Ampeg eller Mesa/Boogie?

Prata om förstärkare och högtalare
gäst

Ampeg eller Mesa/Boogie?

Inlägg av gäst »

Verkar finnas två läger här. Jag har egentligen ingen åsikt i frågan men vad tycker ni? Mesa eller Ampeg?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hellre en Mesa 400+ och en 2x15"-låda än en SVT med 8x10"-skåpet. (Hukar mig ner och tar skydd!)
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, när det gäller storleken på elementen så är jag också för 15" gentemot 10".

Men när det gäller fabrikatet så har jag inte testat något märke tillräckligt mycket för att säga att det ena är bättre eller sämre.

Har dock inte varit jätteimponerad av de SVT-toppar m 8x10 jag testat.

Stod en Ampeg XXX? som backline en gång m 2 4x10 el om det var en 4x10 och en 1x15, kommer inte ihåg, och den fick jag till det ganska bra, dock med hjälp av TS9:an

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag instämmer med BBQV!

Men det hade ni väl redan räknat ut antar jag...
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

har aldrig kört en mesa så jag tycker nog inte att jag kan uttala mig. Men jag måste undra, varför skulle just mesa och ampeg vara på varsin sida?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Ampeg eller Mesa/Boogie?

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:Verkar finnas två läger här. Jag har egentligen ingen åsikt i frågan men vad tycker ni? Mesa eller Ampeg?
för mig finns det tre läger ... jag gillar både Ampeg och MESA väldigt mycket :D
Ampeg SVT-II -toppen jag hade lät snuskigt bra (hade velat ha den kvar i garderoben)
MESA-combon jag har nu låter också ... snuskigt bra!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

JunJun skrev:SVT med 8x10 är svårslaget.
Gillar 10'or mest! Mycke ton inte bara fladder och muller!!!
Inte spelat så många 15"-lådor?
Visst kan det fladdra en hel del, men inte ens min hartke fladdrar och mullrar i den utsträckning som du verkar anse :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:har aldrig kört en mesa så jag tycker nog inte att jag kan uttala mig. Men jag måste undra, varför skulle just mesa och ampeg vara på varsin sida?
Menade inte att det skulle vara på varsin sida utan snarare att det verkar som att det finns fler Mesa- och Ampeg-fans här än vad det finns anhängare av andra rörtoppar. Givetvis med undantag av den lilla men exklusiva Orange-klicken här på forumet.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

JunJun, Macahan: Har ni någon gång vägarna förbi Huddinge så kan ni slå en signal så får ni gärna komma upp och lyssna!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Apropå det, parkas; Hur funkar lådan (Sorry f OT)
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Sista spelningen gjorde jag genom en Ampeg SVT å den lät.... just det Ampeg, alltså bra! Men minnet av Mesa 400+ är svårslaget så jag väljer nog Mesa 8) Har aldrig haft riktigt en haksläppsupplevelse annat än med den och min Orange och Hiwatt samt en gammal Sunn model-T! Skulle vara roligt att testa en 400+ igen för ens uppfattning kan ju faktiskt ändras med åren. Lånade en Sunn model-T härom året och det var inte samma sak som på tidigt -80tal så vem vet :?
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

AMPEG!
dereborn

Inlägg av dereborn »

AMPEG!
...sa han som listar följande amps i sin presentation:

Stärkare: GK1001RB topp, Aguilar GS112 (2 st), Peavey Classic 400 topp + Peavey Classic 8x10" (tweed).

:wink:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Med risk för lite OT

Jag blev varnad av en kille att inte köpa basstärk från ett företag som gjorde gitarrstärkare för att de skulle sitte mycke gitarrgrejor i som var underdimensionerade.. ligger det någon sanning i det hela?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag blev varnad av en kille att inte köpa basstärk från ett företag som gjorde gitarrstärkare för att de skulle sitte mycke gitarrgrejor i som var underdimensionerade.. ligger det någon sanning i det hela?
Absolut! Vem har hört talas om basförstärkare som INTE varit underdimensionerade från gitarrförstärkartillverkare som Fender, MESA, Peavey, Orange, Marshall o.s.v

Det är precis samma sak med bilar. Volvos lastbilar t.ex. säljer ju skitdåligt, för att folk har hajat att det sitter en massa gamla överblivna underdimensionerade 240-delar i dom...

...eller?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

JunJun skrev:
blackparkas skrev:
JunJun skrev:SVT med 8x10 är svårslaget.
Gillar 10'or mest! Mycke ton inte bara fladder och muller!!!
Inte spelat så många 15"-lådor?
Visst kan det fladdra en hel del, men inte ens min hartke fladdrar och mullrar i den utsträckning som du verkar anse :D
Fladdrar kanske va å ta i.. Men du vet vad jag menar :)
Mm.... men det är väl fladder vi som basister vill åt?
Fladder i byxbenen!!!!
Pungkulorna ska klinga mot varandra när man drar i B-strängen!!
Det är väl bas vi spelar?
Eller? ;)

De flesta giturgamenister jag känner kör ju med större än 10"....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Pungkulorna ska klinga mot varandra när man drar i B-strängen!!
Det är väl bas vi spelar?
Nu fattar jag ingenting... Jag var tvungen att gå och provlyssna mina basar men ingen av dom hade en B-sträng. Är det nåt nytt eller?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev: Pungkulorna ska klinga mot varandra när man drar i B-strängen!!
Det är väl bas vi spelar?
Nu fattar jag ingenting... Jag var tvungen att gå och provlyssna mina basar men ingen av dom hade en B-sträng. Är det nåt nytt eller?
Jaja, nytt för i år, kommer mer och mer.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Som en gitarr nästan alltså? Släng på en hög E-sträng också så är du nästan där.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Som en gitarr nästan alltså? Släng på en hög E-sträng också så är du nästan där.
Hehe... erkänn.... du saknar en B-sträng oftast när du är ute... men du vill inte förstöra din image...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har faktiskt haft 2 femmor tidigare, en Carvin och en Music Man Stingray. Det jag märkte var att jag använde B-strängen ytterst lite och egentligen aldrig spelade lägre än D. Drop-D på en 4-strängad funkar ju alldeles utmärkt så jag insåg att för mig så var den femte strängen helt onödig. Sedan är det precis som du säger inte bra för imagen att ha för många strängar.
gäst

Inlägg av gäst »

Fast egentligen gillar jag inte drop-D heller. Tycker att basen låter bäst ner till E.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

dereborn skrev:
Jag blev varnad av en kille att inte köpa basstärk från ett företag som gjorde gitarrstärkare för att de skulle sitte mycke gitarrgrejor i som var underdimensionerade.. ligger det någon sanning i det hela?
Absolut! Vem har hört talas om basförstärkare som INTE varit underdimensionerade från gitarrförstärkartillverkare som Fender, MESA, Peavey, Orange, Marshall o.s.v

Det är precis samma sak med bilar. Volvos lastbilar t.ex. säljer ju skitdåligt, för att folk har hajat att det sitter en massa gamla överblivna underdimensionerade 240-delar i dom...

...eller?
Det lät skumt i mina öron också, därför jag provade slänga ut det
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag kom just på att den mest välljudande stärkare jag haft var en Ampeg V4-B, så lite bra är de allt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tycker att det finns måååånga exempel där basisterna använder sig av renodlade gitarrstärkare, så så vansinnigt dåligt kan det inte vara.

Myhjung (?) i Dream Theater spelade länge och väl genom Mesa-gitarrtoppar vill jag minnas t.ex.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar