Preamp till kontra

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
push
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 30 maj 2007, 10:33
Ort: Floda

Preamp till kontra

Inlägg av push »

Hej!
Jag vill ha några tips på preamps till kontra och kanske lite om vad man ska tänka på.
Jag skaffade basen (en Engelhart Swingmaster) ganska nyligen och har till den en Shadow SH 950 stall-pickup. Gut strings.
Jag kör genom min vanliga förstärkare (en Acoustic 220 med en 15 tums låda). Till detta använder jag idag en Behringer Bass V-amp men har svårt att "få till det" riktigt bra.
Vad jag vill ha hjälp med är några grundläggande tips typ inställningar och gärna förslag på en liten behändig preamp som kan ersätta V-ampen.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Jag har en Shadow SH 950 som jag kör genom en Barcus Berry Pre Amp. Det låter helt okej däremot har jag problem med jämnhet i styrka när jag använder Shadow micken. E och A strängen går fram bra medan D och G är väldigt ljudsvaga, har du något sådant problem?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
bjorn
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjorn »

En Acoustic 220 hade jag för länge sedan och vad jag minns hade den ett ganska elakt transistorsound. Du borde kanske testa med en renare förstärkare. Vad gäller lådan är risken att 15 tum är lite väl bumligt.

Jag har inte testat min Bass V-amp till kontra men det finns en fabrikspreset som heter E1 "Acoustic Bass" som kenske kan var en utgångspunkt. Annars kanske preset A22 "Piezo Eq+reverb" kan fungera.

Björn
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Välkommen!

Vad har du tänkte dig för pris ungefär? Behringers ADI21 är en rätt okej o billig preamp med hyfsad ingångsimpedans, det är ju där matchingen med piezomikar som shadow/underwood/fishman osv sitter...

Som Björn säger kan det vara läge att fundera på stärkarriggen med, men vi kan ju börja med preampen :)

Jag använder en Fishman Platinum Pro Eq till en K&K Bass Max pickup (sitter i stallet som en shadow/underwood ungefär) och är mycket nöjd. Fishmanen "kan" mycket, både högpassfilter för att ta bort värsta "bumlet" och fasvänding som kan vara bra om man spelar starkt.

Spelar du jazz? Rockabilly? Blues?

Kom med lite mer info så ska vi nog kunna hitta nåt!


P.S. Har en Behringer som kan säljas billigt om du skulle vilja testa. Borde inte vara några probs att sälja vidare... D.S.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bjorn
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjorn »

Jag har en Behringer ADI21 och den klarar inte utnivån från min Shadow 950. Den har visserligen en pad-omkopplare men den verkar idiotiskt nog sitta på utgången. Verkar som om det behövs en volympedal emellan. Jag tror Bass V-ampen blir bra om man tar sig tid att leta upp rätt ljud.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Okej, har inte haft det problemet med Bass MAxen o jag har upplevt den som rätt kraftig.

Volympedal mellan dödar ju lite syftet med en högimpedansnivå-preamp...(ursäkta långa ordet).

Vad har V-Ampen för ing.impedans? En Piezomik bör "se" minst 1 mOhm...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bjorn
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjorn »

Jag kollade i Bass V-amp manualen: Impedansen är 1 Mohm :D

(Testade lite de presets jag nämnde ovan och det låter ok genom min lilla Peavey microbass...)
Användarvisningsbild
bjorn
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjorn »

Jag hade ett glapp i min Shadow förut och möjligen var det därför jag trodde att ADI21an distade. Plockade just fram den och testade och det lät bra nu i varje fall genom peaveyn.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, men då så :)

Men om Push letar nåt mer "kontra-specifikt" finns det ju mycket att rekommendera, med en del funktioner som kanske V-ampen saknar - bara att hojta för tips!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Basso
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 23:03

Inlägg av Basso »

Har provat Fishmans preamp, men har övergått till Sansamp och Sadowsky. Tycker båda funkar bra och "värmer upp" ljudet på rätt sätt, åtminstone i mina öron. Dessutom är det skönt att kunna skicka en signal som låter OK, från preampen till mixern.

Jag är så otidsenlig att jag kör med wilsonmicar, men som sagt, det låter bra i de flesta sammanhang.

MVH

Bosse H
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag har alltid kört på en Sadowsky preamp. Dyr, men värd vartenda öre.
Skriv svar