Ampeg eller Mesa/Boogie?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:Tycker att det finns måååånga exempel där basisterna använder sig av renodlade gitarrstärkare, så så vansinnigt dåligt kan det inte vara.

Myhjung (?) i Dream Theater spelade länge och väl genom Mesa-gitarrtoppar vill jag minnas t.ex.
Johannes har väl snackat sig varm om just gitarrförstärkare för inspelning av distad bas?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
blackparkas skrev:Tycker att det finns måååånga exempel där basisterna använder sig av renodlade gitarrstärkare, så så vansinnigt dåligt kan det inte vara.

Myhjung (?) i Dream Theater spelade länge och väl genom Mesa-gitarrtoppar vill jag minnas t.ex.
Johannes har väl snackat sig varm om just gitarrförstärkare för inspelning av distad bas?
Ja, så är det nog.
Myhjongfjongilong körde med ett flertal toppar förut vet jag, brukar ju kunna bli lite klent annars vid större gig, men nu körde flesta säker med bara pluttinuttgrejor.

Johannes skrev:Jag har faktiskt haft 2 femmor tidigare, en Carvin och en Music Man Stingray. Det jag märkte var att jag använde B-strängen ytterst lite och egentligen aldrig spelade lägre än D. Drop-D på en 4-strängad funkar ju alldeles utmärkt så jag insåg att för mig så var den femte strängen helt onödig. Sedan är det precis som du säger inte bra för imagen att ha för många strängar.

Personligen så kör jag själv sällan lägre än D jag heller, C ibland, men det är ytterst sällan.
Det är egentligen inte antalet strängar för min egen del som är grejen, skulle kunna ha en 4:a med BEAD, eller köra nedstämt för jämnan kanske.
Det är absolut mer rock n roll m 4 str, om man ser till image, men se´n brukar jag normalt skita i det där... leatherpants you know...
Jag rockar på ändå.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

MESA BOOGIE!

Kör på en MB Big block 750 o den krossar allt jag haft innan! Skönt att slippa släpa på en tung rörtopp när min BB750 låter bättre ändå. Har haft en Ampeg SVT, Sunn 300T men Mesan låter hårdast.
Tycker nog att man vågar köpa bas-stärkare av företag som tillverkar gitarr-stärkare oxå. Disten i BB750´n låter sjukt bra o den lär ju va inspirerad av en Rectifier.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+
Inlägg: 1716
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Bonehead »

Ampeg alla gånger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

BarbequeVillage skrev:Hellre en Mesa 400+ och en 2x15"-låda än en SVT med 8x10"-skåpet. (Hukar mig ner och tar skydd!)
'

BBQV!!!!! Fegis! Bara för att jag har sålt betyder det väl inte att jag o du står enade om att detta är sanningen ?!

Orkar inte ens vänta in stöd från youngboysköparmaffian!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Skämt åsido, färre har upplevt 400+ o 2x15 än Ampegvadsomhelst o 8x10... det ÄR inte samma sak... Håna oss inte innan ni provat!

(även om dom inte är gula)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Näeh men du vet Dereborn, en 2x15 blir ju så sladdrig och usch vad det bara fladdrar.... det är ju omöjligt att få ett tight ljud m 15" element....


(OBS! Enormt med ironi i mitt inlägg)


Fattar inte denna 10"-hysteri! Giturgisterna har ju större högtalare än er...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
dereborn

Inlägg av dereborn »

... just som jag sa, parkas! Vi som har upplevt är en annan (liiiiite bättre) sorts människor än dom som inte har hajat....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:... just som jag sa, parkas! Vi som har upplevt är en annan (liiiiite bättre) sorts människor än dom som inte har hajat....
Haha!!
Amen broder!

Tror vi ska göra ett upprop för större element i lådorna!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Marshall 2x15 lådan må vara enkelt byggd me herrej..lar vad den spelar!
Jag upplever inte den som fladdrig eller långsam eller otight som många säger, å nog hängde den med bra även när jag var nere i den djupaste å svartaste avgrunden och spelade aktiv 5:a :D
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

peppe, marshalllådor är ju the shit! jag har en marshall 4x12" som är bland de bästa baslådor jag testat.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kan säga att det är en väsentlig skillnad att lira m Dereborns Marshall 2x15 och min Hartke 2x15...!

Har ju alltid varit nöjd m ljudet... tills nu...

Visst går det att bli hyffsat nöjd m ljudet i Hartken, men det är banne mig så mycket enklare m Marshall-lådan och den passar liksom till den musik vi kör sååå mycket bättre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

dereborn skrev:
BarbequeVillage skrev:Hellre en Mesa 400+ och en 2x15"-låda än en SVT med 8x10"-skåpet. (Hukar mig ner och tar skydd!)
'

BBQV!!!!! Fegis! Bara för att jag har sålt betyder det väl inte att jag o du står enade om att detta är sanningen ?!

Orkar inte ens vänta in stöd från youngboysköparmaffian!
Det jag menade var att ta skydd från Ampegmaffian. Jag trodde att de var starka här...

Jag har aldrig lyckats få ett bra ljud ur en högtalare mindre än 12", det är något med mellanregistret som blir hårt genom tior. En 4x12" eller 2x15" är min melodi, gärna med många rörwatt som motor.

Fast just nu har jag kapitulerat för minimalismen och köpt en Ashdown 1x15"-combo...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

BarbequeVillage skrev:
dereborn skrev:
BarbequeVillage skrev:Hellre en Mesa 400+ och en 2x15"-låda än en SVT med 8x10"-skåpet. (Hukar mig ner och tar skydd!)
'

BBQV!!!!! Fegis! Bara för att jag har sålt betyder det väl inte att jag o du står enade om att detta är sanningen ?!

Orkar inte ens vänta in stöd från youngboysköparmaffian!
Det jag menade var att ta skydd från Ampegmaffian. Jag trodde att de var starka här...

Jag har aldrig lyckats få ett bra ljud ur en högtalare mindre än 12", det är något med mellanregistret som blir hårt genom tior. En 4x12" eller 2x15" är min melodi, gärna med många rörwatt som motor.

Fast just nu har jag kapitulerat för minimalismen och köpt en Ashdown 1x15"-combo...
Jag föredrar Ampeg för att den passar mig och mitt ljudideal. Jag testade tre toppar (SVT, Bass 400+, Marshall rörtoppen), men med samma låda (Ampeg 8x10) som ju påverkar helhetsintrycket. Jag har aldrig testat varsin rigg för sig, så jag känner inte att jag kan säga att den ena är bättre än den andra.. Jag tror i a f att ingen av riggarna låter dåligt oavsett vad man har för ideal.. (Lite fegt uttalande.. jag vet..) Jag föll för det lite öppnare soundet i Ampeggen (Och vad är ett öppet sound.. :? ). Jag föll för den i alla fall. Sen har jag varit nöjd och inte brytt mig om de andra. Riggen jag har nu har allt jag behöver och det räcker för mig.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

När jag läser vad som skrivits i den här tråden blir jag ledsen över att jag inte köpte dom där marshall-lådorna en kille annonserade ut på vendolin förut... En 4x10'a och en 2x15, fyfan va det hade passat bra!

Fast helst hade jag nog haft 12" istället för 10" :P

Funky: Öppnare soundet? Hur menar du då? Jag tycker att en SVT är "enklare" eller mer lättsmält rent ljudmässigt än en 400+, 400'an är ju så jääääävla kraftig att man har svårt att inte sticka ut med den, vilket iofs bara är bra :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

FreCKo skrev:När jag läser vad som skrivits i den här tråden blir jag ledsen över att jag inte köpte dom där marshall-lådorna en kille annonserade ut på vendolin förut... En 4x10'a och en 2x15, fyfan va det hade passat bra!

Fast helst hade jag nog haft 12" istället för 10" :P

Funky: Öppnare soundet? Hur menar du då? Jag tycker att en SVT är "enklare" eller mer lättsmält rent ljudmässigt än en 400+, 400'an är ju så jääääävla kraftig att man har svårt att inte sticka ut med den, vilket iofs bara är bra :lol:
Just det.. vad menar jag egentligen..? Det är knappt jag vet själv. Det är mer ett uttryck för min egen subjektiva upplevelse.. Skulle jag förklara det djupare kommer det bara bli flummigt. Men utifrån de förutsättningar jag hade, fender jazz, ampeg låda, dr strängar osv.. allt detta påverkar ju helheten. Kombinationen gjorde att det lät tydligare, kraftfullt mellanregister, lättjobbad diskant.. Därmed inte sagt att de andra INTE har dessa egenskaper. Jag satte alla kontroller på kl 12 på alla stärkare och jämförde.. Det var en fantastisk lycka! Framför allt Mesa och Ampeg. Men ampeggen var lättjobbad och jag fick kanonljud från början. Sen var effekten avgörande. Jag gillar ju slutstegsdist. Både mesan och marshallen var kraftfullare som gjorde att ljudstyrkan var för stark när jag distade dem. Men det var hur svårt som helst att välja. Jag ville ha alla tre.. :) Tyvärr fattade jag aldrig att Ampeg hade en 100W modell förrän ett halvår senare. Den hade passat mig bättre.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar