Ampeg?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Förstod att det var nåt som var galet...SVT-II anses av många vara en av de bättre SVTn någonsin. Jag föredrar helt klart hellre SVT-II än SVT-2PRO.
Kan inte förstå vilken Ampeg-topp du körde på?? ...måste ha varit nån transistor-topp.
Hade det varit den klassiska SVT-II (ej pro) så hade den garanterat låtit - Morr-Growl-Ryt-Däng-Jättefläsk om den.

SVT-II ('88-'93), 300w helrör, 6st 6550, 4st 12Ax7A, 2st 12 Au7A -rör.

Den ser ut så här:

Bild
dereborn

Inlägg av dereborn »

Hmmm... strange... Men den därna har ju heller ingen Gain-knapp!
Finns den i "vanligt" chassie? I så fall var det en sån. Men det kan mkt väl ha varit nån fransos-moddad grej oxå. Skit i det, vi gillar Ampeg!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Nej, den riktiga SVT-II (min bild) finns inte i "vanligt" chassie.

Har du aldrig kört på denna topp nån gång, så har du missat nåt, det kan jag lova dig.

Stämmer, den har ingen Gain-ratt, men det härliga Ampeg-growlet kommer redan vid typ halv volym.

:D 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

lowfreq skrev:Bild
Är det bara jag som tycker att den är ganska lik en Mesa Boogie Bass 400+?

Bild
dereborn

Inlägg av dereborn »

haha, mikke! Vi ÄR lite lika, va? :D

-och FreCKo: du behöver aldrig oroa dej över min mentalitet...! Den mentala hälsan är en helt annan grej...

Giget på lördag är ett event för 1000 frisörer som är på frisörmässa i göteborg. PA o backline på plats, band o artister åker tåg med gigbag på ryggen.

Nån göteborgare som vill ta en öl på lördag kanske?
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

FreCKo skrev:Är det bara jag som tycker att den är ganska lik en Mesa Boogie Bass 400+?
Dom ser ganska lika ut, men låter olika. SVT-II väger typ dubbelt så mycket.
Tycker att 400+ har ett "renare" ljud ... medans SVT-II låter mer "dirty".
dereborn

Inlägg av dereborn »

njaaaae.... hörru... I och med att MESA:n har gain-kontroller, så kan du ju få den att "vråla" skitigt på vilken volym som helst, och även låta helt clean på otäckt stark volym. Inget av det kan du göra med SVT II:an, eller hur?

Vad väger ampegen förresten? Min rack med MESA:n, en dbx163 o en låda med ett par telekablar får alltid flygplatspersonalens röda "HEAVY"-dekal på sej. Gränsen går vid 60 kg...
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Tycker inte att det här med mycket "gain" på låg volym är samma sak som när "mastern" står högt (6550-rören får jobba duktigt), det är ju när slutrören "jobbarpå" som det låter najsigt.
Jag har själv inte ägt en mesa 400+ ...men jag har testat att spela på en sådan. Den låter bra, men jag upplevde den som ganska "clean" jämfört med SVTn. Tycker att SVTn har klart mera MORR än mesa 400+.

Stämmer nog att man kan spela med högre volym med rent ljud med mesan. Men man kan spela ganska högt med SVT-IIan oxå med "rent" ljud ... dock inte lika högt som med Mesan.

SVT-II väger ca: 39Kg ... bra mycket mer än Mesan. (men det är ju ingen fördel)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:njaaaae.... hörru... I och med att MESA:n har gain-kontroller, så kan du ju få den att "vråla" skitigt på vilken volym som helst, och även låta helt clean på otäckt stark volym. Inget av det kan du göra med SVT II:an, eller hur?

Vad väger ampegen förresten? Min rack med MESA:n, en dbx163 o en låda med ett par telekablar får alltid flygplatspersonalens röda "HEAVY"-dekal på sej. Gränsen går vid 60 kg...
Ah, ännu en anledning att hålla ögonen på din Mesa 400+ då Dereborn :wink: Ampegen väger 70 "pounds", så runt 30kg? :shock:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

FreCKo skrev:...Ampegen väger 70 "pounds", så runt 30kg?
Nej, SVT-II väger 85 Pounds, exakt lika mycket som nya SVT-VR. :oops:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

lowfreq skrev:
FreCKo skrev:...Ampegen väger 70 "pounds", så runt 30kg?
Nej, SVT-II väger 85 Pounds, exakt lika mycket som nya SVT-VR. :oops:
Haha, ännu värre ju!
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

dereborn skrev:Nån göteborgare som vill ta en öl på lördag kanske?
hamän! jag finns på plats. bara att höra av sig 8)
dereborn

Inlägg av dereborn »

helt rätt, slutrörsdist är klart ballast! Gissa varför jag diggar min Marshall SuperBass100 + Marshall major 4x15 -setup!

Men jag menade att du kan få "ampeg-growl" med MESA:n också, fast egentligen så är det ju kanske så att med Ampegens förmåga att slutrörsdista tidigare så kan det ju vara det man är ute efter!

Klassiskt fall av "varken bättre eller sämre, bara olika!"
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dereborn skrev:helt rätt, slutrörsdist är klart ballast! Gissa varför jag diggar min Marshall SuperBass100 + Marshall major 4x15 -setup!
Jag förstår att du diggar Marshall Super Bass 100 - jag spelade på en sådan i ca: 8år ...den låter kanon, bland det bästa basljud jag haft. Jag körde min med 2st 4x12" Malmberg-lådor. 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

lowfreq skrev:
dereborn skrev:helt rätt, slutrörsdist är klart ballast! Gissa varför jag diggar min Marshall SuperBass100 + Marshall major 4x15 -setup!
Jag förstår att du diggar Marshall Super Bass 100 - jag spelade på en sådan i ca: 8år ...den låter kanon, bland det bästa basljud jag haft. Jag körde min med 2st 4x12" Malmberg-lådor. 8)
fan va stora riggar alla har, får ju mindervärdeskomplex...

Får kompensera med att ha något annat stort.... :wink:
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Jaså FreCko,
du har stora händer du!!! :lol:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Jaså FreCko,
du har stora händer du!!! :lol:
Fan, du kom på mig! :cry:
gäst

Inlägg av gäst »

lowfreq skrev:
SVT-II (ej PRO) låter förbaskat bra, men har ej gain-ratt, så man måste spela ganska högt för att få ut det bästa ur den.

SVT-2PRO har jag ingen erfarenhet av, men den bör väl låta som Classic'en + att den har graphic EQ.

// Lowfreq (Ampeg-freak) :D
Jag köpte en Ampeg SVT II Pro en gång i tiden, i tron att den skulle låta som en SVT II men blev grymt besviken. Alla SVT II jag spelat på (aldrig ägt en men väldigt vanlig topp när det är "backline på plats") har låtit fantastiskt bra men min SVT II Pro var inte ens i närheten. Jag t om bytte den mot en annan likadan men det var samma sak. Är det något du håller med om eller har erfarenhet av nu? Jag funderar fortfarande på vad som gick snett.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:Jag köpte en Ampeg SVT II Pro en gång i tiden, i tron att den skulle låta som en SVT II men blev grymt besviken. Alla SVT II jag spelat på (aldrig ägt en men väldigt vanlig topp när det är "backline på plats") har låtit fantastiskt bra men min SVT II Pro var inte ens i närheten. Jag t om bytte den mot en annan likadan men det var samma sak. Är det något du håller med om eller har erfarenhet av nu? Jag funderar fortfarande på vad som gick snett.
SVT-II (tillverkades '88-'93) är den bästa SVT-topp jag ägt/spelat på!! Tyvärr sålde jag den (ÅNGRAR!!!), men jag fick sjukt bra betalt för den. Nu har jag en SVT-CL och jag är klart nöjd med den oxå.

SVT-2PRO har jag bara testat i butik, kan inte säga nåt om den, men den borde låta lika bra som SVT-CL? ...jag vet inte, den kanske inte gör det?

De flesta tycker som sagt att de äldre SVT-topparna låter bättre, vad som hände ... tja, jag vet inte. Personligen tycker jag att dagens SVT-CL låter klart bra. Men nu har ju Ampeg vaknat till i alla fall .. dom har ju tagit fram SVT-VR som sägs låta väldigt likt originalet '69/'70-topparna. Ska bli intressant att testa VR !!
Skriv svar