Mesa/Boogie

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Mesa/Boogie

Inlägg av lowfreq »

Tycker det är på sin plats med en tråd om Mesa/Boogie!
Made in USA, handbyggda kvalitets produkter.
Vore kul att höra era synpunkter och erfarenheter om dessa dyrgripar.

Jag har nyligen fått hem min nya Mesa Walkabout Scout 1x15" combo. Har inte hunnit testa den i bandsättning ännu, men jag kan säga redan nu att The Tone is HUGE - Underbart levande varmt fett ljud. Det märkliga är att det låter väldigt mycket rör om denna hybrid-förstärkare, najs!
Jag återkommer med en mer utförlig recention.

8)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kan bara säga positiva saker om Mesa, iaf det jag har testat.

Walkabouten som Dereborn har m 12:a i låter otroligt stort för sin storlek!
Låter större äm många större combos jag har testat helt klart!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har en Mesa Buster topp (200w helrör) som jag också är väldigt nöjd med.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

mikkejohansson skrev:Har en Mesa Buster topp (200w helrör) som jag också är väldigt nöjd med.
Hm. Det där lät ju som en klart intressant sak.
Är inte alls hemma på Mesas toppar, trodde buster var en transistortopp.. :oops:


Klarar den av att driva tunga lådor?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Den jobbar bäst i 4 ohm, så den funkar med de flesta lådor...har lite speciell eq, men jag gillar den.

Tar med den till Bergsjö :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har ett gott öga till Mesa men har bara ägt en 1x15"-låda. Synd att de är så jäkla dyra!

Eller att jag har för lite pengar...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Jag har en Bass 400+ med en Marshall 2x15-låda till (90% av dom aktiva medlemmarna på forumet vet nog om det här, så mycket som jag tjatar :oops: ) som jag är STÖRT nöjd med, och det har jag konstaterat i en annan tråd...

Efter att ha testat den här så låter dock inget bra längre :( Var inne på Estrad och provade en Ampeg SVT-topp med tillhörande 8x10'a... Den lät mycket mindre, det var inte lika mycket riv i den, den lät inte liksom "högst" även på lägre volymer...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Efter att ha testat den här så låter dock inget bra längre
That's the MESA-syndrome!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Sluta nu pojkar! Vet inte om jag klarar av någe mer! Jag är böjd å hålla med! Testade för några år sedan att lira live med en Mesa 400+ genom en Mesa Roadreadylåda (minns dock inte riktigt vilken) och herrej....r vad den levererade men det var nått skumt med EQ'n vill jag minnas, inte den mest lättrattade förstärkare jag provat men då jag hittade rätt till slut så..... :shock: :D 8) Minns jag fel eller? Var på god väg att köpa en beggad på Ramus i Skellefteå efter den spelningen men blev avböjd av butiksägaren det var tydligen nått knas med den å sen har det liksom aldrig blivit av.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Var också på väg att köpa den....minns att den gick till nån snubbe jag tipsade via Planket till slut.
Fender - Pedaler - GK - TKS
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Mesa/Boogie

Inlägg av A_Warning »

Jag kör på Mesa Road Ready Lådor som låter riktigt smarrigt! Och man kan ju kasta dom på publiken om dom är jobbiga utan att riskera att dom går i bitar8)

Bild
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Har en mesa D-180 som jag köpte nyss,är väl en gammal dröm då jag brukade använda en i början på 80-talet men inte hade råd att köpa (typ 15000 då)NU HAR JAG EN!INGA ÖVERRASKNINGAR..FENDER VISSTE VAD HAN GJORDE NÄR HAN KONSTRUERADE TWINENS FÖRSTEG,SAMMA I BOOGIEN + LITE MER JOX...SAMMA SOM I MITT ALEMBICFÖRSTEG ÅXÅ.SLUTSTEGET ÄR LIKA SOM EN SUPERTWIN (6ST 6L6)LÅTER KANON TYCKER JAG
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Jag kör en 400+ genom en Ampeg 410HLF-låda och är väldigt nöjd med den.

Som det skrivits innan, det är inte världens mest lättrattade stärkare men när man väl hittat rätt så är man hemma.

Nackdelarna är väl vikten plus att den dag det är dags för rörbyte så får man väl sälja en njure eller nåt.
Användarvisningsbild
Relic
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 10:19
Ort: Skellefteå

Inlägg av Relic »

Äger en Powerhouse Roadready låda som jag är kanonnöjd med. Enda nackdelen med den är väl att den väger ganska redigt mycket, så den är ju inte jättesmidig att ta med sig. Men varför ska det alltid vara smidigt... :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Sunken: Jag tyckte att den var sjukt lättrattad :? Men det kan iofs bero på att Dereborns gamla inställningar fanns nerskrivna på en tejplapp, använde dom och ändrade bara lite och jag fick fram ett sjukt bra ljud på direkten... Men det kanske är Dereborns förtjänst? :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

8) :lol: 8)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har en Mesa Boogie Buster på väg hem till mig. Tyckte mig behöva en 200W:s topp extra utöver Orangen eftersom jag har börjat spela med ännu ett band och Marshallen (100W JCM 800 Superbass) är för klen för att köra lågimpedans rakt in. Tyckte priset var helt ok:

http://www.blocket.se/vi/12134208.htm?ca=13_s
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Dereborn: Finns tydligen lite olika varianter på Scout-combon:a

Toppen: Min har ett (1) ingångs-jack för instrumet-kabel, och brevid en switch för Active/Passive.
på en del (de flesta) är det två (2) ingångar för instrument, en för active och en för passive.
På baksidan: På min finns det en switch: FX ON / BYPASS. En del Walkaboutar har inte denna switch.

Baksidan på lådan: Tittar man på Mesa's hemsida så ser man att det finns:
Mesa's versatile Player Control™ Network featuring selectable 3-point crossover (3k / 4k / 5k)
and a premium Horn Attenuator & Instant Reset Horn Protection.
Jag har "premium horn attenuator", men på min finns INTE crossover (3k / 4k / 5k), inte heller Instant Reset Horn Protection.

Hur ser det ut på din?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har ett input-jack, med active/passive switch.

Jag TROR att jag har FX On/bypass-switch. Kollar upp.

Jag HAR 3-4-5 kHz switchen, volymkontrollen för skrikan OCH instant-reset-knapp.

Intressant, visste inte att det fanns olika varianter!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Okay, då har du full pott då ... antagligen den senaste update versionen.
Men va fan, det borde jag också ha, köpte ju min ny för bara några månader sedan.

Crossover-switchen skulle jag vilja haft, undrar hur den är inställd när jag inte har någon?

Hur ställer du din crossover-switch, 3, 4 eller 5?
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Jag har också en WalkAbout-combo (femtontummare). Köpte den för ett några månader sedan och insåg snabbt att jag kunde börja sälja av den stora riggen. Ruskigt nöjd! En fantastisk krabat!

/Tompa
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Tompa skrev:Jag har också en WalkAbout-combo (femtontummare). Köpte den för ett några månader sedan och insåg snabbt att jag kunde börja sälja av den stora riggen. Ruskigt nöjd! En fantastisk krabat!

/Tompa
Va kul Tompa! ...då är vi tre lyckliga ägare här på PB av denna underbara krabat!
Jag har ännu inte testat den på gig, men den kan inte låta annat än BRA. Den har ju en underbar tone, jag diggar verkligen det sköna rörsoundet den levererar, jag blir lika förvånad varje gång jag spelar på den. 8)

Vilken version har du, gällande det jag skrev här ovan?
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Tjena alla Walkabout-ägare!

Har även jag börjat snegla på en Walkabout... :D
Går det att få fram även mer rent ljud på ok ljudnivå, eller är det bara "rörmorr" som går att använda? Är ute efter både och...
Ingen som störts av fläkten på softare gigs eller i studio?
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
gäst

Inlägg av gäst »

Aslan skrev:Tjena alla Walkabout-ägare!

Har även jag börjat snegla på en Walkabout... :D
Går det att få fram även mer rent ljud på ok ljudnivå, eller är det bara "rörmorr" som går att använda? Är ute efter både och...
Ingen som störts av fläkten på softare gigs eller i studio?
Som stolt Eden-ägare så kan du ju knappast vara känslig när det gäller högljudda fläktar, haha.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

Min Eden-topp har fläkt med termostat så den går bara på när den blir för varm dvs när spelar starkt länge! :D Kanske inte din har? :wink:
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar