Att sälja eller inte sälja

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:jag menar är att det inte spelar någon roll var du bor eller vilken musik du spelar. Du kan bo i Åmål och spela polkacovers eller i Storuman och spela egna dödsmetallåtar. Det finns ingen "min" eller "din" verklighet. Alla har olika verkligheter och allt jag har sagt är att när FreCKo börjar yra om huruvida killen med förstärkaren spelar eget eller covers så har det inte med saken att göra eftersom vissa originalband tar med sig PA, vissa gör det inte och samma sak med coverbanden. Alltså en helt obefogad fråga. That´s all.

...och det där var väl inget hugg? Vänta bara, I´ll show you hugg!
Nu får jag väl försvara mig :wink:

Jag har iofs inte haft så mycket konktakt med folk över 40 som gör orginalgig, men dom flesta jag snackat med som har haft orginalgig har helt enkelt ALDRIG tagit med sig ett eget PA. Det har liksom alltid funnits, spelställena har fixat PA.

Sen så ska det tilläggas att som Mikke sa så är jag bara 19 och har inte lirat i band i mer än tre år och då aldrig som huvudnummer eller ens ensamt band (förutom första giget.... Men det försöker jag glömma bort), och om det är fler än ett band så brukar dom vara rätt duktiga på att fixa PA-utrustning så att band nummer 1 ska slippa låna ut sitt PA till band nummer 2-7, eller att man efter varje band ska rigga ner och rigga upp ett nytt PA.

Det här skiljer sig lite från min bild av cover-svängen, då man får spela på alla möjliga och omöjliga platser där det ibland helt enkelt inte finns ett PA att använda, och då tar man med ett eget. Det var DÄRFÖR jag sa som jag gjorde.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Skulle själv ha den kvar.
Det är ju ingen monster rigg, så den tar ju inte upp så mycket utrymme.
Jag har gått tillbaka till att ha en "riktig" basrigg, från att ganska länge
endast lajnat direkt till PA´t.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:Det här skiljer sig lite från min bild av cover-svängen, då man får spela på alla möjliga och omöjliga platser där det ibland helt enkelt inte finns ett PA att använda, och då tar man med ett eget. Det var DÄRFÖR jag sa som jag gjorde.
Finns en annan sida av samma mynt, vilket jag säkert tjatat om tidigare;
som coverband spelar du ofta på ställen där folk sitter och käkar.
Med hyrt PA gör du inte en soundcheck i en svinblink.
Det tar tid och tid finns inte i det läget.
Folk som betalar 500 spänn av sina surt förvärvade slantar för att gå ut och äta en fredag el lördagkväll,
vill inte höra en trumoman som testar baskagge i 45 min.
Tror man att det är oki som band har man troligen gjort sin första och sista spelning på det stället.
Vi soundcheckar normalt på 20 minuter. Det är uppskattat, kan jag lova!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar