Basstack SVT-3 Pro+ SVT-610 HLF

Prata om förstärkare och högtalare
3859ea
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 17:25
Ort: Ludvika

Basstack SVT-3 Pro+ SVT-610 HLF

Inlägg av 3859ea »

Hej.. jag funderar att skaffa en SVT-3Pro plus en SVT 610 HLF. Dock läste jag på harmony-central att en person hade problem med att toppen klippte hela tiden tillsammans med SVT -610, när det sedan prövades med en SVT-410 så fungerade det perfekt. Man drog slutsatsen att 610-lådan var för stark för SVT-3`an :? ! Någon som har "skarp" erfarenhet om detta stämmer?
ps, har aldrig haft en Ampeg.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ampeg SVT III har väl inte det bästa ryktet vad jag förstått, låter halvbra och kvaliteten är också lite si och så... Att lådan är för kraftig för toppen låter som skitsnack enligt mig. Vad lådan KAN pressa ut och vad toppen verkligen pressar ut är skitsamma, så länge lådan ligger på samma wattantal eller mer.

Sen så tycker jag att du ska fråga dig om du verkligen behöver en 6x10'a, eller om det kanske "räcker" med en 4x10'a? Inte så att jag ifrågasätter, men man kommer långt med en 4x10'a...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Har ingen erfarenhet av 610.HLF Däremot har jag haft en ampeg svt 3 som jag körde med en ampeg 410HLF, och den krånglade aldrig.
3859ea
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 13 mar 2007, 17:25
Ort: Ludvika

Inlägg av 3859ea »

Är det verkligen "halvbra" kvalitet på SVT-3Pro, Ampeg har väl sålt tusentals ex av den modellen eller?
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

jag har aldrig hört talas om någon som haft några särskilda strul med den modellen, trots att det är en storsäljare, så kvaliten är nog utmärkt...

däremot brukar det pratas om att den är kraftsvag och inte alls lever upp till specifikationerna i det avseendet
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

...

Inlägg av Johan_ »

Förstår inte var detta dåliga rykte kommer ifrån, Svt 3 pro tycker jag är en grymt bra stärkare, men som sagt, tycke och smak påverkar...
Skulle rekomendera denna i alla lägen...
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Jag tycker också att det är en bra stärkare, men den kan ju som tidigare skrivet upplevas som lite "muskelsvag".

Dock upplevde jag att det inte händer så mycket upp till halv volym, men sen blir det ett jädra hallå. Jag tror att många som tycker att den spelar svagt har testat den med volymratten rakt upp och tänkt. "låter den inte mer an så här på halv volym?".

Många andra stärkare når funkar ju tvärtom dvs att det händer en jäkla massa mellan volym 2-4 och sen tar det lixom stopp. Så har jag upplevt det i alla fall.
oswi01
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: lör 28 apr 2007, 09:13
Ort: Stockholm

Inlägg av oswi01 »

vad det gäller kombinationen av lådan och toppen... jag har själv läst det där inlägget på harmony-central och tyckt att det låtit jävligt konstigt... jag har haft en svt3pro i några månader men hittills bara haft en harley benton 410:a att köra med så allt har ju låtit skit... undvik de lådorna!
svt410hlf:en är som tur är på väg från tyskland i detta nu...

hur som helst så provade jag idag toppen med en polares hartke 810a som ska ta 800 watt och jag upplevde precis samma problem som killen som skrev det där inlägget på harmony-central måste haft... det lät skitbra fast varje anslag ackompanjerades av ett litet sprak... även om man sänkte ner master-volymen så fanns det där... vad det kan bero på har jag ingen aning om men jag tror det bästa är att köpa sig en 410hlf, i watt-antal är det ju den bästa matchen... bekvämare än en 610a också för den delen
Skriv svar