Tämja litet rörmonster!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Tämja litet rörmonster!

Inlägg av anli »

Dax för en tråd om att tämja rörmonster! För oss lite försiktiga hemmalirare ;)
Jag har alldeles nyligen köpt Mattes Traynor YBA-1A mark II, ca 80 w (2 st EL34) utan master. Högljudd! Hopplöst att försöka ratta in 0.5 i volym typ :). Låter dessutom inte så bra i verkligt låga volymer som det oftast är här hemma. Vill dessutom ha dist med normala nivåre.
Men det finns ju medicin, lite kastrering typ;)

Powersoak: tex Thd hotplate är ju säkert det bästa alternativet, men alldeles för dyrt i mittfall. men kanske inte för andra. 3500-4000 kr.
Sliter dock på slutstegrören om man har många. I mitt fall helt ok.

Power scaling: En modd som tilltalar mig, att få en ratt på baksidan som reglerar utvolym. Nackdelen är att någon kunnig måste utföra detta, samt att kostnaden är i skrivande stund okänd.

THD yellow jackets: Ficka jag tips om i dag, låter ju trevligt att
åtminstånde reducera effekten. Nån som har testat?
http://www.thdamps.com/products/yellow_jacket.htm

Ta bort rör: Kan man ta bort ett slutstegrör? Funkar det på alla stärkare? Funderar på att prova det. EDIT: nix, det funkar inte på tvårörs som imitt fall de det oftast tydligen är push-pull. Då behöver rören jobba tillsammans.

Tips, infall eller vanligt pladder.... shoot!
Senast redigerad av anli den tis 10 apr 2007, 15:24, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Ta bort ett rör, ta av dig ena strumpan och stoppa i stortån i där röret satt. Plugga i Ricken skruva upp. Halverad volym och dubbel känsloupplevelse...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hahahaha.. jajjamensan.. gör så..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

precision65 skrev:Ta bort ett rör, ta av dig ena strumpan och stoppa i stortån i där röret satt. Plugga i Ricken skruva upp. Halverad volym och dubbel känsloupplevelse...
Vill du att sonen tar ett kort samtidigt och sen postar på forumet ;) Du skulle må då va!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

anli skrev:
precision65 skrev:Ta bort ett rör, ta av dig ena strumpan och stoppa i stortån i där röret satt. Plugga i Ricken skruva upp. Halverad volym och dubbel känsloupplevelse...
Vill du att sonen tar ett kort samtidigt och sen postar på forumet ;) Du skulle må då va!
Jo då jävlar skulle det bli drag i cigarren :shock:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ni får inte så roligt tyvärr, upptäckte nyss att rörplockning inte var aktuellt i min Traynor. Tji fick ni!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

En grej funkade nyss... efter två starköl så lät det inte så ohyggligt högt längre. En alternativ metod.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fan vad du super hela tiden! ;)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

anli skrev:En grej funkade nyss... efter två starköl så lät det inte så ohyggligt högt längre. En alternativ metod.
ah, se där, om det inte hjälper kan du ju alltid testa med en virre...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Det vet ni väl att om det inte går med våld, så tar man till mer våld och skulle det mot förmodan inte hjälpa så får man ta till alkohol
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Sustain
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: tis 26 sep 2006, 08:03
Ort: Bollnäs

Inlägg av Sustain »

Av de nämnda metoderna så rekommenderar jag Power Scaling. Jag vet inte exakt vad det skulle kosta, men det blir säkert billigare än en Powersoak.
Om Du vill ha tips på någon (inte jag) som gör det så kan Du höra av dig.

Jag är osäker på hur Yellow Jackets skulle klara sig, för den där förstärkaren har högre anodspänning än de vanligare modellerna, en god bit över 500V har jag för mig. Jag hittar inga uppgifter om maximal spänning för Y.J.

F.ö. är det jag som meckat med din förstärkare. Matte och jag gjorde ett byte med en annan Traynor och jag servade och gjorde några mindre moddar i den där först.
/Sixten
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Power scaling. Är det detsamma som att man har en Mastervolym?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ok. Tackar för den infon.
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Fan vad du super hela tiden! ;)
HAHAHAHAHAHAHA!!!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Sustain skrev:Av de nämnda metoderna så rekommenderar jag Power Scaling. Jag vet inte exakt vad det skulle kosta, men det blir säkert billigare än en Powersoak.
Om Du vill ha tips på någon (inte jag) som gör det så kan Du höra av dig.
Håller med Sixten. Powerscaling är en en lösning som i det långa loppet blir billigare då den sliter mindre på rören än en powersoak. Det finns gott om plats i stärkarn för de extra komponenterna och samtidigt kan du säkert få eq:n fixad så den jobbar lite bättre om du har irriterat dig på det. Det gjorde jag.....
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har grunnat och testat, samt fått matnyttiga tips,
Så här blir det:

1. Byter volympotar till logaritmiska istället för linjära. Då blir det mycket mer lätthanterat.
Enkelt ingrepp som jag fixar själv.

Sen krävs lite hjälp av experter:
2. Byter bort en tonkontrollratt ("high range expander", gör inte mycket nytta). En master kontroll ersätter den. Moddning altså!
3. Detta ingrepp kan även innebära lite extra kompensationsmoddning i förförstärkeriet.
Då kan det vara lämpligt att fixa "low range expander" kontrollen så den verkligen kan ge lite hängmatta för låga ljudvolymer. Just nu verkar den ge en ganska flat frekvenskurva när den är nerdragen.

Detta tror jag räcker för att den skall bli mer lätthanterlig i hemmamiljö, testade med lite volym och inser att den distar trevligt ganska tidigt trots allt. "Power scaling" modden spar jag, känns lite overkill för en basförsärkare... eller inte :D
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag tycker du ska hålla dej till alko-modden! Klart charmigast o minst hajteck!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

dereborn skrev:Jag tycker du ska hålla dej till alko-modden! Klart charmigast o minst hajteck!
Det var den som gjorde att power scale möjligtvis kändes överflödig ;)
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

anli skrev:Har grunnat och testat, samt fått matnyttiga tips,
Så här blir det:

2. Byter bort en tonkontrollratt ("high range expander", gör inte mycket nytta). En master kontroll ersätter den. Moddning altså!
nej.... inte en mastervolym. Det goa i den toppen är att det är slutsteget som distar oxå, inte bara försteget. Det kommer inte bli samma sak med en mastervolym. Powerscaling kan vara bra när grabben vill pressa lite mer ur stärkarn när han ska lira AC/DC covers! :wink:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Matte skrev:
anli skrev:Har grunnat och testat, samt fått matnyttiga tips,
Så här blir det:

2. Byter bort en tonkontrollratt ("high range expander", gör inte mycket nytta). En master kontroll ersätter den. Moddning altså!
nej.... inte en mastervolym. Det goa i den toppen är att det är slutsteget som distar oxå, inte bara försteget. Det kommer inte bli samma sak med en mastervolym. Powerscaling kan vara bra när grabben vill pressa lite mer ur stärkarn när han ska lira AC/DC covers! :wink:
Men... med mastern uppdragen blir det väl typ lika eller?
Bra invändning, jag funderar vidare. Potbyte startar jag med.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Powerscaling ger bättre ljud, mastervolym ger mer kontrollerat ljud...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag blir lika full i skratt varje gång jag läser den här tråden. Rörmonster i rubriken. Man förväntar sig en SVT eller 400+ och får... en Traynor!?!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev:Jag blir lika full i skratt varje gång jag läser den här tråden. Rörmonster i rubriken. Man förväntar sig en SVT eller 400+ och får... en Traynor!?!
Men te finns tmå kullia månter ottså!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev:Jag blir lika full i skratt varje gång jag läser den här tråden. Rörmonster i rubriken. Man förväntar sig en SVT eller 400+ och får... en Traynor!?!
Men te finns tmå kullia månter ottså!
Haha! Årets kommentar! :lol:

BBQ: Om jag har ett gig någon gång i dina krokar får du komma och lyssna på hur ett riktigt rörmonster ska låta :wink: Dock så gillar jag verkligen Anlis idé med en bra rörförstärkare att ha hemma och plåga... Själv ska jag satsa på en fender b-dec :oops:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar