Vilken ampeglåda överst?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Danilo
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 14:40

Vilken ampeglåda överst?

Inlägg av Danilo »

har en 1x15 och en 4x10-låda. Antar att 1x15 ska stå underst i stacken, men det ser snyggare ut med den större 4x10 nederst. vad säger ljudfreaksen om denna placering?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Testa? :)

Om du gillar soundet med 1x15 överst så kör med det!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Danilo
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 25 maj 2007, 14:40

Inlägg av Danilo »

ja, jo - men jag tänkte om det var nån som hade lyssnat och en uppfattning
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Anledningen till att man skulle vilja ha 4x10an överst är att den är snabbare och bättre på att återge attack och tillslag och servar därför bättre som monitor som man ju gärna har i öronhöjd. Om du tycker att det är snyggare och tycker att det låter bra med femtontummarn överst så finns det ingen anledningen att inte köra så.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vet inte hur pass en 1x15 ampeg egentligen liknar en sublåda och när man kör live så borde det inte spela någon större roll ingen roll.
Men annars så är det ju klara fördelar med att ha 15":aren på golvet där den kan använda sig mer av lokalen/golvet/väggar osv att ljuda.
Skulle tippa på att när du står i repan så märker du skillnad i "fläsket" om du skiftar mellan att ha den ovanpå resp. nederst.

Över lag så brukar man ju när man lyssnar vilja ha "diskanterna" högre upp mot örat, så därför skulle det ju passa bra att ha diskantlådan, för det är väl det man kan säga att en 4x10:a är, överst.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har alltid 4x10 överst just för att få med lite bättre attack i lyssningen.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Du kan vända det hur du vill om du försöker stå en bra bit ifrån och kräma på lite mer.Ibland när man har en med sex spinkiga strängar brevid så brukar jag fixa så man vrider stärkarna lite och sen står jag framför hans och tvärtom.Tycker det blir dåligt när man ska stå en halvmeter från sin egen stärk .
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Skall man betrakta 15":arn som en sub så är den optimala placeringen nära golvet. Man kan se väggarna och golven som "speglar" för reflektionen, och då är eg den mest optimala placeringen i rummets hörn då man ju har två väggar och ett golv. Dock får man lite skumma noder och utsläckningar av bastonerna i rummet (kan avhjälpas med att man har två eller fler subbaskällor i samma rum, spelandes exakt samma signal och frekvensområde). Sen är det som sagt idé att placera 4x10 lite högre då spridningsvinkeln blir smalare ju högre upp i frekvens man kommer, mao den "strålar" mer och mer i elementens riktning ju högre upp man kommer. Små element klarar att spela höga register bättre en stora, så då är det ju kanske smartast att ha 4x10:an överst i öronhöjd.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Vee-Eight skrev:Skall man betrakta 15":arn som en sub så är den optimala placeringen nära golvet. Man kan se väggarna och golven som "speglar" för reflektionen, och då är eg den mest optimala placeringen i rummets hörn då man ju har två väggar och ett golv. Dock får man lite skumma noder och utsläckningar av bastonerna i rummet (kan avhjälpas med att man har två eller fler subbaskällor i samma rum, spelandes exakt samma signal och frekvensområde). Sen är det som sagt idé att placera 4x10 lite högre då spridningsvinkeln blir smalare ju högre upp i frekvens man kommer, mao den "strålar" mer och mer i elementens riktning ju högre upp man kommer. Små element klarar att spela höga register bättre en stora, så då är det ju kanske smartast att ha 4x10:an överst i öronhöjd.
Yes.... just what i said... typ... fast mycket krångligare... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

men en 1X15 till bas är ju ingen sublåda!!!
iofs kan man ju köra med biamping men det har väl inte skett sen 1987?

jag tycker att det borde gå aldeles utmärkt att ha vilkenlåga som helst uppepå. gillar man 15" soundet...ja, sätt den överst!
blir det inte bra - sätt den på golvet.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

blackparkas:
Hihi! Ju oftare det står på internet, desto sannare är det. ;)

criss:
Det räcker eg att den bla spelar under 100-80Hz för att man kan anta att den beter sig som en sub.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle nog också vilja kalla det en sub faktiskt... det är då ingen topp iaf...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Vee-Eight skrev:blackparkas:
Hihi! Ju oftare det står på internet, desto sannare är det. ;)

criss:
Det räcker eg att den bla spelar under 100-80Hz för att man kan anta att den beter sig som en sub.
Nej... en sub tycker jag max går upp till 100 hz eller nåt (delningsfilter), det är det som är grejen. att den spelar under 100 är ju självklart.
Så en vanlig 15" tums låda utan filter är ingen sub utan en basgitarrhögtalare i min värld.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Vee-Eight skrev:blackparkas:
Hihi! Ju oftare det står på internet, desto sannare är det. ;)

criss:
Det räcker eg att den bla spelar under 100-80Hz för att man kan anta att den beter sig som en sub.
så du menar att en fyrtia inte spelar under 100hz? :shock:
va,va??
:wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

blackparkas skrev:Jag skulle nog också vilja kalla det en sub faktiskt... det är då ingen topp iaf...
så.. det går inte att spela basgitarr genom tex 2X15"???

en 15" combo för bazzchitarra är en sub?



jag tycker att en sub är en låda som bara spelar upp till runt 100hz som man använder för att få mer botten... med delning av någe slag. låter ensamt bara "mmmoooff"



vet hut, gunstig junker!!! :D :wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

jag menar att man kan se båda dessa lådor som hyfsat fullrange iaf till elbas.
ingen skulle väl säga att en fyrtia bara spelar diskant?
vilken som hamnar överst är väl den som man vill ha närmast öronen iaf i praktiken.
beroende på vilket sound man föredrar - 10" eller 15"
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

anli skrev:
Vee-Eight skrev:blackparkas:
Hihi! Ju oftare det står på internet, desto sannare är det. ;)

criss:
Det räcker eg att den bla spelar under 100-80Hz för att man kan anta att den beter sig som en sub.
Nej... en sub tycker jag max går upp till 100 hz eller nåt (delningsfilter), det är det som är grejen. att den spelar under 100 är ju självklart.
Så en vanlig 15" tums låda utan filter är ingen sub utan en basgitarrhögtalare i min värld.
Det spelar ju ingen roll hur de är delade om båda konstruktionerna till viss del delar samma frekvensområde. Fysikens lagar om hur lågrfrekventa ljud utbreder sig i ett rum tar ju inga undantag, det handlar ju om ljud vilket som.
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Vee-Eight skrev:
anli skrev:
Vee-Eight skrev:blackparkas:
Hihi! Ju oftare det står på internet, desto sannare är det. ;)

criss:
Det räcker eg att den bla spelar under 100-80Hz för att man kan anta att den beter sig som en sub.
Nej... en sub tycker jag max går upp till 100 hz eller nåt (delningsfilter), det är det som är grejen. att den spelar under 100 är ju självklart.
Så en vanlig 15" tums låda utan filter är ingen sub utan en basgitarrhögtalare i min värld.
Det spelar ju ingen roll hur de är delade om båda konstruktionerna till viss del delar samma frekvensområde. Fysikens lagar om hur lågrfrekventa ljud utbreder sig i ett rum tar ju inga undantag, det handlar ju om ljud vilket som.
det är aldeles riktigt att fysikens lagar gäller.


om man ska maximera är det ju också sant att båda lådorna MÅSTE stå på golvet pga att de båda kan leverera låga frekvenser.

eller vad vill du ha sagt?


jag vill bara mena att eftersom både 15" och en 4*10" högtalarlådor avsedda för basgitarr är kapabla att producera de frekvenser som behövs i sammanhanget så kommer det oavsett vilken låda som står överst att låta bas om riggen.
om man är noga kommer man att uppleva skillnader men dessa skillnader kan oftast försummas eller kompenseras med förstärkarens eq.

menar jag...
Senast redigerad av criss den lör 26 maj 2007, 18:39, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Det är väl så som någon varit inne på tidigare att det kan vara skillnad om man står nära.Har man 4x10 lådan överst så får man ett "rappare" ljud närmarde öronen (nu förutsätter jag att båda lådorna är "fullrange") men en bit ut i lokalen blir det inte mer än marginell skillnad pga vilken låda som står underst (möjligen om man står på en väldigt "lådig" och resonant scen)

Körde själv med Ampeg 4x10 och en EBS 1x15 låda, i mitten på nittiotalet och hade då 4x10 underst pga att den var lite större.
Användarvisningsbild
Vee-Eight
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:50
Ort: Trollhättan

Inlägg av Vee-Eight »

Criss:
Vi pratar samma sak. :)
Jag har >255 tecken skrot i gömmorna.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag tänkte faktiskt poängtera i mitt förra inlägg men gör det nu. Jag har 4x10 överst för att om jag står nära får jag bättre hörning på anslagen. Står jag några meter ifrån har det inte ha någon större betydelse.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är ju så att när det gäller just ampeg så måste man ha 15":arn nederst.
Hae du t.ex. spelat på Mesa så hade det inte spelat någon som helst roll...











:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Visst är det mest logiskt med 15" på golvet,har aldrig sett ett PA med bottnarna i taket....
Ibland har jag kört bi-amp med 2st 15" och en 12:a med driver.Brukade lägga 12:an i mitten för att det lät bäst ibland....bara att använda öronen...Detta hände på 2000 talet......
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

criss skrev:
det är aldeles riktigt att fysikens lagar gäller.
Phuu.. blev orolig där en stund

Allt det här är ju väldigt kul ur en akademisk synpunkt men det borde finnas en enkel lösning på det här...

Ställ den ena lådan på den andra och testa, byt sedan plats och testa det, kör på det sättet det låter bäst.
Det finns ju faktiskt inget fel sätt att ställa lådorna, folllow your ears.

Jag har faktiskt min 15 tummare på min 4x10a nuför tiden gillade det bättre helt enkelt. :D
Bild
Skriv svar