Din första basförstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Din första basförstärkare

Inlägg av calif de funk »

Hej allihopa,

Jag tänkte det vore kul att skriva litegrann om våra första förstarkare :P . En liten nostalgi tripp tillbaka i tiden :P . Min första stark var en Acoustic Combo på 100 watt. Serien har jag glömt men jag mins fortfarande glädjen att ha skaffat mig en riktig basförstärkare nångång 1983 tror jag. En lånat Fender Jazz Bass och senare en egen Squire Jazz Bass och min Acoustic hade jag så nära min säng så jag kunde beröra de även när jag låg :D . Visst blir man glad även idag, när man köper en ny förstarkare eller bas men den första glädjen finns inget som slår tycker jag...

Så varsågoda och berätta ert historia :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Min första förstärkare var ett impulsköp, 50w Riley-förstärkare som sög allt man kan förvänta sig, behövde bara en förstärkare för att börja repa. Sålde skiten för 1300 (köpte den för 2200) och köpte min Behringer som också suger...

Fan va saker upprepar sig :D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16204
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Ha! Är man svensk och tillräckligt gammal (som jag) så var den första en Hagström 210 (Brödrost), så även för mig. Ihop med en Hofner 500/2 (som jag köpte för 250:- hos den lokale radiohandlaren) så måste det ha låtit fantastisikt! :oops:
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Det är väl självklart att våra första förstärkare lät f a n t a s t i s k t :D .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Min första stärkare va en HH Electronics 150w 1x15".
Min första bas va en Kasuga Jazzbass (450:-)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Min första förstärkare var en HH transistorförstärkare på 100w och ett hiskligt hembygge till högtalarlåda. 4 st 12" philips "högeffekts" högtalare satt instoppade i en svartmålad låda av spånskivor. Nåt jag hade skruvat ihop utan ritning :D Lät säkert hemskt. Men jag tyckte det funkade, på med max volym med en hembyggd dist till min jetglo rick å en japansk jazzkopia...
Detta var sjuttiotalet, som jag minns så knastrade både gitarrsladdarna å wha-wha pedalerna ohyggligt...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Min första egna var/är en Peavey MKVI. Som fattig liten student fick jag låna pengar av brorsan. Kändes fint med en sprillans ny stärkare efter att alltid spelat med gamla. Innan lånade jag av basisten i bandet jag spelade gitarr med. En Peavey Centurion. Till detta Peavey 2x15".
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

En Traynor 50-wattare med en Fender 1x15"-låda. Bytte upp mig till en Bassman 100 efter några år. En Fender Precision -78 till det.

Prylarna var tidigt bättre än jag :lol:
Senast redigerad av BBQV den sön 20 aug 2006, 21:25, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Det var en Dynacord BassKing, en liten rackare (40-50w?), jag tyckte den var grym ... det lät ju boom boom boom. :D
Dröjde inte länge innan jag böt upp mig till en Marshall Super Bass 100 (tidig 70-talare), den hade jag i många år, lät riktigt bra tillsammans med 2st Malmberg 4x12".
Jojjo, det var tider det...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Re: Din första basförstärkare

Inlägg av Bean »

calif de funk skrev:Hej allihopa,

Jag tänkte det vore kul att skriva litegrann om våra första förstarkare :P . En liten nostalgi tripp tillbaka i tiden :P . Min första stark var en Acoustic Combo på 100 watt. Serien har jag glömt men jag mins fortfarande glädjen att ha skaffat mig en riktig basförstärkare nångång 1983 tror jag. En lånat Fender Jazz Bass och senare en egen Squire Jazz Bass och min Acoustic hade jag så nära min säng så jag kunde beröra de även när jag låg :D . Visst blir man glad även idag, när man köper en ny förstarkare eller bas men den första glädjen finns inget som slår tycker jag...

Så varsågoda och berätta ert historia :wink:

Hehe, verkar som att vi är någorlunda jämnåriga Califen :)

Min första egna stärkare var en Acoustic 220 med 402 (2x15) högtalarlåda, som jag stolt inhandlade 1982. Tyvärr totalförstördes den tillsammans med andra instrument för sammanlagt miljonbelopp i den stora branden i Resia-huset Landskrona runt 1983. Vi var många band där som blev av med våra grejor :( Tack och lov var försäkringsbolagen välvilliga på den tiden så de flesta av oss fick ut fullvärde på det som förstörts. Jag skaffade mig direkt en identisk rigg igen. Acoustic var det självklara valet. Jaco spelade ju på sån't :)

Min andra stärkare var en Ampeg V4 B från 1972, som hängde med ända tills för ett par år sedan. Till den använde jag Acousticlådan.

Första basen var en vit Shergold Marathon som inköptes på plats i London 1978. Sen dök Squire upp och "revolutionerade" och en Squire JB inhandlades ganska omedelbart. Tack o lov hade jag den hemma då branden bröt ut.

1983 gjorde jag nog mitt livs klipp då jag på Musikbörsen i Malmö lyckades med bedriften att hitta en äkta Fender JB av årgång 1966....för 2.900:- (!!!) Fattar det fortfarande inte, än idag...
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tja Bean! Det var en spännande historia :wink:. Apropå åldern kan jag säga att jag fyllde 40 för 22 dagar sen men jag känner mig inte en dag äldre än 88 8) :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Vill du bli ännu mer nostalgisk Califen, så kolla in det här ;) :

http://acoustic360.homeunix.net/index2.html


Förmodar att det var 115 eller 136 din combo hette?
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Cool man! Hittade inte min Acoustic dock. Nu undrar jag om inte det var en 120w istället... Den hade iallafall en 15" element. Men hur skall vi veta om vi är jämnåriga när vi vet bara min ålder nu då 8) :wink: :?:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Sorry man, jag är 44 8)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag började med en Laney Linebacker....lät faktiskt helt okej för att vara övningsamp. Sålde den till en polare och försökte senare köpa igen den men fick blankt nej :(

Första "riktiga" var en Hartke 3500 och en rätt sliten (redan då) Ampeg 410. Lådan behöll jag till nyligt men toppen brann upp...kanske lika bra?

Sedan har det passerat en Ampeg SVT Classic, en 70tals Ampeg V4B och nu har jag en MesaBoogie Buster 200...och en GK MB150s hemma och på mindre gig.


Första basen var faktiskt en Squire SQ-series P-bas, skitfin. Men jag törs inte berätta vad som hände med den.... :oops:
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: Din första basförstärkare

Inlägg av lowfreq »

Bean skrev:1983 gjorde jag nog mitt livs klipp då jag på Musikbörsen i Malmö lyckades med bedriften att hitta en äkta Fender JB av årgång 1966....för 2.900:- (!!!) Fattar det fortfarande inte, än idag...
Hyffsad affär... :D Men jag är ännu värre...jag gjorde mitt livs affär på 70-talet. Jag köpte en helt original 1963 Fender Precision...på Tords Instrument-verkstad i Sthlm Pris: 1050kr ...ja det är sant...ett tusen femtio kronor. Jag hade den i 15år...och sålde den för ynka 20.000kr, något jag ångrar grymt. :cry:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Min första basstärkare var en 30 watts Torque, köpt på Gitarrtorget i STHLM.
Jag har fortfarande kvar den. Har använt den live vid olika tillfällen. Lite sprak och knak, men den funkar fortfarande!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

mikkejohansson skrev:Första basen var faktiskt en Squire SQ-series P-bas, skitfin. Men jag törs inte berätta vad som hände med den.... :oops:
Du kastade ut den genom fönstret när du var full? :wink: Min polare hade en Squier JV-bas, när han var lite påverkad hände precis det :D
Användarvisningsbild
Edgedaniel
Medlem
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 08 aug 2006, 08:54
Ort: Varberg

Inlägg av Edgedaniel »

Fender Studio Bassman... kombo med 15" å massa rör.... svintung och ett hantag ovanpå lådan.. totalt omöjlig att lyfta för en liten knatt hehe...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

FreCKo skrev:
mikkejohansson skrev:Första basen var faktiskt en Squire SQ-series P-bas, skitfin. Men jag törs inte berätta vad som hände med den.... :oops:
Du kastade ut den genom fönstret när du var full? :wink: Min polare hade en Squier JV-bas, när han var lite påverkad hände precis det :D
Nä...inte riktigt så illa, men det innefattar en jazzbas-mick och en avbandad hals :(
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Bean skrev:Sorry man, jag är 44 8)
F*n också, du kom till världen lite innan mig bara för att vara den förste av oss två som skulle spela bas :D. Vi har rätt mycket gemensamt känns det som, vilket är inte konstigt med tanken på att vi måste haft samma musik intryck under 70-talet. Jag diggar ditt spelstil och spelar gärna 16-delar själv. Min första basidol var Paul McCartney. Sen kom Jaco, Stanley, Alfonso, Roco Prestia, Jamerson och de andra gudarna... :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Peavey Century Extended Range Amp topp och en gigantisk 18" hemmabyggd PA låda. Tror toppen var på 200W och den hade inbyggd dist med fotomkopplare. Den mullrade på ganska bra faktiskt... :wink:

Innan dess lånade jag en Peavey TNT i replokalen. 8)

Bild
Senast redigerad av groovyjr den mån 21 aug 2006, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tja GroovyJr!

Var inte TNT en kombo på 130 watt?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Stämmer Califen,
TNT var en kombo med en 15", men jag är inte säker på om den var på 100 eller 130W.
Det är dock Century toppen på bilden. :wink:
Senast redigerad av groovyjr den mån 21 aug 2006, 23:11, redigerad totalt 2 gång.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ahaa, men det visste jag eftersom den knappast påminner om en kombo 8) :wink:. Jag kan tänka mig att den mullrade på ordentligt med en 18"-are (!!!) till. We ´r talking some awsome shaking groove :D.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar