Rent och ofärgat ljud - förförstärkare klass-A + slutsteg?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
bsx
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 16:37
Ort: Kinna

Rent och ofärgat ljud - förförstärkare klass-A + slutsteg?

Inlägg av bsx »

Hej! Har med stort intresse klickat runt i dom olika forumen ang förstärkare och noterat div synpunkter om hur vissa stärkare färgar ljudet, slutsteg osv. Själv kör jag elkontra sedan något år men har inte lyckats hitta den "rätta" förstärkaren! Har provat hederliga rör-Fender, Ampeg, SWR men inte blivit riktigt nöjd. Har inte lyckats få fram ett riktigt kristall klart ljud. Mina funderingar har därför börjat glida in på en förförstärkare typ klass A och sedan slutsteg. Målet är ett så rent ljud som möjligt!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har du provat alla de vanliga hi-fi/kontraförstärkarna såsom Acoustic Image, AER, Phil Jones Bass et.c?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Lägg till EA (Euphonic Audio) till GrafZ:s lista på stärkare att testa med. För att inte tala om Walter Woods!

Kolla in kontra/EUB-forumen på http://www.talkbass.com också, där diskuteras filitigt ofärgade, kristallklara, enkelt portabla stärkare o högtalare!

Själv använder jag en Gallien Krueger MB150s till kontran och tycker den funkar fint!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bsx
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 16:37
Ort: Kinna

Inlägg av bsx »

Tacka för tipsen!
Har faktiskt kollat lite på Både Phil Jones och G&K.
Har dock inte haft någon möjlighet att prova någon.
Det finns ju en tysktillverkad - Glockenklang!?
Tackar för tipset på talkbass.
På denna länken finns en del godis!
http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt ... 0047ffac35
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tänk på att du antagligen vill ha lättburet om du ska spela mycket live :) Preamp+slutsteg+högtalare kan lätt bli mycket att bära, jämfört med en kombo.

På elbasgig kan jag dra massor med grejor, men det är nåt med kontran som gör att man bara vill gå en vända :), kanske att man är rädd att nån ska trampa igenom den om man lämnar den ur sikte...


Vilket påminner mig om en kul historia jag läste på Talkbass (ursäkta kladdet i tråden); En känd basist - minns inte vem - hade packat sin bas noga i flightcase/sarkofag för en flygresa. Han bar ner basen och sin packning på gatan utanför huset för att vänta på taxin, men blev tvungen att springa upp igen för att hämta nycklarna. När han kom tillbaka ut på gatan var flightcaset med basen försvunnet! Trodde han, tills han såg sopbilen en bit ner på gatan som just klämde hans flightcase mellan sina krossar...... :(
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Rörgrejor ger aldrig den renaste signalen.. Det finns ju som anledningar till varför transistorn tog över..

Däremot så använder man ju rör för att få fram ett speciellt ljud, men det är inte direkt rent egentligen
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Fast samtidigt...ett rörsteg med tillräckligt "headroom" kommer nog låta väldigt rent, kanske med annat "sound" än transistor, men inte nödvändigtvis "orent". Problemet uppstår ju när man pressar det.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar