bild på riggen!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

bild på riggen!

Inlägg av Simon Andersson »

nu så, äntligen hemma vid min käre mac igen :hug:

skaffade ju en ampeg 8x10 och en baspod xt live för ett tag sen. här är en bild på toppen, det trådlösa och 8x10'an. podden fick inte vara med för den var nerpackad i resväskan...

Bild
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag trodde verkligen aldrig att jag skulle få se dig med ett kylskåp..
Tycker du som jag att den är oförskämt smidigt för sin storlek?

förresten.. hur länge har du använt mac?
Jag håller på och bli galen på kortkommandon i adobe-programmen som inte är likadana som i windowsversionen samt att när man ska zooma i photoshop med kortkommando så kommer man in i spotlight..

Sen undrar jag hur du gör när du spelar in i datorn och vad du använder...för jag försöker konfigurera min utrustning.

oj.. fet rigg anyway..fast jag gjorde sidospår.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

att se mig med ett kylskåp, JA...
att se mig med ett kylskåp med ampeg-logga, NEJ!

haha. som jag tidigare sagt... där vi kommer lira i fortsättningen kommer det alltid (typ) att finnas en ampeg 8x10, vilket då förde mig in i tanken att om jag har en själv så kan jag lättare ratta till mitt sound och inte alltid behöva ta med lådan. de riktigt bra prylarna, som aguilar till exempel, har de ju desvärre inte som standard backline... :wink:

om den är smidig vet jag inte. den står där den står och bandet har sina egna tekniker/roddare, så jag har faktiskt ingen aning, haha. men den låter svinbra!



mac:
det är några år. skaffade en mac mini som grisen i säcken. när jag testat den så fanns det plötsligt INGEN anledning till att gå tillbaka till PC'n. skulle vara för delta force då, men det lirar jag 3 ggr om året så då kan jag lika gärna göra det på laptopen 8)

gällande kortkomandon så är det ju nästan samma sak, fast byter ut ctrl mot äpplet. inte riktigt men nästan...

har ext ljudkort (tascam nånting) via usb. funkade direkt när jag kopplat in den. lustigt är... att när jag skulle använda det till PC'n så funkade det givetvis inte. kollade tascams hemsida. där står det klart och tydligt hur man ska göra. ladda ner drivrutiner, koppla in, bocka för i nån jävla panel, starta om. och göra allt detta TRE gånger! (på tascams hemsida står det tom med med ett gäng utropstecken). sen funkade det.

och detta ljudkortet klassas som "plug and play"... HMM...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

mm.. varför jag undrade hur du gjorde när du spelar in är för att jag har en firebox (som jag ännu inte lärt mig) och tänkte att om du hade haft en likadan hade du kunnat ge mig bra tips..
Vad använder du när du spelar in? garageband?
jag håller med dig om att det inte finns någon anledning mer att gå tillbaka till pc. Däremot kraschar macprogrammen oftare än jag trodde..
men det kan ju ha att göra med att det är intelprocessor i min..

ah, fan jag får la starta en annan tråd om det här, här kan jag inte kluddra.. :)
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

vet inte ens vad en firebox är =)

jag har logic och lite annat men orkar inte hålla på med alla knappar och skit. så för enkelhetens skull kör jag garageband. har det jag behöver, gott och väl.

visst kraschar program till mac också, men över lag så funkar allt så satans mkt bättre. det enda som är lite drygt med min burk är att jag har klent med ram. men sånt är ju lätt fixat, bara man får tummen ur... :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Har du riggen stående i vardagsrummet? :D Fett som fan hur som helst, men bara en trådlös enhet? Använder du en bas under hela gigget eller hur gör du vid instrumentbyte?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Fete rigg dude!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

FreCKo skrev:Har du riggen stående i vardagsrummet? :D Fett som fan hur som helst, men bara en trådlös enhet? Använder du en bas under hela gigget eller hur gör du vid instrumentbyte?
bilden är från replokalen :wink:
varför ha flera? beltpacket sitter monterad på axelbandet som jag har hela tiden. sen är det bara att byta bas kors och tvärs.
men om man nu måste ha fler axelband också så är det bara att köpa till några fler beltpacks och använda sig av samma rackenhet.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Nu går jag OT! :wink:
bassdude skrev:bilden är från replokalen :wink:
varför ha flera? beltpacket sitter monterad på axelbandet som jag har hela tiden. sen är det bara att byta bas kors och tvärs.
men om man nu måste ha fler axelband också så är det bara att köpa till några fler beltpacks och använda sig av samma rackenhet.
Jag har själv suttit och funderat på om det funkar på det sättet du skrev, går det att använda flera beltpacks till samma rackenhet? Funkar det bara till vissa trådlösa enheter eller till alla mer eller mindre? Hur smidigt är det att byta bas "kors och tvärs"? Slår du av standby-knappen för att få tyst på förstärkaren medan du byter bas?

Hur ofta byter du bas under ett gig förresten?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

det är väl i allra högsta grad INTE ot 8)

till detta system funkar det bra med flera beltpacks. hur det är med andra vet jag inte. men konstigt vore det om inte det funkade på samma sätt...

hur smidigt är det att spela komplicerad progmetal över hela halsen, alla 5 strängar med dunderteknik, samtidigt som man ska sjunga (vilket man normalt sett inte gör)... helst lika "bra" som man hanterar basen. dessutom ska man komma ihåg alla texter som är en hel del och kunna apa sig lite på scenen, för det tycker vår publik om...?
att byta bas inför nästa låt är ganska smidigt i jämförelse :wink:

drar ner volymen på podden eller stänger av beltpacket vid basbyte.

byter aldrig bas 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Tack så mycket bassdude, nu tog jag ett steg närmare ett trådlöst system :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag glömde:

hur smidigt är det att spela komplicerad progmetal över hela halsen, alla 5 strängar med dunderteknik, samtidigt som man ska sjunga (vilket man normalt sett inte gör)... helst lika "bra" som man hanterar basen. samtidigt som man ska byta ljud på en ny golvpedal där man inte vet vilken pedal som betyder vad när man också måste byta mellan finger och plektrumspel under låtarnas gång. och att inte slå i huvet/läppen i micken när det är dax att sjunga... dessutom ska man komma ihåg alla texter som är en hel del och kunna apa sig lite på scenen, för det tycker vår publik om... ?

8)


ska kolla med vår ljudtekniker alfred gällande "specialpris" på ett sånt system som jag har. så är det bara att slå till när du kan!
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Seb »

Nääe BassDude! Fenderkylskåp ska det va! :wink:

Är du nöjd med Pod Xt Live´n förresten?
BEADG
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

Seb skrev:Nääe BassDude! Fenderkylskåp ska det va! :wink:

Är du nöjd med Pod Xt Live´n förresten?
fenderkylskåp ska jag också ha 8)

xt live'n tycker jag funkar väldigt bra. står dock i valet och kvalet om jag ska "tillbaka" till lösa pedaler igen. problemet är väl mest att jag tycker det är så satans fult med olika storlekar och färger på alla pedaler man ska ha. skönt att ha en och samma låda som sitter ihop och funkar bra liksom...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä.. en ampeg 8x10 och sen den här ampegen bredvid..

Bild
Användarvisningsbild
Seb
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: fre 20 apr 2007, 15:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Seb »

Sweet!
Kan lina bas om jag får ha en sån där med mig på scen! (nästan... :roll: )
BEADG
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

macahan skrev:nä.. en ampeg 8x10 och sen den här ampegen bredvid..

Bild
coolt. man skulle haft ett sånt hemma i vardagsrumsbaren! :D
(nu fick jag lite idéer för barbygget, minsann...)
Skriv svar