vad passar bra med en fender?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men ja. kan ju säga att jag fick fram lite av ljudet jag ville ha in i bordet.. Men det var knappast bra :P

Just nu leder EBS innan jag börjat fingra på ampeg :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

du har inte lust att leta reda på nåt exempel på ljudet du vill åt så man får höra? lättare att förstå vad det är när man får höra det, typ nåt från youtube. Sånt är alltid roligt :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

knedy skrev:du har inte lust att leta reda på nåt exempel på ljudet du vill åt så man får höra? lättare att förstå vad det är när man får höra det, typ nåt från youtube. Sånt är alltid roligt :)
Ja, om du hittar nån inspelning med det sound du är ute efter så tror jag att du skulle få bättre hjälp här.

Om du gillade soundet du fick när du lineade jazzbasen rakt in i mixern och vill ha samma ljud live tror jag, som andra också skrivit, att du ska leta efter en stärkare med ganska mycket "hifi"-sound. Typ Eden, GK, eller kanske möjligen EBS även om det bär mig emot att rekomendera deras förstärkare till någon.

Ampeg, orange, mesa är grymma rockförstärkare men dom låter absolut inte i närheten av det ljud man får när man direktlinear basen.

Håller också med groovyjr om att det brukar gå att få fram fenderkaraktären ur de flesta förstärkare. Jag vet inte hur du har eq:at men när basenas karaktär har gått förlorad beror det ofta på att man har skruvat lite väl mycket på rattarna...
Jag säger inte att det är det du har gjort, men så har jag upplevt det när jag har förlorat basens karaktär i soundet.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vad har alla egentligen emot EBS?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Q

Inlägg av calif de funk »

EBS HD350 är kanon topp. Kan säga detsamma om Fafnern efter att ha testat den med Windmill basar och lådor. Håller med de som tidigare sa att mycket är upp till hur man EQ-ar. En bra ide är att ställa bas, mid och treble i kl. 12 och jobba sig fram långsamt med EQ-n. Och lyssna samtidigt :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:Vad har alla egentligen emot EBS?
Soundet!
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+
Inlägg: 662
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 18:36
Ort: Malmö

Inlägg av a-row »

sen ser ebs prylar jävligt fula ut också
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hmm.. ok

Jag ska försöka leta fram ett ljudklipp så jag ger en hint sen.

Sen blev min umeåresa lite av en besvikelse på stärkar-fronten, Estrad hade alla uthyrda, frii inte inkopplad och musikanten hade en trasig..

Så jag får åka tillbaka en annan gång
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
dereborn

Inlägg av dereborn »

jaaa...

Jag har kanske inte så mycket att komma med i den här tråden. När man tycker att digitala trumset och EBS Drome är riktmärken, då är jag ganska lost.

Digitala trummor är ju faktiskt som om vi basister skulle bli ombedda att spela våra lines på keyboard med samplad bas... Och att samplade trummor låter bättre än ostämda riktiga är väl ovidkommande, varför skulle trummisen spela på ostämda o dåliga trummor i stället för välstämda av god kvalitet?

En jazzbas karaktär tycker jag blir tydligast med en effektstark topp (mycket headroom gör att den orkar med mid-attack-peakarna). Troligen skulle en transistortopp passa dej bra. Kolla typ Hartke, dom brukar gå rätt billigt. Lådan/lådorna bör väl - som många andra pekat på - vara bestyckade med små o snabba element. Jag skulle nog satsa på en 4x10.

En bra kompressor tror jag också på. DBX 163 t.ex.
dereborn

Re: Q

Inlägg av dereborn »

calif de funk skrev:EBS HD350 är kanon topp. Kan säga detsamma om Fafnern efter att ha testat den med Windmill basar och lådor. Håller med de som tidigare sa att mycket är upp till hur man EQ-ar. En bra ide är att ställa bas, mid och treble i kl. 12 och jobba sig fram långsamt med EQ-n. Och lyssna samtidigt :wink:.
Det är en metod som jag tycker man ALLTID ska använda när man träffar på en ny förstärkare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:
Diesel skrev:Vad har alla egentligen emot EBS?
Soundet!


:D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

dereborn skrev:jaaa...

Jag har kanske inte så mycket att komma med i den här tråden. När man tycker att digitala trumset och EBS Drome är riktmärken, då är jag ganska lost.

Digitala trummor är ju faktiskt som om vi basister skulle bli ombedda att spela våra lines på keyboard med samplad bas... Och att samplade trummor låter bättre än ostämda riktiga är väl ovidkommande, varför skulle trummisen spela på ostämda o dåliga trummor i stället för välstämda av god kvalitet?

En jazzbas karaktär tycker jag blir tydligast med en effektstark topp (mycket headroom gör att den orkar med mid-attack-peakarna). Troligen skulle en transistortopp passa dej bra. Kolla typ Hartke, dom brukar gå rätt billigt. Lådan/lådorna bör väl - som många andra pekat på - vara bestyckade med små o snabba element. Jag skulle nog satsa på en 4x10.

En bra kompressor tror jag också på. DBX 163 t.ex.

Väl talat!
Finns inget försvar eller argument för min del med digitala trummor.
Och spelar man rock?
Nej, glöm det...!

Hartke topp och låda finns att köpa i Bollnäs som sagt.
Intresse är visat för den förvisso. Men money talks som det brukar heta... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hörru parkas, hur går det med inköp av fender egentligen??
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

blackparkas skrev:
dereborn skrev:jaaa...

Jag har kanske inte så mycket att komma med i den här tråden. När man tycker att digitala trumset och EBS Drome är riktmärken, då är jag ganska lost.

Digitala trummor är ju faktiskt som om vi basister skulle bli ombedda att spela våra lines på keyboard med samplad bas... Och att samplade trummor låter bättre än ostämda riktiga är väl ovidkommande, varför skulle trummisen spela på ostämda o dåliga trummor i stället för välstämda av god kvalitet?

En jazzbas karaktär tycker jag blir tydligast med en effektstark topp (mycket headroom gör att den orkar med mid-attack-peakarna). Troligen skulle en transistortopp passa dej bra. Kolla typ Hartke, dom brukar gå rätt billigt. Lådan/lådorna bör väl - som många andra pekat på - vara bestyckade med små o snabba element. Jag skulle nog satsa på en 4x10.

En bra kompressor tror jag också på. DBX 163 t.ex.

Väl talat!
Finns inget försvar eller argument för min del med digitala trummor.
Och spelar man rock?
Nej, glöm det...!

Hartke topp och låda finns att köpa i Bollnäs som sagt.
Intresse är visat för den förvisso. Men money talks som det brukar heta... :D
Hatar ljudet i e-trummor. Det finns en fördel dock. Även om trummisen vevar hejvilt så kan man hålla ljudnivån i replokalen så låg att man slipper oroa sig för tinitus även utan hörselskydd. Live = akustiskt dock!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:Hörru parkas, hur går det med inköp av fender egentligen??
Jag avvaktar lite.
Har ju inte direkt bråttom.
Ska vänta ut snubben m Zon-basen först en gång.
Ska även se över omd et finns möjlighet att köpa rörtopp.
SEN ligger Fenderbas på priolistan.

MEN allt kan stjälpas om det dyker upp rätt bas till rätt pris...

hade du nå´t på lur eller?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

blackparkas skrev: Ska vänta ut snubben m Zon-basen först en gång.
Vad menar du? Hade han inte bytt in den hos Jam?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:
blackparkas skrev: Ska vänta ut snubben m Zon-basen först en gång.
Vad menar du? Hade han inte bytt in den hos Jam?
Nej, han har lämnat in den på försäljningsuppdrag.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Säga vad man vill om elektriskt trumset, men jag tycker det är förbannat smidigt och vi har muteknapp på trummisen..

Sen har jag hittat ett klipp som börjar luta åt vad jag eftersträvar
http://www.youtube.com/watch?v=BlDD1Gd4yns
Eller nå sånt här:
http://www.youtube.com/watch?v=NV--k4lv ... ed&search=

Har bara mina kassa laptop-högtalare men har försökt så gott jag kan..

Men alltså lite driv i ljudet och lätt dist.. Det ska morra litegrann och vara fylligt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Beskriva ljud är fan spännande, för det är fan omöjligt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev: Sen har jag hittat ett klipp som börjar luta åt vad jag eftersträvar
http://www.youtube.com/watch?v=BlDD1Gd4yns
Eller nå sånt här:
http://www.youtube.com/watch?v=NV--k4lv ... ed&search=
.....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
Diesel skrev: Sen har jag hittat ett klipp som börjar luta åt vad jag eftersträvar
http://www.youtube.com/watch?v=BlDD1Gd4yns
Eller nå sånt här:
http://www.youtube.com/watch?v=NV--k4lv ... ed&search=
.....
Håller med fullständigt...


.... - det var nog den bästa kommentaren till detta.

Inget av det där kan vara särskilt svårt att få till, om man ser till ljudet.
Att spela så dåligt som snubben som försöker spela Zeppelin däremot, det måste vara en bedrift..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

men det där ljudet går inte att få till med min carvin :( Det ska morra utan att bara mullra och min carvin vill bara spela jätterent eller mullra

Men det var ljudet och inte spelandet som var viktigt utan ljudet..
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jo. Förstod det.
Men jag tyckte inte det morrade så mycket.
Lät som att det skulle kunna vara vilken förstärkare som helst.
En combo m 12" typ... möjligtvis 15" men typ 100w.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:men det där ljudet går inte att få till med min carvin :( Det ska morra utan att bara mullra och min carvin vill bara spela jätterent eller mullra

Men det var ljudet och inte spelandet som var viktigt utan ljudet..
En bra idé kan kanske vara att fråga någon som spelat i en herrans massa år om han kan komma till din replokal och hjälpa dig ratta till ditt ljud. Det ljud som han som spelar Zeppelin-låten har kan du säkert fixa i din Carvin-rigg, du behöver nog inte köpa en ny förstärkare. Dra ned basen en aning och jobba med mellanregistret. Kanske öka lite 200-500 hz. Testa en overdrivepedal också men dista inte för mycket, den skall bara anas.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Q

Inlägg av calif de funk »

dereborn skrev:
calif de funk skrev:EBS HD350 är kanon topp. Kan säga detsamma om Fafnern efter att ha testat den med Windmill basar och lådor. Håller med de som tidigare sa att mycket är upp till hur man EQ-ar. En bra ide är att ställa bas, mid och treble i kl. 12 och jobba sig fram långsamt med EQ-n. Och lyssna samtidigt :wink:.
Det är en metod som jag tycker man ALLTID ska använda när man träffar på en ny förstärkare.
Bingo! Ledsen att jag glömde lägga till "alltid" och tack för asistansen...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar