Pa låda!?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Pa låda!?

Inlägg av caulev »

Hej allihopa!
Ville kolla med er om jag e dum i huvet eller!?
Jag har ett tag sökt efter en låda som passar min smak.
Fick nyligen iväg min Hartke XL4,5 och 3500 topp.
Orkade inte släpa omkring 45 kilos lådan mer.
Det jag försöker åstadkomma är att ha samma ljud på scen som ute på vårt PA.
Jag mickar inte upp lådan då det oftast slutar i rundgång o en massa störningar.
Gitaristen har tjatat ett tag på att jag ska köpa en PA låda.
Så efter många om o men fick vi hyra 2 st Dynacord D12.
Vårt PA består av Dynacord Forum line som låter väldigt trevligt och dä täntke jag att en Dynacord Pa låda kommer nog att passa bra.
Lådan består av en 12"bas + ett horn, allt på 300watt RMS och är i 8 ohm.

http://www.thomann.de/thoiw5_dynacord_d ... 451cbec43c

Jag tog hem den och körde genom min Ashdown Superfly.
Jag kan väll direkt säga att den spelar riktigt bra enligt mig.
Ljudet är suveränt. Den spelar inte under 70Hz om jag förstått de rätt.
Vikten kan jag inte klaga på heller 16kg och den kostar nästan 6200kr + 150 kr frakt till Malmö.
Jag kan nästan garantera att den slår de flesta baslådor ljudmässigt och med den vikten förutom att den inte går ner så lågt.

Problemet är att den djupa basen inte kommer fram riktigt, men o andra sidan så spelar vi alltd genom vårt PA som består av 2st 15" på varje sida. Känns som att den djupaste basen kommer att höras framifrån.
vad tycker resten av basisterna i sverige?
Har jag helt fel?
Det man kan komplettera med är en Dynacord Sub med en 15" finns ofta att få tag på http://www.ebay.de

Det tråkiga är att Supefly inte kan bryggas så jag kan inte utnyttja effekten helt då lådorna är i 8 ohm.

Ursäkta min långa text!
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vad härligt befriande att höra. Jag tror att de flesta här (definitivt inklusive mig själv) siktar på att ha samma ljud ut i PA:t som man har på scenen. Jag önskar att basen i PA:t skall låta precis som det gör vid min förstärkarrigg. Antar att du kör line direkt in i PA:t och vill ha samma ljud själv. För min egen del är det inte önskvärst alls. Jag kan därmed inte ge dig några svar utan mera delge mina lätt avundsjuka uppmuntringar till att uppnå ditt mål.
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 828
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Tack!
Jag kör line out från min Ashdown, tänkt mycket på det att köra direkt in i mixern och bara ha ett steg för att driva lådan som en ren monitor.
Men som sagt, man är aldrig nöjd.
Förresten varför är det inte önskvärt för dig att ha samma ljud ute som på scen?
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Skriv svar