Ny Rigg... Hjälp mig!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Ny Rigg... Hjälp mig!

Inlägg av Foxbat »

Hej.
Så har då tiden kommit att inskaffa en "riktig" förstärkare. Jag har bara en liten skit just nu för replokalen och behöver tämligen bråttom en vägg att stå bredbent och frisyrdansande framför.

Jag har bestämt mig för att det ska bli en ampegrigg av något slag men inte vad för grejer jag vill skaffa. det jag är mest intresserad av är att skaffa en V4BH-topp med en 610HLF-låda till eller kanske en SVT 1000-topp med 810E-låda.

Vad har de två varianterna för nack-/ fördelar gentemot varandra?
jag har inte haft möjlighet att testa något av nämda grejer så all info och erfarenhet är väldigt uppskattad och välkommen.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

För det första är det en jädra skillnad mellan Ampegs rörtoppar och transistortoppar. V4B är en jäkligt trevlig topp som klår alla deras transistorhistorier, även i volym ofta. Personligen tycker jag att den är lite för "snäll" i karaktären om man inte spelar skithögt, då den vaknar till liv.
Angående lådorna så skulle jag hellre välja någon med 12-tummare, men det är ju en smaksak. Vet inte om Ampeg har några nya sådana faktiskt.

Finns det någon vettig anledning till att du vill ha Ampeg om du inte ens kan provspela förresten? :wink: Det finns mycket billigare prylar som låter hur bra som helst.
Och vad vill du ha för ljud? Det är ju den viktigaste frågan.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Finns ju en V4BH topp + 6x10" ute på nätet för ynka 15000:- bara o slå till ju..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

tackar tackar för svaren.
jag har mailat killen med riggen på vendolin och hoppas på affär.
jag blev kär iden när jag såg priset och det finns väl knappast något mer metal än en ampegrigg.

tack ska ni ha.
gäst

Inlägg av gäst »

Om det är metal du skall spela så gissar jag att du vill ha en rigg som spelar väldigt högt och då är mitt råd att du inte köper just en V4B då dessa visserligen låter bra och spelar någorlunda högt men den hänger inte med volymmässigt i alla lägen.
PM:a gärna Danielsson här på forumet om du har frågor om detta, jag vet att han har en V4B som han är väldigt nöjd med förutom just när det gäller volymen. Är det vanlig gubbrockvolym du är ute efter så räcker den säkert mer än väl men jag tänkte att eftersom du nämnde metal så...
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

gillar den där 100w stärken men den spelar kanske lite tyst för metal...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Precis det jag tänkte. Foxbat nämnde ju metal i sitt andra inlägg, synd om han köper den och blir besviken. Det är ju alltid svår att testa volymen på en förstärkare, allt låter ju högt i musikaffären eller i en liten replokal. Inte jämt men oftast.
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Det stämmer gott att ska pumpas metal ur skiten. men ska jag då gå upp ett steg i styrka springer det snart iväg. det ligger ett erbjudande på musikbörsen med en 1000-topp som jag först hade i åtanke. det är ju iofs nästan det dubbla priset.
fan vad gott at få hjälp av er goa gubbar. ( det blir dock inget spelande de närmaste veckan på grund av Sweden Rock Festival och krossat finger)

ha det gött.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du kunde ju kika efter en begagnad GK RB800-topp.....de har ju använts av rätt många "högljudda" och finns att hitta riktigt billigt numer.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Behöver du riktigt mycket kräm så kan du ju kika på PA-slutsteg i mono och en bra preamp. Det är troligen billigare än en stark transistortopp, men ändå lika välljudande (om inte bättre). Sen ser det ju inte lika roligt ut med rackprylar, men vafasen.
Se bara till att steget i så fall är optimerat för lådans impedans (4 ohm oftast). En del steg går att lasta ner ända till 2 ohm, och det är vid den impedansen effekten är specifierad. Kör du ett sådant steg i en 4-ohmslåda så är det plötsligt inte lika starkt längre. Har du en 8-ohmslåda så tappar du riktigt mycket effekt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

mikkejohansson skrev:Du kunde ju kika efter en begagnad GK RB800-topp.....de har ju använts av rätt många "högljudda" och finns att hitta riktigt billigt numer.
de kostar ju runt 3500kr då är ju marcbass beggade markbass ett iaf i min värld ett 23gr bättre alternativ (om den finns kvar)
eller är det bara jag som inte är så förtjust i gk´n.

fast de börjar komma till åren nu.
exet som jag öppnade häromåret hade kretskort som var illa ärgade och ytmaterialet på kretskorten var krakelerat. kanske var det därför den stärken kändes trött och orkeslös...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Varning för V4BH ... dom låter bra ... men den är för svag volymmässigt!
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

storleken på lokal och scen är nog inte ens värd att nämna i dessa kretsarna känns det som. ställena vi ska spela på är nog som en fis i rymden mot vad som helst. (och när vi slår =) kan jag iså fall uppgradera mig.)
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Foxbat skrev:storleken på lokal och scen är nog inte ens värd att nämna i dessa kretsarna känns det som. ställena vi ska spela på är nog som en fis i rymden mot vad som helst. (och när vi slår =) kan jag iså fall uppgradera mig.)
tja... men det är väl ändå frågan om att höras tillsammans med en metaltrummis?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Ptja, är du inte så kinkig på att det ska vara just rör så gillar jag Eden Nemesis-serien, billigt och bra. Finns i både combo-version och halv/helstack, och lådorna passar även utmärkt till combona (skumt ord).

Annars skulle jag nog hellre satsa på minst 200w, 100w för bas är lite i det klenaste laget, 200w duger gott och väl.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om rör eller inte. Men om du vill komma billigare undan finns det transistor-alternativ...

Jag använde en Hartkey 3500 förstärkare i kombination med en Ampeg 8x10. Herrejävlar vad jag kunde spela högt med den. Det tar en stund att ratta in sitt favvoljud, men bra lät det både distat och rent.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag har en carvin RC210 till salu.. Rör i försteg och 600 watt slutsteg bryggat i 4 ohm

men det beror på vad ljud du är ute efter
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

För upplysnings skull så blev det ingen Ampeg alls utan Macahans Marsall VBA400 med tillhörande 810-låda. skall hämta den den 20:e.

götta!
gäst

Inlägg av gäst »

Härligt! Grattis!
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

Foxbat skrev:För upplysnings skull så blev det ingen Ampeg alls utan Macahans Marsall VBA400 med tillhörande 810-låda. skall hämta den den 20:e.

götta!
lite lustigt faktiskt. medans jag läste alla inlägg funderade jag hela tiden på att tipsa dig om en VBA400 faktiskt. :wink:

jag har själv en sån, med tillhörande 810-låda. den är rätt allsidig om du frågar mig. jag spelar mest rock på den själv men lånar ut den ibland till ett metallica-tribute band, och där tuffar den på bra.

den är ju inte billig men den är väldigt bra. ett bra köp tycker jag. 8)
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Foxbat skrev:För upplysnings skull så blev det ingen Ampeg alls utan Macahans Marsall VBA400 med tillhörande 810-låda. skall hämta den den 20:e.

götta!
grattis!
det blir grymt!
säg bara till om du behöver någon som lånar den. :wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, det är en riktigt bra rigg som du ska köpa.. :)
Man ser oftare och oftare hela marshallriggarna faktiskt.
Så sent som idag hade salem al fakirs basist en sån rigg på allsång på skansen..
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

Precis hemkommen från det smärre infernot i Arvikas leråkrar. slängde ett getöga på Mando Diao när de spelade i fredags (tror jag). där stog det också en likadan rigg.
har marshall slutat tillverka lådorna?
det enda jag sett på deras hemsida i VBA-väg är toppen men ingen av lådorna.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä, lådorna finns omnämnda på sidan men man måste gå in på VBA400 sidan och klicka vidare på pilen på huvudbilden 2 gånger för att komma till några specs..

http://www.marshallamps.com/product.asp ... geNumber=3
Skriv svar