Aguilar AG 500 - DB 750

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Aguilar AG 500 - DB 750

Inlägg av lowfreq »

Hejsan,

Någon som har erfarenhet av AG 500, som kan beskriva dess ljudkaraktär?

Likaså DB750 ... om den är "bättre" än AG500?

Tacksam för hyfsat snabbt svar.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vänta...jag ska bara räkna ner tills Groovy Jr och Bassdude hittar den här tråden: 10....9....8....7....






:)


On a more serious note: de killarna kan nog hjälpa dig, håll ut så kommer de nog strax...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

bassdude är ute och reser igen....
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

2...1...0
Då var groovyjr här... :wink:

Det var ju ingen lätt fråga det här och jag vet att jag och Bassdude har lite olika uppfattning om de olika Aguilar topparna.

I vilket fall så har jag testat båda och det är inget snack om att båda låter bra men visst skiljer de sig åt på en del punkter.

AG500 väger mindre, kostar hälften men låter fruktansvärt bra men kanske inte sticker ut lika mycket som DB750 toppen jämfört med andra märken. Sedan finns det ju två varianter på AG500, det finns ju även SC (singel channel) som är ytterligare något billigare.

Själv provade jag den med två kanaler och tyckte det var intressant med möjligheten att ha ett distat och ett rent ljud i samma topp eller två olika ljud. Ljudmässigt låter den bra och det finns en viss rörkänsla i den vad jag kommer ihåg men den sticker inte ut hakan lika mycket som DB750 precis som jag nämnde tidigare.

DB750 väger mer, kostar mycket mer och låter också betydligt mer...
Den saknar dock en del av de finésser som dubbla kanaler och dubbla mid kontroller som AG500 har, kort så är den mer basic i layouten men defenitivt inte i ljudet. En anledning till detta är väl delvis att hela försteget är rör och slutsteget mosfet vilket också gör att den låter varmare, dessutom har den mer headroom med sina 250W extra och dessutom klarar 2ohm med 975W (när man nu behöver det). T.o.m. MM sa i sin test att det var den topp de provat som låter mest likt en helrörs topp.

Jag kan nog hålla med om detta men skulle vilja säga att det inte stämmer fullt ut då det tackvare mosfet steget blir mer punch/attack än i ett rör steg, om man sen gillar detta eller ej är ju en smaksak.

Men helt kort så är det två väldigt bra toppar där AG500 väger in på ca 9-10kg och ett riktpris på 13500-16500.- beroende på modell och DB750 väger in på 22-23kg och ett rikt på 28900.-

Kan säga att när jag provade och jämförde dessa i en ganska missvisande A/B test så började jag med att köra DB750 (vilket var den jag från början var inställd på) en bra stund innan jag pluggade in i AG500 toppen som då inte alls var lika intressant.

Men som sagt det är två fruktansvärt bra toppar båda två sedan är det nog tycke, smak, vikt och budget som blir avgörande :wink:

Hoppas nu detta hjälper dig en del på vägen Lowfreq, vet att du kör 5-strängat vilket inte jag gör men bl.a. där har säkert Bassdude en hel del att tillföra.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Ok, tackar så mycket för infon!
Som jag misstänkte så är bägge topparna riktigt bra.
Jag hade tänkt mig att köra toppen genom 2st DB112 (nya 12-lådorna).
Har dock inte riktigt släppt tanken på en MESA Walkabout Scout-combo.

Får se vilken det blir... nästa vecka slår jag till :D
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Hade själv två GS112 lådor tidigare till min topp och det klarar de flesta gig man kan tänka sig. Har inte haft möjligheten att testa de nya DB112 lådorna men vad jag förståt så har de en aning mer mid.

Det är en smidig kombination som är lätt att bära med sig, enda anledningen att jag sålt en var att det räcker med en till de flesta cover gig jag kör och annars har jag även GS412 lådan.

DB750 toppen kan ju dessutom kännas löjligt tung i detta läget då lådorna är ganska lätta. Men som sagt testa båda topparna och jämför om du kan för de låter lite olika och det är ju en fråga om tycke och smak.

Lycka nu till!
Ser fram emot en recension senare.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

lowfreq skrev:Ok, tackar så mycket för infon!
Som jag misstänkte så är bägge topparna riktigt bra.
Jag hade tänkt mig att köra toppen genom 2st DB112 (nya 12-lådorna).
Har dock inte riktigt släppt tanken på en MESA Walkabout Scout-combo.

Får se vilken det blir... nästa vecka slår jag till :D
Jag har hört Dereborns MESA-combo. I mitt vardagsrum var den lite overkill, men jäklar vilket ljud! Hittar du nå't som låter bättre, är lättare att flytta och kostar mindre än den så är det bara att slå till. Jag tror inte att du hittar nå't...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

AG 500 färsk, vällagad Sjötunga
DB 750 perfekt grillad T-benstek med tillbehör
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har hört Dereborns MESA-combo. I mitt vardagsrum var den lite overkill, men jäklar vilket ljud! Hittar du nå't som låter bättre, är lättare att flytta och kostar mindre än den så är det bara att slå till. Jag tror inte att du hittar nå't...
Jag har sålt min livskamrat 400+ till FrecKo, det skulle jag INTE ha gjort för en Auiglarr-förskräckare! Varken sjötungan eller t-benssteken.

Har du testat walkabouten på riktigt? När jag hänger dit min gamla EV 606 1x15' som extralåda, så kommer ju totalen ner i 2,8 ohm eller nåt, o då j-lar andas den ordentligt!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag har en AG500 SC (single channel) för att:

den låter svinbra.
2 rackenheter i höjd + väger inte så mkt.
de ca 3 tusenlapparna som skiljer denna mot den tvåkanaliga AG500 köper jag gärna en distpedal för istället.


jag har testat en DB750 och vill inte ha den för att:
väger satan.
har rörsound som jag inte är så väldans mkt ute efter.
har inte heller råd. både onödigt mycket pengar och uteffekt :wink:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Jahapp ... det bidde ingen Aguilar denna gång heller :oops:
Anledning: det blev trots allt ganska mycket pengar, med 2st 112-lådor.

Det bidde en MESA Walkabout Scout 1x15"-combo, beställd idag.
Jag köpte den utan att ha testat den :oops: ...men jag tror inte det kan bli fel.

Jag återkommer med en recension :D
dereborn

Inlägg av dereborn »

SHIIIIIT Lowfreq! Cooooolt. Grattis! Tror du kommer att bli supernöjd.
Jag är jättenyfiken på hur 15-tummaren låter! (Jag har ju 12:an), vi får kanske tillfälle att A/B testa nån gång!?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dereborn skrev:SHIIIIIT Lowfreq! Cooooolt. Grattis! Tror du kommer att bli supernöjd.
Jag är jättenyfiken på hur 15-tummaren låter! (Jag har ju 12:an), vi får kanske tillfälle att A/B testa nån gång!?
Tack Dereborn, den blir säkert kanon. Jasså du har 12:an, trodde du hade 15:an. Jo det vore kul att A/B testa nån gång. Kan tänka mig att 15"combon har lite mer botten (hoppas den inte blir för muddy), 12:an är säkert tightare.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du har ju en bra topp att skruva lös i den riggen med...i de fall det t ex finns låda på plats och så.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar