En Ampeg-fråga till

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

En Ampeg-fråga till

Inlägg av 200071 »

Har någon testat en sådan här och vad är ett rimligt pris för en relativt ny, välskött, nygenomgången sådan?
http://ampeg.com/products/diamondblueba ... index.html
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Bosse Persson (B.Skifs mm) äger en gammal Portaflex å som vanligt så låter dom nya inte alls i närheten av dom gamla dito enl. honom iallafall.
Men däremot sa han inget om att dom nya skulle låta dåligt eller så.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bosse Persson verkar ju så pigg på att svara på alla möjliga mailfrågor om bas och basrelaerat (har flera kompisar som snackat med honom, och köpt grejor av honom) att jag klart förvånad att han inte hänger här på PB!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Svårt att tänka sig att den inte låter bra. Jag har samma låda i transistorvarianten och den låter bra i alla fall. Med rör borde det bli mumma. Synd att den är så ohyggligt tung bara.... men snygg!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

De gamla är en våt dröm. Tyvärr ingen lämplig live-volym standalone. Jag SKA ha en sån nå'n gång. De hade en på musikalen i Halmstad som de begärde fantasibelopp för.

De nya har jag testat flera ggr på mässan i Frankfurt, tycker de låter jättebra. Praktiskt med switchen 60/100 w.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:De gamla är en våt dröm. Tyvärr ingen lämplig live-volym standalone. Jag SKA ha en sån nå'n gång. De hade en på musikalen i Halmstad som de begärde fantasibelopp för.

De nya har jag testat flera ggr på mässan i Frankfurt, tycker de låter jättebra. Praktiskt med switchen 60/100 w.
Förstår inte den där switchen. När kan man behöva 100 watt? Det är alldeles för mycket, jag hade kört på 60 w hela tiden.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Mellansizegig? Jag gigade en del med en Bassman 100 i mitt popband i början av 90-talet. Fungerade jättebra med en 212-låda.
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

2x12? Alldeles för stort. 1x8 är alldeles lagom för alla sorters gig.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

... och en short scale till det såklart :twisted: :wink: (med 1,5 meters kabel i mellan) :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:... och en short scale till det såklart :twisted: :wink: (med 1,5 meters kabel i mellan) :wink:
1,5 meter? Alldeles för långt. Sitter man på en stol bredvid förstärkaren så kan man använda en 40 cm lång kabel. Mycket bättre ton.
gäst

Inlägg av gäst »

(Sagt av han som har 800 watt, 2 st 4x10 och 2x9 meter kabel...)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:... och en short scale till det såklart :twisted: :wink: (med 1,5 meters kabel i mellan) :wink:
1,5 meter? Alldeles för långt. Sitter man på en stol bredvid förstärkaren så kan man använda en 40 cm lång kabel. Mycket bättre ton.
:lol: :lol: :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:(Sagt av han som har 800 watt, 2 st 4x10 och 2x9 meter kabel...)
Va´? Har du inte skalat ner än menar du? Komm igen nu Jo, du får inte vara så överflödig :twisted: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:(Sagt av han som har 2x9 meter kabel...)
En från basen till toppen, och en från munnen till generatorn?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Det är lite konstigt med priserna på begade fliptops i Sverige. De brukar vara till salu för priser i 15-25 tusenlappar. I USA(Ebay) har jag sett att det går för halva den summan som vanligast. Om man jämför med Fenderinstrument från samma tid(60's), så är det ju GALET mycket mer pengar i staterna än här?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:
Johannes skrev:(Sagt av han som har 2x9 meter kabel...)
En från basen till toppen, och en från munnen till generatorn?
En från basen till pedalerna och en från pedalerna till stärkaren.
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:
Johannes skrev:(Sagt av han som har 800 watt, 2 st 4x10 och 2x9 meter kabel...)
Va´? Har du inte skalat ner än menar du? Komm igen nu Jo, du får inte vara så överflödig :twisted: :wink:
Du har rätt. Dags att köpa GK och Steinberger. Eller, kanske en sådan där Fernandes i miniformat med inbyggd förstärkare och högtalare.
Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

Akustisk bas. Eller munspel kanske?
gäst

Inlägg av gäst »

Kanske skulle köpa en sådan Fernandes ändå? Bra att ha, då kan man spela på jobbet. Vem har agenturen i Sverige?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Kul leksak. Vad kostar en sån i Tyskland t.ex. ?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar