Ampeg?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Ampeg?

Inlägg av FreCKo »

Jag har fått ett rätt sjysst pris på en Ampeg SVT III med en Marshall 4x10-låda, är det någon som har någon erfarenhet av den här Ampeg-modellen, eller kanske av deras SVT-serie i största allmänhet? Jag vill inte släppa den här egentligen (är fortfarande lite grinig över att jag släppte en Mesa Boogie Bass400 med en marshall 4x12), så min plan var att köpa riggen och sen i framtiden byta ut lådan om jag så skulle vilja :D
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

SVT-3 har jag ganska dålig erfarenhet av. Ljudteknikern hade precis köpt in en svt-3 till backlinen. Det var festival, pressat schema o stärken börjar att dista o låta svagt precis innan vi skall börja spela. Den hade gått sönder! Visserligen hade vi D&B monitorer så de gick ok. ändå. Kopplade bort ampegen o fick peka "tummen upp, bas" till monitorteknikern halva spelningen innan jag kunde höra tillräckligt med bas. De hade hade ingen backupstärk heller, pinsamt värre. Så kan de va ibland.
Kanske inte så informativt huruvida SVT-3 låter bra eller ej. Detta är iallfall min erfarenhet av den toppen.
Hade toppen!

PS. Marhall dynamic serie har jag för mig låter bra, om de e en sån som medföljer i köpet. SVT-classic låter oxå bra om man e ute efter den karaktären.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Har liknande erfarenhet av SVT3 (som ju inte är en riktig SVT egentligen :), den är ju hybrid och SVT=SuperValveTechnology...), den verkar inte riktigt "palla med" på nåt vis. Kanske klent byggda?

Fanns en sån i en studio här i stan men det var mest bekymmer med den, rör som brändes fort, glappande ingångar osv. Verkar vara lite av en sjukdom hos många nya Ampeg, hade en SVT Classic själv som var liknande problem med...nu ska de dessutom flytta tillverkningen till Vietnam (!) har jag hört. Man undrar vad det gör för kvaliteten?

De stärkare av de senare Ampeg som verkar hålla genomgående hög kvalitet verkar vara SVT2 och SVT Classic Anniversary, som tydligen är lite stabilare än vanliga Classic.

Men testa den du, kör gärna lite "hårt" (hög volym, hårda anslag) för att se att den orkar med och inte har nåt fuffens för sig. Det är en så pass bra stärk (på papperet) och framför allt dyr kanske, att den ska palla med!

Annars gillar jag Ampegs nyare hel-transistortoppar faktiskt, har inte testat den programmerbara men skulle gärna göra det...


Marshall har jag mindre erfarenhet av...testa testa.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Tja FreCKo,
ligger annars en Sunn/Fender Bassman 300 topp med en Fender 1x15" låda till försäljning på vendolin.

Kolla: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4606710

Lådan vet jag inte mycket om men toppen kan jag varmt rekomendera. :wink:

Har själv testat dem vid ett antal tillfällen med gott reultat, fördelar som 2 kanaler, grafisk eq o.s.v. som går att styra med tillhörande fotomkopplare. Den toppen låter mycket och bra.

Vägde mellan en sådan och den Aguilar jag har idag och det skulle lika väl kunnat bli en Sunn. Hade gärna haft en sådan också!!! :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Om du får med lådan för nån tusing extar till den där Sunn-toppen skulle jag slå till. De väger bly men låter bra för varenda hekto...
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Håller me mikke o groovy, Sunn 300 toppen låter fantastiskt bra. Johan Granström (alsången bl.a. kör på en sådan). Köp den istället, tycker jag.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Hum, visade sig vara den GAMLA versionen av SVT3'an :?: Vart inte så jäkla sugen då helt plötsligt...

Tror att jag skippar den, väntar tills jag får ett jobb och köper en FEEEEEEEET förstärkare så fort jag har stålar :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Törs man fråga vad du skulle ha fått betala?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Törs man fråga vad du skulle ha fått betala?
6000Kr, och då var rören i försteget "gamla", killen hade ingen aning, men han tyckte att dom lät bra...
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

mikkejohansson skrev:Har liknande erfarenhet av SVT3 (som ju inte är en riktig SVT egentligen :), den är ju hybrid och SVT=SuperValveTechnology...), den verkar inte riktigt "palla med" på nåt vis. Kanske klent byggda?

Fanns en sån i en studio här i stan men det var mest bekymmer med den, rör som brändes fort, glappande ingångar osv. Verkar vara lite av en sjukdom hos många nya Ampeg, hade en SVT Classic själv som var liknande problem med...nu ska de dessutom flytta tillverkningen till Vietnam (!) har jag hört. Man undrar vad det gör för kvaliteten?

De stärkare av de senare Ampeg som verkar hålla genomgående hög kvalitet verkar vara SVT2 och SVT Classic Anniversary, som tydligen är lite stabilare än vanliga Classic.

Men testa den du, kör gärna lite "hårt" (hög volym, hårda anslag) för att se att den orkar med och inte har nåt fuffens för sig. Det är en så pass bra stärk (på papperet) och framför allt dyr kanske, att den ska palla med!

Annars gillar jag Ampegs nyare hel-transistortoppar faktiskt, har inte testat den programmerbara men skulle gärna göra det...


Marshall har jag mindre erfarenhet av...testa testa.
Är det inte SVT 4an som brukar strula eller gäller det båda topparna?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Nej, det var en av de "halväldre" (inte den äldsta, inte den nyaste med grå front :) ) SVT3:orna.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

mikkejohansson skrev:De stärkare av de senare Ampeg som verkar hålla genomgående hög kvalitet verkar vara SVT2 och SVT Classic Anniversary, som tydligen är lite stabilare än vanliga Classic.
SVT Classic och SVT-AV (Anniversary) är exakt samma topp, det är bara skalet som skiljer. Jag tycker dom låter kanonbra.

SVT-3PRO är lite effekt-svag, men låter annars hyggligt bra tycker jag, går dock inte att jämföra med helrören (300wattarna) som har en varmare och tjockare ton, och som låter riktigt najsigt precis innan de börjar dista.

SVT-6PRO är värt att testa, den låter riktigt bra, nästan som helrören.

SVT-II (ej PRO) låter förbaskat bra, men har ej gain-ratt, så man måste spela ganska högt för att få ut det bästa ur den.

SVT-2PRO har jag ingen erfarenhet av, men den bör väl låta som Classic'en + att den har graphic EQ.

// Lowfreq (Ampeg-freak) :D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du kanske har rätt om AV-serien, kanske snarare att Ampeg började bygga stärkarna stabilare runt där. Hade en SVT Classic från slutet av 90-talet som det var mycket strul med..nästan som att bygget inte klarade av påfrestningarna av förstärkarens egen effekt...lite "klen". Fick fixa med den och byta grejor en del. Har en vän som är backlinetekniker och jobbat bla i USA med en massa band och fått stärkare direkt från Ampeg som varit mycket strul med, just kring stabiliteten, det var han som menade att AV-serien var lite "bättre byggd" än vanliga Classic.

SVT2pro har ju en "drive"-kontroll (= nåt extra förstegsrör?) som inte finns på Classic:en, men annars är de rätt lika ljudmässigt tycker jag.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Altså SVT-3 verkar ju funka bättre än SVT-3 pro...


http://reviews.harmony-central.com/revi ... T-III/10/1
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Ampeg

Inlägg av Johan_ »

Har en Ampeg SVT3 Pro men en 4*10 Classic till. Är helnöjd och inte haft några problem med den hittills, Men hade npg gärna haft en helrörs stärkare också :D
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Tycker att svt3 är en helt ok bastopp. Dock ska man inte blanda ihop dom med ampegs helrörförstärkare. Den är en hybrid och den låter som en hybrid.

Jag tycker ändå att den är en bra allroundförstärkare. Har en viss ampegkaraktär och en rätt bra eq. Det största minuset är att den känns rätt effektsvag och inte har så mycket headroom/dynamik.

Själv använder jag min i sammanhang där min eden känns för "clean"

Ska tillägga att jag har spelat min svt3 frekvent i 6 år och att den har funkat utan problem så när som på ett rör som brann
dereborn

Inlägg av dereborn »

Fick en Svt II levererad i "backline på plats"-paket i lördags. INTE min tekopp. Ingen Gain var en chockartad upplevelse. det blev väldigt helt o rent o kliniskt o tröööööööökigt ljud.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dereborn skrev:Fick en Svt II levererad i "backline på plats"-paket i lördags. INTE min tekopp. Ingen Gain var en chockartad upplevelse. det blev väldigt helt o rent o kliniskt o tröööööööökigt ljud.
Hur lyckades du med bedriften att få dåligt basljud ur en SVT-II ?? :shock:
Du kanske hade en dåligt matchad låda?
Jag har kört på en SVT-II en tid och grymmare Ampeg-morr kan jag nog inte åstadkomma (med 6x10 låda). :sm_evil:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Knappast dåligt matchad låda, det var en ampeg 4x10.

Men utan gain-kontroll, med en passiv vintage P-bas o inga pedaler så blev det ju aldrig nåt drag. Massor med headroom, helt, rent o trööökigt. Transistorsound helt enkelt. I'm a tube guy.

Dessutom konstig och knepig mid-kontroll som antingen lät "honkig" eller - när man skruvade bort honket - lät helt punch-lös o luddig. Samma sak med "Ultra Low"-switchen, det var ju bara ett hängmattefilter med en volymboost!

Nej, jag har nu lagt till SVT II:an i "OBS! EJ" - listan i min backline-på-plats-spec.
(Där fanns sedan förut alla modeller av EBS, Trace och Hartke. Både toppar o lådor).

MEN det är i MIN lista, era listor ser troligen och förhoppningsvis annorlunda ut!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Men utan gain-kontroll, med en passiv vintage P-bas o inga pedaler så blev det ju aldrig nåt drag. Massor med headroom, helt, rent o trööökigt. Transistorsound helt enkelt. I'm a tube guy.
Någonstans har det blivit fel isf, SVT II'an är ju en rörförstärkare till 100%... Fick du en gammal SVT II'a? Eller kan du måhända ha sett fel? :? Tvivlar iofs inte på att du fick en SVT II'a, men det sitter ju ändå 14 rör i den (enligt http://www.ampeg.com/products/pro/svt2pro/index.html iaf)... Där ser du ju också en bild på den, var det precis en sån du fick?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nej så såg den inte alls ut!!!

Mer så här http://www.ampeg.com/products/classic/svtcl/index.html fast med en graphic EQ, och det stod tydligt SVT II - fast INTE "pro".
Det var alltså en klassisk topp, inte rack-style som den du länkade till. Sån har jag spelat på många gånger, låter kanon!

Bra att få veta detta! Ska göra ett gig i GBG på lördag, och där skulle det stå en SVTII, men nu ändrades det till en EDEN med 2st 4x10. Vilket kan vara bäst av den SVT:n du visade och EDEN-riggen? Gör nog en ny tråd om detta förresten.

Tack för uppmärksam hjälp!

/J
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Låter lite som en SVT 350H;

Bild


..eller kanske den där 80/90-tals versionen som jag tror jag sett nånstans. Den kanske hette SVT II. Men du får trycka tydligt i backlinespec på att det är OK med "PRO"-modellen :) . Kanske en backlinespec med bilder? :D

För övrigt intressant att veta vad man brukar skriva i backlinespecar, jag brukar försöka vara så "öppen" som möjligt men ändå tydlig att jag inte vill ha en Yamaha transistorcombo med en trasig 15-tummare...

Fast jag är nog påverkad av att vara på "andra sidan", jobbar ju som arrangör/backlinetek på festival under sommaren...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Den såg ut ungefär så, men utan gain-kontrollen längst till vänster...

Min spec ser ut ungefär såhär:

Basrigg av proffessionell kvalitet, rördriven. T.ex. Ampeg (EJ SVTII), Marshall, MESA, eller liknande. (Ampeg SVT II PRO är OK).Minst 300W uteffekt.
OBS! Ej ”Hi-Tech”-style typ Trace Elliott, Hartke, EBS etc.

Högtalare: 2x15, 4x12 eller 8x10. Om 4x10 behövs 2 st. Ej Comboförstärkare.

2 st gitarrställ, 4 st 220 uttag vid förstärkaren, se stageplot.[/i]
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Najs! Sånt skulle jag gilla som arrangör och backlineupphandlare. :)

Ampeg/MesaBoogie/Marshall; min. 200W rörtopp, + högtalare; 8x10/4x10/2x12. EJ Hartke!

...brukar jag skriva som musiker :)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Dereborn, tänkte väl! Blev nästan lite orolig över din mentalitet :wink: Skämt åsido, vilka spelställen får man beställa en rigg på? :D Måste fan ha en sån spelning... Iofs spelar jag ju på såna ställen där det oftast finns ett gäng band som spelar, så man får spela på vad som finns... :cry:
Skriv svar