Phil Jones och Markbass, hur lika ljudmässigt?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Phil Jones och Markbass, hur lika ljudmässigt?

Inlägg av peter_s »

Efter att ha varit förstärkarlös hur länge som helst, har jag börjat fundera på att skaffa mig en liten och lätt men samtidigt kraftfull combo. Som det ser ut nu har jag tre alternativ:

1) Phil Jones Briefcase - låter fantastiskt, men är möjligen i svagaste laget effektmässigt.

2) Phil Jones Suitcase - helt okej effektmässigt, men lite för dyr för min smak och plånbok.

3) Markbass lilla 1x12-combo - ser lovande ut på papperet, priset är okej, och Markbass lovordas av många. Ett stort aber dock: det finns ingen möjlighet för mig att provspela en före köp, och det känns lite vanskligt.

Därför undrar jag om någon har spelat genom/hört både Markbass- och Phil Jones-grejer, och om de är jämförbara ljudmässigt. Jag har bara testat Briefcasen, och gillade dess rena, klara, och ofärgade ljud skarpt. Levererar Markbass något liknande?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jag har ägt så väl Briefcase som Suitcase och har nu en Little Mark F1 topp..
Alla låter bra.

Markbassen kan kännas aningen "för" ren tycker jag. Låter dock jäkligt bra och har bra filter och grymt mycke kräm. Jag gigade med den i Lördags och volymen var EJ upp på 3 ens och då spelade ja ändå med en hårt slående trummis. Och mycke Hårdrocks Covers.

Briefcasen är helt klart mer lämpad för kyrkogig och hemmabruk. Lite Kontra Jazz gig också kanske.

Suitcasen funka super fint. Den hade jag väldigt länge på så väl Festival gig som på Kyrkogig. Alltid hållt måttet. Liten och smidig med bra kräm. Ett + är att man kan koppla till en extern låda och få lite mer fläsk i de. Att rekommendera är dock en 4B PJB låda för att inte paja de underbara Phil Jones ljudet.

Phil Jones är mer en stärkare som ger ljudet efter hur basen låter, Markbass färgar ljudet "lite" mer dock inte i närheten så mycke färgning som EBS eller Ampeg.

Jag skickar dig ett PM också. :wink:
Skriv svar