SVT-II kontra SVT-II Pro

Prata om förstärkare och högtalare
Gäst

SVT-II kontra SVT-II Pro

Inlägg av Gäst »

Börjar bli lite sugen på en bättre topp.
SVT-II har jag spelat på många gånger med gott resultat men den tillverkas inte längre så nu undrar jag vad skillnaden är mellan den och SVT-II Pro.

Någon?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: SVT-II kontra SVT-II Pro

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:Börjar bli lite sugen på en bättre topp.
SVT-II har jag spelat på många gånger med gott resultat men den tillverkas inte längre så nu undrar jag vad skillnaden är mellan den och SVT-II Pro.

Någon?
Det jag hört är att SVT II var av mycket bättre byggkvalitet. Pro-n krånglar vilket den gammle inte var känt för.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Köp en Bass 400+ istället! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har haft 2 st SVT-II Pro, ingen lät bra. Däremot har alla SVT-II jag någonsin spelat på låtit jättebra. Jag har inte ägt någon SVT-II men jag har jobbat i musikaffär där vi hade en som jag spelade mycket på och dessutom så dyker de upp ibland när det är backline på plats. Nackdelen är att SVT-II saknar gainkontroll men annars är det en grym topp.
Testa den på bilden annars, jag tror att det står en sådan med tillhörande 8x10 på Musikbörsen, fd Slagverket på Södermannagatan:

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är just som hyrd backline jag alltid spelat på SVT-II. Kan faktiskt inte minnas att jag sett en till salu på många många år.

Om vi bortser från ev. driftstörningar, vad är det som låter "sämre" hos Pro:n?
gäst

Inlägg av gäst »

Mina två Pro saknade trycket, djupet, värmen och volymen som SVT-II har. Svårt att förklara, de lät helt enkelt inte alls lika bra. Spelade inte lika högt och lät väldigt standard. Som vilken trist halvtaskig stärkare som helst. Sedan bytte jag ju iofs SVT-II Pro mot en Eden WT800 som alla här på forumet verkar tycka ganska illa om så mitt ljudideal är kanske inte alls samma som ditt/erat.
Nu när du säger det så har inte jag heller sett en SVT-II till salu på länge. Konstigt, det fanns ju hur många som helst i början på 90-talet. Var har de tagit vägen? Det är ju välbyggda saker, borde överleva betydligt längre än så.
Senast redigerad av gäst den sön 22 apr 2007, 05:45, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Förresten, Graf, basfika i samband med återlämnade av oktavpedal?
gäst

Inlägg av gäst »

Geezer kör SVT-II, även om Ampeg hävdar annorlunda på sin hemsida: http://www.ampeg.com/roundsound/artists/
Bild
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Det är just som hyrd backline jag alltid spelat på SVT-II. Kan faktiskt inte minnas att jag sett en till salu på många många år.
Jag har hittat anledningen till att det inte finns några SVT-II på marknaden längre...
Bild
Chris och Geezer har köpt allihop.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Förresten, Graf, basfika i samband med återlämnade av oktavpedal?
Jäpp, om jag blir frisk nån gång. Annars får det bli bara återlämnande.

FreCKo: Jag har provat några 400+ fast av nån outgrundlig anledning låter dom ljuvligt med passiv bas och förskräckligt med aktiv i mina öron.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17242
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det kanske är så enkelt att passiva basar låter bättre än aktiva? :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

BarbequeVillage skrev:Det kanske är så enkelt att passiva basar låter bättre än aktiva? :wink:
Nja... det är det som är så bra med både SVT-II och de vintage SVT jag provat att det låter så mums med både aktivt och passivt.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:FreCKo: Jag har provat några 400+ fast av nån outgrundlig anledning låter dom ljuvligt med passiv bas och förskräckligt med aktiv i mina öron.
Säg till någon eftermiddag så kan du få komma och prova min, jag tycker att den låter guld med vilken bas som helst... Fast jag har iofs bara provat med två olika.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

FreCKo skrev: Säg till någon eftermiddag så kan du få komma och prova min, jag tycker att den låter guld med vilken bas som helst... Fast jag har iofs bara provat med två olika.
Tack tack, jag reviderar gärna mina uppfattningar. :)
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Förresten, Graf, basfika i samband med återlämnade av oktavpedal?
Jäpp, om jag blir frisk nån gång. Annars får det bli bara återlämnande.
Krya på dig och oroa dig inte för pedalen, det är absolut inte bråttom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:
GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Förresten, Graf, basfika i samband med återlämnade av oktavpedal?
Jäpp, om jag blir frisk nån gång. Annars får det bli bara återlämnande.
Krya på dig och oroa dig inte för pedalen, det är absolut inte bråttom.
Tack!
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Om du hittar så borde du köpa ett Ampeg 300!!! Jag är så tokigt nöjd med min :D Så är det bara att skaffa lite olika preamps beroende på vad man känner för =) JAg kör med ett eller 2gammal Ampeg SVT-2 preamps
Bild
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

A_Warning: får du någonsin lust att sälja dina lådor så pip till! :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Geezer kör SVT-II, även om Ampeg hävdar annorlunda på sin hemsida: http://www.ampeg.com/roundsound/artists/
Bild
Vad är det för bas han har där?

EDIT: Dean?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

FreCKo skrev:
Johannes skrev:Geezer kör SVT-II, även om Ampeg hävdar annorlunda på sin hemsida: http://www.ampeg.com/roundsound/artists/
Bild
Vad är det för bas han har där?

EDIT: Dean?
Modulus?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

ESP?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Fel, fel, fel :roll:. Det är än Vigier såklart :D.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev:Fel, fel, fel :roll:. Det är än Vigier såklart :D.
:shock:
OK. Roger Gloverkomplex ?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:
FreCKo skrev:
Johannes skrev:Geezer kör SVT-II, även om Ampeg hävdar annorlunda på sin hemsida: http://www.ampeg.com/roundsound/artists/
Bild
Vad är det för bas han har där?

EDIT: Dean?
Modulus?
Vigier.

EDIT:
Herregud, inte ens tvåa...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:
calif de funk skrev:Fel, fel, fel :roll:. Det är än Vigier såklart :D.
:shock:
OK. Roger Gloverkomplex ?
Det tror jag iofs inte. Man behöver inte ha Gloverkompleks om man råkar gilla P-bas, Rickenbacker, Vigier eller Manne. Det finns ändå flera basister än basar :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar