SWR

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

SWR

Inlägg av Fläppen »

Hej
Är så himla sugen på att byta ut min gamla Laney 150 W-are, mot något mer "hip". Är det någon som har erfarenhet av t.ex. SWR-toppar. Jag hade tänkt att spendera max 8000:-. Verkar det omöjligt, får jag väl "rucka" på detta lite. Jag har kikat lite på Thomann's och det finns ju lite att välja på. Även Ashdown verkar ju rimliga i pris. Erfarenheter? Tacksam för respons.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Gäst

Inlägg av Gäst »

Begagnat begagnat begagnat!
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Inhandlade en beggad swr sm400 för några veckor sen. Hade inte hört eller spelat på dom innan, men chansade för jag kom riktigt billigt undan. Tycker inte om den alls, inget tryck alls, låter helt okej dock tillsammans med en ebs multidrive och en dbxkompressor, men det borde ju inte behövas för att få ett skapligt ljud... mitt tips är att hålla sig undan från swr, men alla har ju som bekant olika ljudideal och de nya modellerna kanske låter bättre än min 15 år gamla swr...
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Hej igen
Jag tackar för upplysningarna hittills. Jag kanske borde nämna vilket ljud jag söker:
Ett ganska "soft" ljud med mycket "kärna". Jag vill att min gamla jazzbas skall komma till sin rätt. Som det är idag, så skär jag på min Laney bort större delen av diskant och de övre mellanregisterområdena. Jazzasen är såpass "tunn" att ljudet blir i min smak, när jag rattar enligt ovan. Jag kan tänka mig att rör åtminstone i försteget, skulle vara utmärkt. Det verkar dock som om priserna stiger en hel del, så fort det blir tal om rör. Någon som testat Eden?
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

8.000 för topp+låda eller bara toppen?

Tror det är Bean som har Yamahas digitaltopp och är mycket nöjd med den. Lätt och fin.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

mikkejohansson skrev:8.000 för topp+låda eller bara toppen?

Tror det är Bean som har Yamahas digitaltopp och är mycket nöjd med den. Lätt och fin.
Jag tänkte nog bara på toppen men får jag fatt i bra låda+topp för 8, så är det helt OK, det med.
/Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Gäst

Inlägg av Gäst »

Om du vill ha rör har du ju ett förslag här:
http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=5092360

Ska väl gå att pruta ner till 8 jämnt iallafall?
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

mikkejohansson skrev:8.000 för topp+låda eller bara toppen?

Tror det är Bean som har Yamahas digitaltopp och är mycket nöjd med den. Lätt och fin.

Det stämmer. Jag har både topp och lådor i BBT-serien och är mycket nöjd så här långt. Enda minuset är att toppen inte är utrustad med jordlyft.

Nu har vi dragit igång vår gamla bluestrio igen oxå och jag är mycket spänd på om den här riggen klarar den biffen lika galant som soul/fusion-köret.

Och ja. Den är otroligt lätt och härlig att kånka på! :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

[quote="Vibe"]Inhandlade en beggad swr sm400 för några veckor sen. Hade inte hört eller spelat på dom innan, men chansade för jag kom riktigt billigt undan. Tycker inte om den alls, inget tryck alls,

Ord på det!!!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Tror på ampegen på vendolin jag med...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

En sån ampeg är jag fan så sugen på, ska åka och provspela en när jag tar mig tid
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Är det så att du iallefall är sugen på swr så har ju jag en nyservad sm400 till salu :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den ampegen är väl lika som Klinta säljer?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Vibe skrev:Är det så att du iallefall är sugen på swr så har ju jag en nyservad sm400 till salu :)
Hej
Ja jag har inte släppt den ur hågen än. Jag skall bara försöka att få provspela genom något ex, någonstans inom rimligt avstånd. Är det rör i försteget på SWR'en?. Jag har börjat snoka runt ordentligt nu (förmodligen en släng av GAS) och skall bland annat försöka testa Ashdown 550W-aren inom kort.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Vibe
Medlem+
Inlägg: 518
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 18:32
Ort: Norrköping

Inlägg av Vibe »

Fläppen skrev:
Vibe skrev:Är det så att du iallefall är sugen på swr så har ju jag en nyservad sm400 till salu :)
Hej
Ja jag har inte släppt den ur hågen än. Jag skall bara försöka att få provspela genom något ex, någonstans inom rimligt avstånd. Är det rör i försteget på SWR'en?. Jag har börjat snoka runt ordentligt nu (förmodligen en släng av GAS) och skall bland annat försöka testa Ashdown 550W-aren inom kort.
Mvh
Thomas
Japp, det är rör i försteget, skicka pm om du blir sugen på att komma till norrköping och testa
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

blackparkas skrev:Den ampegen är väl lika som Klinta säljer?
japp.. V-4BH
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

Diesel skrev:
blackparkas skrev:Den ampegen är väl lika som Klinta säljer?
japp.. V-4BH
Och håll era smutsiga fingrar borta från den för den ska jag ha :D
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

Här Fläppen har du ju en godsak annars!

Ampeg svt 3 pro 7500:-

http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=5095097
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Flounder skrev:Här Fläppen har du ju en godsak annars!

Ampeg svt 3 pro 7500:-

http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=5095097
Hej Flounder
Jag har sett den också, fast på Vendolin tror jag. Jag skall nog ringa och kolla upp den i alla fall. Har du provat en sådan någon gång? Vad bör man se upp med?
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
gäst

Inlägg av gäst »

Fläppen skrev:
Flounder skrev:Här Fläppen har du ju en godsak annars!

Ampeg svt 3 pro 7500:-

http://www.annonsdirekt.se/aa.asp?aaaa=5095097
Hej Flounder
Jag har sett den också, fast på Vendolin tror jag. Jag skall nog ringa och kolla upp den i alla fall. Har du provat en sådan någon gång? Vad bör man se upp med?
Mvh
Thomas
Man bör se upp med soundet, SVT III Pro låter nämligen inget vidare. Ampeg är inte så bra på att bygga hybridtoppar, de borde hålla sig till rörtoppar. (Sedan får basjonas säga vad han vill.) En tillverkare som kan sina hybridtoppar är däremot Eden och deras flaggskepp råkar som av en händelse finnas en till salu, hint hint. Kolla under "Förstärkare till salu".
Jag har iofs redan en köpare men om han drar sig ur så...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Man bör se upp med soundet, SVT III Pro låter nämligen inget vidare.
+1

SVT III låter inte särskilt kul. Urholkat, men med ganska bra tryck i botten. Man måste kräma på onödigt mycket i en bandsituation. Typisk förstärkare som låter sjukt bra när man spelar själv. Men vem spelar ensam med en sådan topp?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Hej alla
Och tack för alla tipsen. I morgon skall jag till JAM och testa en Ashdown ABM500 (hybrid). Jag hoppas den passar mig. Jag har läst en massa reviews och alla verkar hylla den för sitt mjuka och fylliga sound. De flesta anser att det är mycket förstärkare för pengarna. Nästa objekt får bli en bra 4x12 låda.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

Hej igen alla
Nu har jag hämtat hem min Ashdown ABM500 EVO II. Jag tror att jag kommer att bli helnöjd med soundet och "krutet". Om man vred upp rörpreampen lite lagom, så sprack den lite med ett "gött growl" som resultat. Jag tror att fler skulle gilla denna toppen. Jag jämförde med en SWR Workingmans 400 som de också hade där. Jag blev ytterst förvånad över hur oerhört tunn den var i basregistret. Det kanske dock har med min bas att göra, jag använder ju bara stallmicken. Jag konstaterade också att min gamla Kustomlåda med en EV 15", lät överlägset bättre än en Orange 4x12 (dyr) som jag testade. Inga kabinettbyten här inte, alltså. Detta var allt en riktig solskenseftermiddag (bokstavligt och bildligt). Nu är jag nöjd för ett tag framöver åtminstone.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
gäst

Inlägg av gäst »

Grattis! Kul att det blev så bra.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Skoj att höra detta. Jag får nog testa Ashdown lite mera.. Och så 15" till bas, det måste vara "rätt". :wink:
Skriv svar