Rörtopp lågwattare?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Rörtopp lågwattare?

Inlägg av anli »

Startar en ny tråd, har tjabblat lite om det i en annan tråd. Men bäst att renodla snacket i en egen.

Är sugen på en liten rörtopp för hemmabruk. Tycker en ny Ampeg V4BH är för stor (och dyr).Eventuellt moddar jag min Ampeg B100R så att extern liten rörstärk kan anslutas till 15":aren.

Fick tips om denna tex
Bild
Såg att Bassstudio hade sålt en Hagtström 210. Peter: har du info om den... hur den lät och vad den gick för
Ser ju alldels lagom ut, distar förhoppningsvis rejält med pådrag :)

Erfarenher av elbas via små gitarrtoppar vore kul om någon kan dela med sig. Har hört sägas att det låter "fjärtigt", kan någon precisera? Kansek är det ljud jag är ute efter :)
Bild

En vanlig boostpedal, kan det funka som gain ungefär? Eventuell undermålig tonkontroll kan väl åtgärdas med en EQ pedal antar jag (om det nu skall vara nödvändigt).
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ja vad ska man säga om Hagströms 210... Jag är inte så bra på att hitta rätt ord för att beskriva ljud tyvärr. Men den skulle fungera alldeles utmärkt som en övningsförstärkare hemma, dessutom är den ju klart "kultig!" Jag tror den skulle fungera bra till ditt mudbuckerbygge men den gör nog inte din Rickenabcker rättvisa ljudmässigt. Som jag minns den så är det inte så är det inte så mycket topp i den och den orkar inte riktigt ner i botten heller, men det är det ju ingen som förväntar sig heller. Hittar du ett fräscht exemplar så köp den. Du jar kanske sett den med tweedklädsel också, den är coolare....

Finns en att lägga bud på i Luleå, men annars är det en del handlare som har dem som "prydnad" eftersom de är roligare att ha som kuriositet än vad värdet är att sälja dem. Jag har sett några här i Göteborg och det finns säkert att hitta i dina trakter också.
http://www.lassesmusik.com/begagnat.asp?kategori=0#
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ok, vad är lämpligt bud... 2000 eller 10000? :D
Jag är mest ute för att ha en till "mudbucker", till ricken kör jag ampegens transistor, ofta med tokmycket effekter :). Transistor dist/overdrive funkar inget vidare med mudden eller woodyn för den delen heller.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag har sett för allt mellan 3500 och 7000 men kan väl tycka att 4' egentligen är rimligt. 1200 kronor för förstärkaren, 800 kronor för högtalaren och 2000 för nostalgivärdet....
Men det finns säkert andra åsikter! :wink:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:Jag har sett för allt mellan 3500 och 7000 men kan väl tycka att 4' egentligen är rimligt. 1200 kronor för förstärkaren, 800 kronor för högtalaren och 2000 för nostalgivärdet....
Men det finns säkert andra åsikter! :wink:
Sedan är fråganom den är i spelbart skick. Att byta rör i en 210 är en kostsam historia. Det sitter ett (eller2) rör (EL 800 eller vad de nu heter) som minst sagt är dyra om man ska ha tag på nya eller NOS (new old stock). De brukar ligga på dryga tusenlappen eller mer per styck! Ska du köpa för att spela på så finns det säkert mer prisvärda alternativ om du inte hittar en i bra skick även elektriskt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm... ECC83 är ju inget problem. Men det sitter ju ett slutstegsrör ECLL 800 enligt elschemat. Kan vara värt att få tag på några rör först till rimligt pris.
Men lite cool var den ;)

Edit: hittade nyss ett ECLL800 för 900 bagis.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev:Hm... ECC83 är ju inget problem. Men det sitter ju ett slutstegsrör ECLL 800 enligt elschemat. Kan vara värt att få tag på några rör först till rimligt pris.
Men lite cool var den ;)

Edit: hittade nyss ett ECLL800 för 900 bagis.
Det är ett normalpris för ett sådant rör.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Matte skrev: Det är ett normalpris för ett sådant rör.
Ja det verkar var så, så då får man addera det till priset. Säg 4000 då totalt. Sen kanske 12" högtalaren kan tjäna på att bytas vem vet? Vad skall man stoppa i då? Tips?

"Ska du köpa för att spela på så finns det säkert mer prisvärda alternativ om du inte hittar en i bra skick även elektriskt."
Vad finns det för alternativ till 4000 kr då? Om det skall vara rör?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev:
Matte skrev: Det är ett normalpris för ett sådant rör.
Ja det verkar var så, så då får man addera det till priset. Säg 4000 då totalt. Sen kanske 12" högtalaren kan tjäna på att bytas vem vet? Vad skall man stoppa i då? Tips?

"Ska du köpa för att spela på så finns det säkert mer prisvärda alternativ om du inte hittar en i bra skick även elektriskt."
Vad finns det för alternativ till 4000 kr då? Om det skall vara rör?
Om du hittar en för 3000 kr som du bara behöver byta röre i och inte göra något mer så ska jag komma med prisvärda alternativ för 4000 kr då. 8) Det är allt mer sällan man ser dessa riggar gå för de summorna och är de så pass lågt prissatta så är en renovering lite dyrare än 1000 kr. Du behöver säkerligen byta eleltrolyter ochlite annat +att den som gör jobbet kanske vill ha en slant för arbetet och så hade vi plötsligt ett annat slutpris...... :wink:
Det finns en hel del trevliga gitarrstärkare som man kan få för mellan två och tre tusen som troligen funkar lika bra för det du ska ha dem till. Det verkar inte vara slutstegsdist du är ute efter utan mer gain eftersom du vill ha master (vilket Hagströmen inte har någon). Så länge du matchar toppen med en låda mer lämplig för bas så kan det vara ett alternativ. Trayor har gjort en del combos och toppar som är wattsvaga och funkar bra till bas om det är mer distat ljud man är ute efter.

Hittar du en 210 så kör på den. Ser om inte anars trevlig ut i vardagsrummet som prynad!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tack för matnyttig info!
Har mailat Lasses musik för lite kompletterande uppgifter. Lite cool är den trots allt, Hagströmaren :)
Har ju ingen brådska, och tror också på gitarrstärk idén. Kollar vidare!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag köpte en gång en Boss VB-2 Vibratopedal på Lasses för 500kr........sålde den för 2.300kr :)

Så, du kanske kan göra en bra deal!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Sen såg jag den här nyss:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4990616
Lite overkill i watt om man tänker efter.
men kanske ett vettigare köp?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

"Föregångar"-modellen av Selmer Treble n Bass (MKII?) som ser mer ut som en liten VOX låter i alla fall bra till bas, distar fint om man överstyr med en eq eller boost före. Har spelat in en massa i studio med en sån...

http://www.vintagehofner.co.uk/gallery/ ... cat26.html

Bild
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm, klart snyggare förstås. Man vad tusan, 3200 är inte så farligt.
Och kan den hantera min stereo rickenbacker i var sin kanal samtidigt så är det nästan ingen tvekan!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev:Hm, klart snyggare förstås. Man vad tusan, 3200 är inte så farligt.
Och kan den hantera min stereo rickenbacker i var sin kanal samtidigt så är det nästan ingen tvekan!
Köp! Ett exempel på en vettig stärkare! :lol:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Matte skrev:
anli skrev:Hm, klart snyggare förstås. Man vad tusan, 3200 är inte så farligt.
Och kan den hantera min stereo rickenbacker i var sin kanal samtidigt så är det nästan ingen tvekan!
Köp! Ett exempel på en vettig stärkare! :lol:
Otroligt ful men tog kontakt med säljaren nyss.
Bild
Frakten kan bli ett litet aber möjligtvis.

Dax att leta upp en ful 12"/15" låda med luddigt ljud för att göra det hela komplett.:lol: !
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

anli skrev:
Matte skrev:
anli skrev:Hm, klart snyggare förstås. Man vad tusan, 3200 är inte så farligt.
Och kan den hantera min stereo rickenbacker i var sin kanal samtidigt så är det nästan ingen tvekan!
Köp! Ett exempel på en vettig stärkare! :lol:
Otroligt ful men tog kontakt med säljaren nyss.
Bild
Frakten kan bli ett litet aber möjligtvis.

Dax att leta upp en ful 12"/15" låda med luddigt ljud för att göra det hela komplett.:lol: !
Inte sugen på en Malmberg-låda 2 x 15"? Har en som är kommer säljas rätt billigt. Skönt vintage-utseende.
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

poverino skrev:Inte sugen på en Malmberg-låda 2 x 15"? Har en som är kommer säljas rätt billigt. Skönt vintage-utseende.
Låter åt helvete för stor :shock: men va tusan!
Återkom med bild och pris när du vet så får jag fundera :)
Med det är väl inge diskant :wink: horn å skit i den
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Hm Hagströmaren var reparerad för 1000 spänn (inkl rörbyte) och sen stått i affären i två år. Lite intressant ändå!
Fan vad svårt det skall vara!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Fler alternativ kanske?

Sovtek gjorde roliga små rörstärkare för tiotalet år se'n. Bassov, Midget och Blues Boy tror jag de hette. De var rejält hypade ett tag, men nu var det länge se'n jag såg nå't om dem.

Nå'n som vet mer?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Har haft två Hagström 210. Ingen vidare effektiv tonkontroll, men skönt rörljud på LÅG volym. Det är nämligen LÅG volym den kan leverera.

Snygg, cool men begränsad
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:Har haft två Hagström 210. Ingen vidare effektiv tonkontroll, men skönt rörljud på LÅG volym. Det är nämligen LÅG volym den kan leverera.

Snygg, cool men begränsad
Är ute efter sköön låg volym. Min husgranne uppskattar nog det ;)

BBBQ: sovteken var ju på pricken... men antagligen hopplös att få tag i.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

På Vendolin finns det en Bassman 70 med tillhörande 2 12-a. Säljaren vill ha minst det dubbla än vad han borde få men det kan vara värd att snacka med han iaf:

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4981359
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Så här borde den se ut:

http://www.ampwares.com/ffg/bassman_sf.html

Cool som bara den...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag hade gitarrvarianten av Sovtek Tube Midget som var klart tuff. Sovtek fick väl problem med S-märkningen av de där och fick sluta sälja de i Sverige vad jag minns...synd. Även de större topparna var ju riktigt coola och billiga!

EDIT: kom på att jag faktiskt spelat in bas med gitarrvarianten ett par gånger medan den var kvar; http://cgi.ebay.de/Sovtek-Midget-Mig-50 ... dZViewItem
Skriv svar