Hjälp mig välja låda!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Hjälp mig välja låda!

Inlägg av Makten »

Jag har i dagsläget en rigg bestående av en 100-watts Marshall JCM 800 "bass series" och en EBS 410-låda. Den låter högt utav bara fan, då EBS-lådan har ruskigt hög känslighet; 103 dB SPL.
Riggen låter skitbra, men jag har ändrat ljudideal på senare tid och söker nu något annat. EBS-lådan låter klart, öppet och väldigt snärtigt, men ganska opersonligt. Den passar också ganska dåligt till distade ljud av denna anledning. Det jag söker är istället en låda med bra knorr och ett mjukare och mer organiskt ljud. Idag spelade jag genom en Löfving PA-låda med en 15-tummare som lät hur bra som helst. Problemet är att den är alldeles för klen för att kunna blåsa ur toppen ordentligt, vilket behövs för att uppnå den volym vi lirar på.
Jag har provat Marshallen genom en Ampeg 810 Classic, men den gillade jag inte alls. Fin snärt och djup botten, men trist mellanregister. Den funkar bättre med en SVT-topp uppenbarligen, då Marshallen har ganska speciellt mellanregister. Lite som en gitarrförstärkare.

Har ni några tips om vad jag bör leta efter? Jag tror det är 12- eller 15-tummare som gäller, och min budget blir det jag får för EBS:en om jag får den såld. Fender Bassman? Marshall fyrtolva med lämpliga element?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Till min Marshall Super Bass-topp har jag en Marshall Silver Jubilee 4x12" och tillsammans låter de mumma. Jag vet att lådan är på 600 watt, men jag har ingen aning om vad för slags element som sitter i den.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja en 4x12 el. Marshalls 2x15 skulle jag tipsa om.
Spelar på en lånad Marshall 2x15 när jag repar med bandet (lånad av Dereborn här på forumet) och dne låter hur bra som helst.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
mojo

Re: Hjälp mig välja låda!

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Skulle också vilja föreslå 4x12" alt 2x15". Har kört min Marshall (likadan som din) med gamla Peavey 2x15" (sluten låda) och Fender Bassman 4x12". De ger ett luftigare ljud. Fendern kan vara i fluffigaste laget dock om man spelar i högljudd rocksättning (två gitarrister etc) och liten replokal för vid hög volym breder basen ut sig och tar över hela lokalen. Därför funderar jag på att skaffa något annat till den toppen. En modern låda med hög känslighet tenderar ofta att låta lite hårt tillsammans med distad rörtopp av äldre snitt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag tycker du borde provspela genom någons gamla fender bassman 4x12:a med vinklade bafflar.. Jag undrar om inte det är ljudet du letar efter..

edit: 2 inom loppet av 2 minuter
gäst

Inlägg av gäst »

Har du testat att dra ner volymen på diskanthornet? Förutsatt att det går, det kanske inte finns någon sådan kontroll på EBS-lådan? Jag har haft en likadan Marshall-topp som den du har och den lät otroligt bra tillsammans med mina Eden-lådor och då brukade jag dra av en del diskant på kontrollen på lådan. Tyvärr kunde jag inte köra båda lådorna samtidigt pga Ohm men det gjorde inte så mycket då det var otroligt bra tryck i varje låda för sig. Lådorna är förövrigt till salu, kolla under "Förstärkare till salu" om du skulle vara intresserad. Annars har väl Marshall en låda i samma serie som är avsedd för just den toppen du har, en 4x12.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GurraG skrev:Till min Marshall Super Bass-topp har jag en Marshall Silver Jubilee 4x12" och tillsammans låter de mumma. Jag vet att lådan är på 600 watt, men jag har ingen aning om vad för slags element som sitter i den.
Silver Jubilee, är inte det en gitarrlåda? :shock:
blackparkas skrev:Ja en 4x12 el. Marshalls 2x15 skulle jag tipsa om.
Spelar på en lånad Marshall 2x15 när jag repar med bandet (lånad av Dereborn här på forumet) och dne låter hur bra som helst.
Jag visste inte ens att Marshall gjort 2x15". Men om det är gamla vintageprylar så blir det nog alldeles för dyrt. Jag får väl kanske femtusen för EBS:en, och det är allt jag kan lägga på ny låda.
mojo skrev:Eftersom du verkar vara en händig man, skulle du kunna kolla in Bassicfun´s egendesignade rigg (3 lådor placerade: 1x15, 1x12, 1x15). Finns en beskrivning i någon av trådarna
Jag har funderat på att bygga eget faktiskt. Om inte annat kunde man ju köpa sig nån byggsats för en PA-låda eller två och välja nåt lämpligt element.
Danne skrev:Skulle också vilja föreslå 4x12" alt 2x15". Har kört min Marshall (likadan som din) med gamla Peavey 2x15" (sluten låda) och Fender Bassman 4x12". De ger ett luftigare ljud. Fendern kan vara i fluffigaste laget dock om man spelar i högljudd rocksättning (två gitarrister etc) och liten replokal för vid hög volym breder basen ut sig och tar över hela lokalen. Därför funderar jag på att skaffa något annat till den toppen. En modern låda med hög känslighet tenderar ofta att låta lite hårt tillsammans med distad rörtopp av äldre snitt.
Det där känner jag igen. Jag lirade lite covers med ett band inför ett bröllop en gång, och då lånade jag en Fender SF Bassman med tillhörande låda. Jag antar att den var 2x15 eller 4x12. Den lät skitbra tills man drog på rejält. Då blev det bara gröt och elementen kräktes totalt. Inte direkt lämpligt för mina syften. Men nåt liknande med lite mer effekttålighet vore fint.
macahan skrev:jag tycker du borde provspela genom någons gamla fender bassman 4x12:a med vinklade bafflar.. Jag undrar om inte det är ljudet du letar efter..

edit: 2 inom loppet av 2 minuter
Det är ett stort problem det där med provspelande. Jag har ingen bil nämligen. :oops:
Johannes skrev:Har du testat att dra ner volymen på diskanthornet? Förutsatt att det går, det kanske inte finns någon sådan kontroll på EBS-lådan? Jag har haft en likadan Marshall-topp som den du har och den lät otroligt bra tillsammans med mina Eden-lådor och då brukade jag dra av en del diskant på kontrollen på lådan. Tyvärr kunde jag inte köra båda lådorna samtidigt pga Ohm men det gjorde inte så mycket då det var otroligt bra tryck i varje låda för sig. Lådorna är förövrigt till salu, kolla under "Förstärkare till salu" om du skulle vara intresserad. Annars har väl Marshall en låda i samma serie som är avsedd för just den toppen du har, en 4x12.
Diskanthornet är helt avstängt. Annars låter det förjävligt. :lol:
Edenlådorna är jag skeptisk till. De låter säkert skitbra, precis som EBS:en gör, men rätt modernt antar jag?
En sån Marshallåda vore ju kanon, men var hittar man en sån? Jag har aldrig sett en någonsin tror jag. Då är det nog enklare att köpa en vanlig JCM 800-låda för gitarr och byta element i den. Kanske förstärka baffeln med lite reglar och så också.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det finns en Marshall VBA400 m en 2x15 marshall-låda till salu på blocket för 9500 spänn.
Tanken var att jag skulle köpt den riggen men, nja.
Zon-basen (om den nu någonsin kommer bli till salu normalt...) gör att jag måste avvakta.

Men 5000 spänn räcker absolut till en vettig 2x15.
Kolla Vendolin, fanns en rigg i sthlm m bla 1 Marshall 2x15 till salu.
Ring och hör om han kan tänka sig sälja separat.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det finns en Marshall VBA400 m en 2x15 marshall-låda till salu på blocket för 9500 spänn.
Tanken var att jag skulle köpt den riggen men, nja.
Zon-basen (om den nu någonsin kommer bli till salu normalt...) gör att jag måste avvakta.
Typ dubbelt så dyrt som jag har råd med. :wink: Det verkar vara en trevlig rigg det där, men 400 Watt är ju liiite overkill i de flesta situationer. Jag vill inte veta vad det kostar att byta rör när det är dags heller. :oops:
Men 5000 spänn räcker absolut till en vettig 2x15.
Kolla Vendolin, fanns en rigg i sthlm m bla 1 Marshall 2x15 till salu.
Ring och hör om han kan tänka sig sälja separat.
Ska kollas! Tack för tipset.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Blackparkas skrev: Men 5000 spänn räcker absolut till en vettig 2x15.
Kolla Vendolin, fanns en rigg i sthlm m bla 1 Marshall 2x15 till salu.
Ring och hör om han kan tänka sig sälja separat.
Måste varit denna?

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5049764
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Danne: Nja, det var faktiskt inte den, men den där är ju klockren åt Makten! I sthlm och allt!
Billig verkar den vara också.
Den jag syftade på var en hel rigg tror jag, el. iaf 2 lådor.
Frecko hittade den.

Makten: Nja, du behöver inte köpa hela riggen, tänkte mest som en liten prisindikation om att en marshall 2x15 inte behöver vara så vansinnigt dyr.
Men vi kan göra såhär.
Du köper den riggen och fixar upp den till sthlm så köper jag toppen av dig! :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Danne: Nja, det var faktiskt inte den, men den där är ju klockren åt Makten! I sthlm och allt!
Billig verkar den vara också.
Den jag syftade på var en hel rigg tror jag, el. iaf 2 lådor.
Frecko hittade den.
Hmmm, jag vill minnas att de där inte låter riktigt som jag vill. Har spelat på en sån rigg. Men det kan i och för sig ha varit transistortoppens "fel".
Makten: Nja, du behöver inte köpa hela riggen, tänkte mest som en liten prisindikation om att en marshall 2x15 inte behöver vara så vansinnigt dyr.
Men vi kan göra såhär.
Du köper den riggen och fixar upp den till sthlm så köper jag toppen av dig! :D
Hehe, den är fortfarande alldeles för dyr. Jag är student och har inte ett korvöre att ligga ute med. Måste få min egen låda såld först också (ligger för övrigt under säljes nu).
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:Har du testat att dra ner volymen på diskanthornet? Förutsatt att det går, det kanske inte finns någon sådan kontroll på EBS-lådan? Jag har haft en likadan Marshall-topp som den du har och den lät otroligt bra tillsammans med mina Eden-lådor och då brukade jag dra av en del diskant på kontrollen på lådan. Tyvärr kunde jag inte köra båda lådorna samtidigt pga Ohm men det gjorde inte så mycket då det var otroligt bra tryck i varje låda för sig. Lådorna är förövrigt till salu, kolla under "Förstärkare till salu" om du skulle vara intresserad. Annars har väl Marshall en låda i samma serie som är avsedd för just den toppen du har, en 4x12.
Diskanthornet är helt avstängt. Annars låter det förjävligt. :lol:
Edenlådorna är jag skeptisk till. De låter säkert skitbra, precis som EBS:en gör, men rätt modernt antar jag?
En sån Marshallåda vore ju kanon, men var hittar man en sån? Jag har aldrig sett en någonsin tror jag. Då är det nog enklare att köpa en vanlig JCM 800-låda för gitarr och byta element i den. Kanske förstärka baffeln med lite reglar och så också.
De lådorna (JCM Bass Series 4x12 eller vad de nu heter) dyker upp på annonssidorna lite då och då. Inte jätteofta men man ser dem ibland.
När det gäller EBS vs Eden så verkar de flesta tycka precis som du, dvs att det är ungefär samma sak men det beror nog på att de flesta inte har testat. Min Marshall lät skit i båda mina EBS-lådor, en 1x15 och en 4x10. Allt annat lät också skit genom de lådorna. Sedan bytte jag till Eden och helt plötsligt lät Marshallen underbart. Inte alls modernt. Den lilla Eden-lådan lät bättre ihop med Marshallen än den stora. Bland det bästa basljud jag haft. Både EBS och Eden har ju något sorts hitech-rykte, jag gissar att det i Edens fall beror på att de (för 10 år sedan, sist jag kollade) endast sponsrade slicka Madonna-basister med 50.000 kronors-basar. Mitt råd till alla: Lyssna med öronen, inte med ögonen. (Calif, jag menar inte att ALLA lyssnar med ögonen. *Autist-smiley*) Sedan att image är allt går ju inte att komma ifrån...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:De lådorna (JCM Bass Series 4x12 eller vad de nu heter) dyker upp på annonssidorna lite då och då. Inte jätteofta men man ser dem ibland.
Frågan är hur de låter.
När det gäller EBS vs Eden så verkar de flesta tycka precis som du, dvs att det är ungefär samma sak men det beror nog på att de flesta inte har testat.
Jag tycker faktiskt ingenting, jag var bara skeptisk, eftersom moderna lådor brukar låta just modernt. Jag har inte testat, nej.
Varför säljer du dem om de låter så bra?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Tja Makten, min låda är en baslåda (för övrigt tidigare ägd av Arne Blomqvist från Sky high), men när jag har letat info på nätet har jag bara hittat info om silverjubileets gitarrprodukter. Jag har för mig att någon här på forumet har en bastopp från silverserien, den personen kanske vet mer.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

GurraG skrev:Tja Makten, min låda är en baslåda (för övrigt tidigare ägd av Arne Blomqvist från Sky high), men när jag har letat info på nätet har jag bara hittat info om silverjubileets gitarrprodukter. Jag har för mig att någon här på forumet har en bastopp från silverserien, den personen kanske vet mer.
Har din låda någon modellbeteckning?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Lådan står för tillfället hemma hos mina föräldar, men jag ska dit efter helgen, och då kan jag kolla modellbeteckning på lådan.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag funderar lite på om din låda kan vara en gitarrlåda med utbytta element. Har heller aldrig sett någon Silver Jubilee som haft något med bas att göra.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Det är väl iofs möjligt, jag återkommer som sagt med modellbeteckning.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Danne skrev:Jag funderar lite på om din låda kan vara en gitarrlåda med utbytta element. Har heller aldrig sett någon Silver Jubilee som haft något med bas att göra.
Det vore extra intressant. Om en gitarrlåda är tillräckligt "stabil" (inte skramlar och så), så kan man ju tjacka en tom JCM-låda och beställa några trevliga element. Jensen, Weber, Celestion, vad man nu tycker. Weber är nog billigast och har stort utbud. :) Svårt att veta vad som låter hur bara.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
Johannes skrev:De lådorna (JCM Bass Series 4x12 eller vad de nu heter) dyker upp på annonssidorna lite då och då. Inte jätteofta men man ser dem ibland.
Frågan är hur de låter.
Aldrig testat tyvärr men de ser coola ut. det räcker långt...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Har ingen aning om om den är i paritet med dina ljudönskemål,
men jag har blivit rejält nyfiken på Aguilar 12:an efter allt positivt som folk öst över den här på forumet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Har ingen aning om om den är i paritet med dina ljudönskemål,
men jag har blivit rejält nyfiken på Aguilar 12:an efter allt positivt som folk öst över den här på forumet.
1x12? Funkar säkert på jazzrepet eller på ålderdomshemsdansen.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:Har ingen aning om om den är i paritet med dina ljudönskemål,
men jag har blivit rejält nyfiken på Aguilar 12:an efter allt positivt som folk öst över den här på forumet.
1x12? Funkar säkert på jazzrepet eller på ålderdomshemsdansen.
Finns nog ingen gräns på hur många du får ha, tror jag?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar