Slutsteg till basriggen

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bassicfun skrev:Skulle gärna vilja ha ett modernt digitalt slutsteg,massor med kräm och ingen vikt men mycket pengar.
Digitalt slutsteg? Har jag missat något här? :shock: Jag vet i och för sig att det finns förstärkare för hifi-bruk som funkar som en extremt stark D/A-omvandlare, och som skulle kunna kallas digitalt slutsteg. Men då är ju insignalen från t. ex. en CD-spelare digital.

För övrigt bör det knappast vara någon nämnvärd skillnad på ett dedikerat basslutsteg och ett PA-slutsteg. Frekvensresponsen bestäms oftast inte av slutsteget, utan av försteg och högtalare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Det finns gott om klass D förstärkare även för musikerbruk. Jag har en Crate CB150 väger typ 2Kg och lämnar 2x75W.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

ferm skrev:Det finns gott om klass D förstärkare även för musikerbruk. Jag har en Crate CB150 väger typ 2Kg och lämnar 2x75W.
Jag inser att jag faktiskt missat något, efter lite googlande. Mycket intressant teknik! Det var inte alls samma som den jag tänkte på, tror jag.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Nej det är mer som ett switchat nätaggregat som matar högtalarna
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Det går ju inte ettor och nollor till högtalaren.. Därför anser jag det vara ännu ett övergrepp på uttrycket digitalt :P

Det handlar väl om pulsbreddsmodulering om jag förstått det rätt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Ja ettor och nollor, lite olika långa. Det vill säga fullt skaft eller inget alls
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:Det går ju inte ettor och nollor till högtalaren..
Om jag förstod det jag läste rätt så GÖR det faktiskt det, men frekvensen är så hög att talspolens induktans hindrar någon ström från att passera. Använder man pulsmoduleringen som bärvåg så händer det däremot grejer, då frekvenserna blir så låga att högtalaren börjar jobba. Fast det lät lite knöligt, så jag kan ha missuppfattat det. :oops:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Poppamies
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
Ort: Karleby, Finland

Inlägg av Poppamies »

calif de funk skrev:
Diesel skrev:lab 1000 är ju inget egentligt bassteg
Nej men väl ett PA steg som borde funka utmärkt.
Ett ordentligt PA steg funkar alla gånger utmärkt som basstärkare med ett ordentligt försteg.
Bild
G-strings are for strippers
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

Makten skrev:
Diesel skrev:Det går ju inte ettor och nollor till högtalaren..
Om jag förstod det jag läste rätt så GÖR det faktiskt det, men frekvensen är så hög att talspolens induktans hindrar någon ström från att passera. Använder man pulsmoduleringen som bärvåg så händer det däremot grejer, då frekvenserna blir så låga att högtalaren börjar jobba. Fast det lät lite knöligt, så jag kan ha missuppfattat det. :oops:
Talspolens induktans kan användas för att filtrera bort förstärkarens switchfrekvens. Switchfrekvensen är en tiopotens högre än högsta nyttofrekvensen eller mer, flera hundra kHz. Vanligtvis finns det ett lågpassfilter på utgången av förstärkaren, annars blir förstärkaren tillsammans med högtalarkabeln en en mycket effektiv störsändare. Det finns en hord med krav att ta hänsyn för de som sysslar med det här, i Europa bl.a. EMC-direktivet m.m.

En svårighet med LP-filtret är att förstärkaren i sin helhet endast kan optimeras för en enda lastimpedans, i detta fall högtalarens impedans.

Edit: höll på med att konstruera switchade förstärkare i mitten på 90-talet. Därav den lite nördiga utvikningen.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Skriv svar