Ashdown

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Ashdown

Inlägg av BBQV »

Jag har blivit lite nyfiken på Ashdowns förstärkare. De har en jäkla bredd på sortimentet och bra priser. Dessutom ser de helt rätt ut 8)

Är det nå'n av herrarna som har nå'n erfarenhet av detta märke? Hur stor är skillnaden mellan ABM- och MAG-serierna? MAG 1x15"-combon är den mest intressanta ur min synvinkel. Jag är framförallt intresserad av kvaliteten och användbarheten, ljudet vet jag redan tilltalar mig.

Tack på förhand!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Ashdown

Inlägg av Matte »

Enkelt sett så är ABM gjorda i England och MAG i asien (korea tror jag, men är inte säker)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Så långt är jag med. ABM-serien håller förmodligen en högre kvalité, men hur mycket skiljer det egentligen? Priset är ju det dubbla! Vad kan man förvänta sig av MAG, faller de isär och brinner upp en vecka efter garantitiden är slut?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Det jag har sett av dem (har aldrig ägt någon) så verkar även MAG serien hålla rätt så okej kvalitet. Troligen är det lite billigare komponenter i dessa, men jag vet ingen som har haft problem med sina än så länge, men det kan ju vara ren tur oxå! :lol: MAG är nog mycket för pengarna. Själv har jag börjat sneganpå SuperFly, Verkar vara ett väldigt lätt alternativ.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

SuperFly verkar ju kul. Jag har missat den tidigare men kollade upp den nu.

Annars är jag sugen på 1x15"-combon, det är nå't visst med enkelhet har jag insett nu på äldre da'r :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Ja, visst e enkelhet nåt man mer o mer strävar åt , tycker jag. Apropå Ashdown så har jag ägt en ABM 500 Watt topp (räcker både till 5 o 4 str. oavsett om det är en starkspelande trummis el. ej :D appropå...) o spelat en del på MAG 4*10" kombo. MAG-serien är klart mer prisvärd än ABM. Ingångssteget på båda är svagt. Man får oftast vrida upp till max på gainen. Filterdelen tycker jag låter bättre på ABM serien. Jag hade en rackvariant (kromade) av ABM-toppen som jag uppskattade. MAG-kombon e lite konstig o spela på. Grundjudet låter bra (behövs lite extra bas o mindre mellan (som vanligt på de flesta basstärkare)) men den låter starkare efter 3 m avstånd. På små scener då man tyckt att man själv har lagom volym har publiken på "första o andra raden" upplevt basen som jättestark. Jag tror det har me verkningsgraden på högt. att göra. Det kanske är annorlunda me 15" kombon? Har du möjlighet o pröva den på ett litet gig, så gör det. Kanonstärk som är billig. Kolla även in Eden Nemesis som det står om i en annan tråd.
Good luck!
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Inlägg av Viktor »

Jag tycker att Ashdown Five Fifteen är bra, det är synd att den inte har balanserad utgång
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17231
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Tack för inputen pojkar! Framförallt basnalle, en bra genomgång av likheter och skillnader, precis vad jag var ute efter!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

MAG-kombon e lite konstig o spela på. Grundjudet låter bra (behövs lite extra bas o mindre mellan (som vanligt på de flesta basstärkare)) men den låter starkare efter 3 m avstånd. På små scener då man tyckt att man själv har lagom volym har publiken på "första o andra raden" upplevt basen som jättestark. Jag tror det har me verkningsgraden på högt. att göra. Det kanske är annorlunda me 15" kombon?
Tror snarare att det beror på högtalarens konstruktion (hur den sprider ljudet). Basfrekvenserna riktas ju inte rakt framåt från högtalarna utan kastas ut snett framåt och gör då en båge (studsar gärna på väggar) och träffar sedan publiken kanske 5 m bort beroende på akustik, hur bred lokalen är etc.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jo, det kan va så som du säger. Men med denna MAG kombo upplevdes det annorlunda. Det var inte bara de lägre frekvenserna som fortplantade sig några meter bort. Även mellanreg. blev starkare minst 3 meter rakt ifrån stärkarens högtalare. Det kanske kan bero på högt. konstruktionen?
Har aldrig upplevt ngt liknande förut, snarare tvärtom. Att man tycker det är stark volym från basstärkaren på scenen men några meter bort hörs det väldigt lite (framförallt små basriggar).
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Ja jädrans också.....nu har man snöat in på Ashdown...
Jag trodde att det skulle bli Phil Jones-grejor för min del, men nu lutar det åt en Ashdown MK-500 och en AL-410 låda. Passar mig både pris-, effekt- och ljudmässigt.

Det ironiska i allt det här är att jag, om jag köper en sådan rigg, har en komplett Mark King-uppsättning (har även en Jay Dee Supernatural bas ju). Detta trots att jag egentligen har jävligt svårt för Mark King.... :lol:
Jag gillar hans sound dock och man kan ju alltid tejpa över hans signatur på stärkaren...hehe
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Bean skrev: Detta trots att jag egentligen har jävligt svårt för Mark King.... :lol:
Där är vi brorsor, du och jag...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

precision65 skrev:
Bean skrev: Detta trots att jag egentligen har jävligt svårt för Mark King.... :lol:
Där är vi brorsor, du och jag...
Då blev vi trillingar!!! :)

Bean glöm inte tejpa tummen också!!! :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Mark King's musik är ju inte min grej direkt. Men han är ju en mycket duktig finger-spelare oxå (något många kanske inte tänker på), spelar smakfullt med bra timing.

Men asså, det är ju svårt att inte fascineras av honom.

Kolla här, hyffsat bra driv i bas och trummor: http://www.youtube.com/watch?v=QKI8pFqWm0s
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bandet jag delar replokal med har en Ashdown (MAG 300?), och mitt intryck utav den var att den spelade högt och rent, lät jäkligt sjysst..
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Nya Level 42 plattan "Retroglide" är riktigt bra faktiskt. Lite mer modernt sound, men King's sång gör ändå att man tänker 80-tal tyvärr.

Har väl egentligen inget emot honom...jag gillar hans sound och han har ju en bländade teknik, men nedturen jag fick när jag såg dem live för massor av år sedan sitter fortfarande i....så det är väl där skon klämmer för min del.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Skriv svar