Rörtopp lågwattare?

Prata om förstärkare och högtalare
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

FreCKo skrev:
Matte skrev:
bassicfun skrev:En Dynacord Eminent skulle passa på din fina låda,rör och mystisk lampa som blinkar när man spelar....fler kanaler du kan använda till ricken...frän modell tycker jag och bäst av allt för din del, 0% hi tech....
För den ouppmärksamme kan meddelas att Anli blivit med en Trayor bassmaster som är på väg till honom.......
Va sött, när förväntas den lille krabaten? :wink:
Lagom till han kommer hem igen....... 8)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Matte skrev:
bassicfun skrev:En Dynacord Eminent skulle passa på din fina låda,rör och mystisk lampa som blinkar när man spelar....fler kanaler du kan använda till ricken...frän modell tycker jag och bäst av allt för din del, 0% hi tech....
För den ouppmärksamme kan meddelas att Anli blivit med en Trayor bassmaster som är på väg till honom.......
Äsch, han kan väl köpa en till!?! Eller två!

http://www.annonsdirekt.se/asp/soegning ... Id=5002008
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

På eftermiddagen dök det upp en TUNG grej på Bussgodset! Mattes Traynor hade anlänt!
Snabbt hem, kolla att ampegens 15" blev pordent inkopplad och sen på med strömmen.
Yes... den levde! Har nu testat alla basar, rick-o-sound kopplingar och pedaler, Hur kul som helst :)
Spontana intrycket är dock:
- Fan vad högljudd! Det håller inte, måste kolla upp vad en powerscaling mod skulle gå på.
- Först tyckte jag min transistorampeg hade mer vintage ljud, den lät lite hårt. Men antagligen vande jag mig eller så ändrades ljudet när den blev varm.
Lite varmare nu, och jag meckar runt lte med kontrollerna. Antagligen spelar jag för tyst :)

Skall prova och byta förstegsrören i morgon (tar två semesterdagar), Matte hade frikostigt skickat med två olika uppsättningar.

Men, hur kul som helst är det!!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vad går den i för impedans? Såg en THD Power Plate 4 ohm på Blocket eller Vendolin för under 2.000 spänn!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

8 ohm är optimalt, men funkar med 4 sägs det.
Skall man pressa den i en powersoak så kanske impendansen bör vara optimal... eller?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jo, den ska passa både topp o låda s a s. Annars kommer den nog bara att överhettas o bränna slutsteget :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev:8 ohm är optimalt, men funkar med 4 sägs det.
Skall man pressa den i en powersoak så kanske impendansen bör vara optimal... eller?
Ska du köpa med en poersoak så bör du ha en med rättimpedans, annars blir det en kostsam historia...... Du kan även kolla möjligheten att sätta i Tonebones elelr liknande för att få ner effekten. Det skulle säkert grabben gilla oxå. Distar tidigare, men kanskenär för högljutt det med.

Tonkontrollerna är lite märkligaså skruva på så kan du säkerligen mjuka upp ljudet + att andra förstegsrör kanske gör susen.......
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har testat lite olika förstegsrör... tillslut lät jag Mattes original monterade sitta i bas delen och ett telefunken i gitarr ingången. Blir snurrig i huvudet, men fick för mig att Ruby-rören lät hårdare.
Ricken har hur som helst aldrig låtit så här bra, både med EBS valvedrive/Phathead eller utan på hals resp stall i var sin ingång.
Tyvärr kan jag inte prova med ordentlig ljudvolym, det blir så jäkla öronbedövande i det lilla rummet

Skall ta mig i kragen och kolla hur powerscaling mod går till, den verkar ju snällast men en hel del ingrepp i förstärkaren tyvärr.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Visst passar den väl ovanpå ampegkombon bra :D... synd att det inte finns en lös 15" med den looken:
Bild
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ser rikigt nice ut!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ett "extension cabinet" till nya Portaflexen väl? den ser väl ut typ sådär...?


Efter lite googlande: jo, den hette B15e men tillverkas visst inte nu av ampeg...kanske finns beggad?

Här är manualen; http://www.ampeg.com/manuals/B-15E.PDF
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vad bra det blev!
Kompletterade ju med ful 8 ohms Gk 15" och det blev kanon. Efter ett par veckors provande med med inställningar, olika kanaler, ingångar, effekter, loopar, rick-o-sound och basar så är jag övertygad. Rickenbacker + Traynor= kärlek!
Med lätt distad valvedrive på stallmick in i gitarringången och hals in i basingången kommer Rickkaraktären fram bäst.
Traynoren i sig själv distar ganska tidigt och det passar mig ju bra. Så jag nådde ju nästan ända fram, riktigt liten blev ju inte stärkaren (för jävla tung ändå) men hanterbar.
Behovet av moddning har runnit av mig, ingen powerscaling eller master. Lite eq moddning i framtiden möjligtvis... eller inte.
Får väl släpa med mig rubbet till Bergsjö ;)
Under hur den låter med volymen på 11!
Kanske det finns ett intresse att testa Rick-o-sound vem vet. Risken är riggen kommer att se lite fjösig ut jämfört med de STORA pojkarna.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

anli skrev:Risken är riggen kommer att se lite fjösig ut jämfört med de STORA pojkarna.
It's not the size, it's how you use it! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

BarbequeVillage skrev:
anli skrev:Risken är riggen kommer att se lite fjösig ut jämfört med de STORA pojkarna.
It's not the size, it's how you use it! :wink:
:shock: Usch ja det oxå :oops:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev: Under hur den låter med volymen på 11!
Det vet jag. Det låter gôtt! 8)

Kul att den fallit dig i smaken och att den får luftas lite mer än den gjordes här.
Skriv svar