Ny stärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Ny stärkare

Inlägg av Saad »

Ska inom en snar framtid försöka skaffa mig en ny stärkare! Skulle vilja ha en som duger åt att repa med bandet och som även platsar på spelningar. Har tittat lite på Gallien-Krueger och EBS modeller och båda verkar ha fina saker att erbjuda, men allt handlar som vanligt om pengar! Vill inte lägga ut allt för mycket pengar men vill ändå ha någonting som är bra, gärna mycket för pengar så att säga.

Kom gärna med tips när det gäller dessa två märken eller om det är någonting annat ni tror kan passa!
Pengar
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 19:14

Inlägg av Pengar »

Jag har mycket god erfarenhet av EBS Drome combos, de räcker förvånansvärt lång väg volymmässigt och är relativt överkomliga i pris.
Tilll vilken genre behövs stärkaren?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Eden Nemesis :D 6000 för en 250w 1x15-combo, grymt ljud!
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:Eden Nemesis :D 6000 för en 250w 1x15-combo, grymt ljud!
Det här låter som mycket valuta för pengar :D . 6000 kr bara... , skulle testa den direkt om jag behövde en kombo.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:
FreCKo skrev:Eden Nemesis :D 6000 för en 250w 1x15-combo, grymt ljud!
Det här låter som mycket valuta för pengar :D . 6000 kr bara... , skulle testa den direkt om jag behövde en kombo.
finns som topp och låda :D 6000Kr för en 320w-topp, 8500 för en 650w-topp...
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ja lirar ju rätt mycke ute på så väl pubar/bröllop/kalas/festivaler...... ja allt..

ja sålde precis min stora Warwick rigg 1000wattare + 4x10" + 1x15" + 2x10" och köpte mig en Phil Jones Bass Suitcase combo på 300watt. Den klarar ju av att driva en extern låda också så på gig där man behöver det så e de ju bara att köpa en valfri 8ohms låda och slänga in under PJB combon..

Super super nice..
Kostar endast 10000.-
Och väger inte mer än 25kg nåt
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Pengar skrev:Jag har mycket god erfarenhet av EBS Drome combos, de räcker förvånansvärt lång väg volymmässigt och är relativt överkomliga i pris.
Tilll vilken genre behövs stärkaren?
Jag spelar mest funk, fusion och improvisation.

Skulle gärna vilja ha någonting smidigt som inte tar allt för stor plats och som inte väger för mycket heller, men samtidigt så måste den räcka till som sagt.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

då ska du definitivt kolla in min aguilar 1x12" som finns bland forumets annonser... en topp till den (hartke 3500 kanske? eller en GK backline eller vad den nu heter..?) så är du hemma!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Du spelar Funk, Fusion...
Då säger jag EBS! Jag har testat/ägt Fafner, TD-650 och HD-350 ... den jag gillar bäst är HD-350 (som jag äger/spelar på nu), gemensamt för dessa är att de har väldigt rent och ganska tjockt ljud. Fördel HD-350 ... som jag tycker man kan få ganska bra knorr i. Tror att 350n ligger beggad på ca: 6.000-8.000kr. Effektmässigt är det inte så stor skillnad på 350n och Fafner/TD-650 i verkligheten ... gentemot vad de uppger för watt i specen ... dvs ... det är bra tryck i 350n.
MEN, gillar du rörljud kan du glömma EBS.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

PHIL JONES BASS!!!!!!!!
En Suitcase!!

Hade suttit som två nävar i en bäver röv!!!!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Håller med Frecko, Eden Nemesis 15" kombo låter grymt bra för den lilla slanten. Funkar utmärkt till fusion, funk m.m. Låter mkt bättre än EBS, som låter för platt och färgar grundljudet på fel sätt tycker jag. Vill du ha det bästa skall du köpa Aguilar - outstanding - visst kostar det, men de e de värt i längden!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

marcbass skrev:Hade suttit som två nävar i en bäver röv!!!!
LOL :D
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Har tittat lite på EBS Drome och den verkar trevlig! Men med tanke på att jag spelar 6-strängat så vet jag inte om jag kan få ut max av en sådan. Läste här på forumet att flersträngat behöver lite mer power, stämmer det?
Hur många watt kan vara lämpligt för flersträngat?
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

En annan bra kombo är SWR LA 15". Påminner lite om Nemesis 15" kombon i ljudet men har enklare eq o är lättare till vikten. Kanske inte spelar lika starkt? Låter betydligt bättre än EBS Drome tycker jag, mer punch o botten. Listar 4400:-.
Skriv svar