SWR SM 500 - övriga SWR

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

SWR SM 500 - övriga SWR

Inlägg av Zalle »

Tjena, har börjat snegla lite på SWR topparna, någon som har testat och har synpunkter, ser att dom har en på Jam, ska ner vid tillfälle o testa den, finns ju lite olika modeller, en 700 modell osv.
Kul att höra om nån här på forumet har nån erfarenhet av dessa toppar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vad jag hört tidigare här på forumet så har de tyckt att det varit lite halvdan kvalitet.

Själv har jag nog bara testat Mobass-toppen, vilket inte var något imponerande och har hört en hel del negativt om kvalitèn

Workingmans:serien är tydligen också en "sådär" serie..

De är ju snygga iaf, och nog tror jag att det går att hitta serier/exemplar som är riktigt bra.
Aningens dyra är de ju om man jämför med andra märken i samma prisklass, fast som har bättre rykte.


Observera att det är bara lösa rykten jag går på när jag säger att det är dålig kvalitèt, inget jag upplevt själv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

När det gäller SWR kan jag kvalitetsmässigt absolut rekommendera vad som helst innan Fenders övertagande (2003).

Som vanligt när de stora drakarna tar över (Fender, Gibson et.c) så ska det börjas "effektiviseras", snålas på komponenter och släppas budgetmodeller tills hela varumärket är urvattnat.
Se bara på Tobias, Valley arts, Steinberger, Kramer, Oberheim, DeArmond et.c...
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

hade en SWR sm400s, två slutsteg på 300w bryggbart till 500W limiter, eq, rörförsteg, osv
saknade nästan helt tryck i ljudet även om det blev starkt som fan.

inget jag rekomenderar - de är ju ofta rätt dyra också...
fast 500modellen kanske är hetare....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag hade en SWR 350 Bass också känt som Burgundy Face. Precis som Criss upplevde jag också att den inte hade tryck på hög volum. Den lät högt, kallt och väldigt sterilt. Och den var tillverkad ett bra tag innan Fender köpte upp SWR, så det blir tummen ner för min del.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

dom har alltså tappat stinget, har varit nyfiken till o från på swr, men aldrig fått nån chans o testa nån, en polare till mej körde på swr, men det är många år sen, då lät det rätt bra, men kan vara skifte på kvalite nu på senare tid alltså.

Gott o få höra lite åsikter, tack !
Skriv svar