksband borde funka rätt bra med freckos band.
Jafan! Riktig rockkväll och döda småfåglar :twisted:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:
illern skrev:Jag försökte få en titt-kikning på kalaset igår men mesan var case:ad så jag fick nöja mig med att snegla på lådan som iofs inte såg helt fel ut. Bild

Ska styra upp nån kväll då båda våra band kan lira, mitt nya riff-hårdrocksband borde funka rätt bra med freckos band.
Jafan! Riktig rockkväll och döda småfåglar :twisted:
Har sångaren återvänt eller förresten?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

illern skrev:
FreCKo skrev:
illern skrev:Jag försökte få en titt-kikning på kalaset igår men mesan var case:ad så jag fick nöja mig med att snegla på lådan som iofs inte såg helt fel ut. Bild

Ska styra upp nån kväll då båda våra band kan lira, mitt nya riff-hårdrocksband borde funka rätt bra med freckos band.
Jafan! Riktig rockkväll och döda småfåglar :twisted:
Har sångaren återvänt eller förresten?
Japp... satans sångare som aldrig kan bestämma sig :roll:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

En till recension nu då (när jag hunnit prova den några gånger):

Fan i HELVETE va kräm det är i förstärkaren! Jag gillar att basen inte riktigt "skiter sönder" högtalarna så att det fladdrar som fan... Visst blir det lite så med basen på 10 och med ratten utdragen men med basen på åtta och ratten intryckt så har man ett riktigt tajt basljud...

Mellanregistret är jävligt användbart, har den "bara" på fem och jag tränger ändå igenom gitarristens ljudbild utan att ta för mycket plats (enligt mig då).

Diskanten... Där kan man VERKLIGEN få för mycket! Med en diskantratt, pull-funktion på ratten så att frekvensen "hoppar upp" ett snäpp (gissar jag på iaf... Dereborn, det är väl så?) och sen en brightfunktion på volymratten... Det kan fan bli för mycket av diskanten :lol:

Equalizern har jag inte ens provat, men den ska nog komma till användning när jag använder två basar... Ska justera upp min kära gamla Yamaha så att jag har två basar, i reserv och liknande...

Det dåliga med förstärkaren (om man inte kan hitta nackdelar med något så är man sådär läskigt frälst):

Fan va varm den blir :? Fläkten står på max men ändå blir den ganska varm... Inte så att något smälter, men racklådan över blir faktiskt lite varm också, kan bli läskigt om jag sätter in något över förstärkaren i racket... Eller så är det bara jag som inte är van vid rörförstärkare :wink:

Nummer två: När man sänker volymen så att sångaren verkligen ska höra sig så låter inte förstärkaren lika bra :cry: Fast då drar man ut bas-ratten så att man får lite tryck i bottnen iaf, så den låter ju inte DÅLIGT iaf :P

Illern/Fred the Head kan ju ge en liten beskrivning också om han känner för det :P Btw Fred, ditt band var fan grejer! Både jag och Björn vart imponerade som fan. Är det sant att er sångare/gitarrist är 26 och er trummis 23?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

FreCKo skrev:Illern/Fred the Head kan ju ge en liten beskrivning också om han känner för det :P Btw Fred, ditt band var fan grejer! Både jag och Björn vart imponerade som fan. Är det sant att er sångare/gitarrist är 26 och er trummis 23?
Ingen överaskning att toppen skulle låta bra, jag är lite tveksam till 2x15"-kombinationen, det känns liksom lite slappt men det var ett satans ryt i toppen.
Vår gitarrist är 24 år och trummisen är 20. Båda heter Erik.
Vi ska spela på festivalen så då får du komma kolla när jag har lärt mig alla låtar. Jag har bara repat med dom 3 gånger.
Skriv svar