Hjälp mig välja låda!

Prata om förstärkare och högtalare
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag har haft 2 st2x15 silver jubilee series, OCH 2 st JCM 800 2x15. Dock inte samtidigt. Silver jubilee serien hade jag tillsammans med den 600W toppen tom gjorde... kromad front och MÅNGA eq-rattar med fasta frekvenser (5-6 bands eq typ). Dom gjorde även en 300W modell av toppen. 2x15-lådorna hade elementen placerade rakt över varandra och var alltså rektangulära. Jag hade även en 4x10 ur den serien. Massor av effekt tålde dom! Tror 2x15-lådan var märkt t 600 W och 4x10:an t 400W.

JCM 800-serien är nog favoriterna, dock. FrecKo har en o BlackParkas den andra av mina lådor. 4x12:an i samma serie låter också kanon! En av varje ger ett sound som många gillar, men jag föredrog 2 st 2x15. Dom är inte så ofta till salu, och intresset brukar vara stort!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:JCM 800-serien är nog favoriterna, dock. FrecKo har en o BlackParkas den andra av mina lådor. 4x12:an i samma serie låter också kanon! En av varje ger ett sound som många gillar, men jag föredrog 2 st 2x15. Dom är inte så ofta till salu, och intresset brukar vara stort!
Det här är ju högintressant! Är det någon som vet vad det sitter för element i fyrtolvorna? Jag antar att lådan i övrigt är en vanlig gitarrlåda.

Min EBS är visst rätt segsåld. Vad tycker ni är ett vettigt pris för en 410 med kanske 5 år på nacken i väldigt bra skick? Jag har satt ut den för 5 lakan, vilket är ungefär halva nypriset.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker marknaden är översvämmad av EBS-lådor... eller har jag fel?
Kan ju vara det som gör att det blir svårt att sälja.
Antar att någon måste sänka priset för att få sälja.
Vet iofs inte om det finns många av lika låda som du har ute...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag tror tyvärr det blir svårt att sälja.. det verkar som att det är i princip bara ampeg-skåp som betingar pengar i begagnat nuförtiden.. allt annat verkar hamna för lågt i pris.(ur säljarens synvinkel såklart..)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:Jag tror tyvärr det blir svårt att sälja.. det verkar som att det är i princip bara ampeg-skåp som betingar pengar i begagnat nuförtiden.. allt annat verkar hamna för lågt i pris.(ur säljarens synvinkel såklart..)
Ja, det verkar inte bättre. Märkligt att folk är så kåta på Ampeg. Jag antar att det sitter mycket i utseendet, för det finns ju massor av lådor som låter lika bra eller bättre. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Geddy_Lee skrev:Har ingen aning om om den är i paritet med dina ljudönskemål,
men jag har blivit rejält nyfiken på Aguilar 12:an efter allt positivt som folk öst över den här på forumet.
Sorry för trådpajningen till att börja med...

Geddy! Du har ju Mattisson nästgårds! Sätt dig i bilen och åk till Kumla och testa. Aguilars 112-låda är ju helt suverän. Pga av låddjupet låter den kanon.

Jag har spelat för 350 pensionärer med mina två. :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

makten: ja, det gör det definitivt, även om jag själv kör på ampeg-skåp..
Det finns självklart många andra som låter bättre eller annorlunda, men ska det låta ampeg är det ampeg som gäller.
Även om utseendet och driftstabiliteten är en stor anledning så skulle jag vilja framhäva det bästa med ampeg-skåpen: Det måste banne mig vara den bäst designade lådan någonsin för transport. Den är helt fantastiskt smidig att transportera förutsatt att man har tillräckligt stort fordon. För min del fick den gärna låta knorrigare som en bassman gör innan den kräks.. men man kan ju inte få allt.. :)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men ampeg skåpet är tungt som fan!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Diesel skrev:Men ampeg skåpet är tungt som fan!
ääh.. jag är bara 1.70 typ och väger under 70 kg.. jag kan för helsicke flytta den lådan ensam.. så tung är den inte. däremot måste någon hjälpa till vid längre trappor och lyft in och ur bil..
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

att flytta den på plan mark ja.. men 75 kg låda känns när det kommer en trappa
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:makten: ja, det gör det definitivt, även om jag själv kör på ampeg-skåp..
Det finns självklart många andra som låter bättre eller annorlunda, men ska det låta ampeg är det ampeg som gäller.
Även om utseendet och driftstabiliteten är en stor anledning så skulle jag vilja framhäva det bästa med ampeg-skåpen: Det måste banne mig vara den bäst designade lådan någonsin för transport. Den är helt fantastiskt smidig att transportera förutsatt att man har tillräckligt stort fordon. För min del fick den gärna låta knorrigare som en bassman gör innan den kräks.. men man kan ju inte få allt.. :)
Jag kan då inte tycka att en 8x10:a är "smidig", men klart portabel i förhållande till storleken. EBS-lådan kan jag med viss ansträngning lyfta och bära själv, men det är väl inte så bra för ryggen. 41 pannor väger den, och jag är inte direkt krallig. :lol:
Ljudmässigt tycker jag att den klår Ampeg lätt, men den är lite för klar och "hifi"-mässig för mitt ideal. Ampeg är å andra sidan lite för luddiga och saknar det mellanregister jag vill ha. Knorret, precis som du nämnde.
Sen är ju EBS alla produkter så vansinnigt fula så det är inte klokt. :?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Diesel skrev:att flytta den på plan mark ja.. men 75 kg låda känns när det kommer en trappa
så länge trappan håller så kan man forsla den uppför och nedför trappor på samma sätt som med en barnvagn. Det går tack vare hjulens placering och railsen på baksidan.

makten: Den är den absolut smidigaste låda jag någonsin ägt. smidig är precis rätt ordval. Självklart relaterat till dess storlek.

Skulle vara kul och ha ett race på träffen i sommar för att se vilken låda som är smidigast och snabbast att flytta från punkt a-b, typ hinderbana..
:lol:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:Skulle vara kul och ha ett race på träffen i sommar för att se vilken låda som är smidigast och snabbast att flytta från punkt a-b, typ hinderbana..
:lol:
Hahaha! "100 meter baslåda". :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

precis.. sen skulle man ha kast med liten p-bas..
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Det enda dumma med Ampegs lådor är sluttningen i övre bakkanten. Ganska många lådor är djupare än Ampegs egna o slutar därmed bakåt...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

macahan skrev:precis.. sen skulle man ha kast med liten p-bas..
Kastar hellre en ful Yamaha bas eller nåt... :lol: :lol: :lol:
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

kasta en jackson med hockeyhuvud
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Makten skrev: Ja, det verkar inte bättre. Märkligt att folk är så kåta på Ampeg. Jag antar att det sitter mycket i utseendet, för det finns ju massor av lådor som låter lika bra eller bättre. :roll:
Ampeg har väl blivit samma standard som Fender Precision. Båda är allmänt accepterade som det man "skall ha". Bra grejor båda men kanske inte bäst för alla?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Diesel skrev:kasta en jackson med hockeyhuvud
Eller spela hockey med skiten. :roll:

Jag har nu provat att lira med en till Löfving PA-låda parallellt med den andra, och det låter skitbra. Den här är en 12-tummare och har bra fläng i hela registret. Dock är ju lådorna inte mina, men jag kanske ska köpa dem av gitarristen i bandet som äger dem? Enda haken är att de är så jävla fula så det är inte sant. Och att EBS-lådhelvetet måste bort.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Danne skrev:
Makten skrev: Ja, det verkar inte bättre. Märkligt att folk är så kåta på Ampeg. Jag antar att det sitter mycket i utseendet, för det finns ju massor av lådor som låter lika bra eller bättre. :roll:
Ampeg har väl blivit samma standard som Fender Precision. Båda är allmänt accepterade som det man "skall ha". Bra grejor båda men kanske inte bäst för alla?
förtydligande: Det är väl rock-standard?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Diesel skrev:
Danne skrev:
Makten skrev: Ja, det verkar inte bättre. Märkligt att folk är så kåta på Ampeg. Jag antar att det sitter mycket i utseendet, för det finns ju massor av lådor som låter lika bra eller bättre. :roll:
Ampeg har väl blivit samma standard som Fender Precision. Båda är allmänt accepterade som det man "skall ha". Bra grejor båda men kanske inte bäst för alla?
förtydligande: Det är väl rock-standard?
Tack. Precis så.
Skriv svar