Combo-chock!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ytterligare en fråga: Vad är skillnaden ljudmässigt på 1x12" och 1x15"? Klarar 12:an sig lika bra på egen hand som storebror?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag ska genast gå ut o kolla ohm-uppgiften på min!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ursäkta dröjsmålet...

4 ohm är det i 12:an i combon. Dom rekommenderar 4 ohms högtalarlast, men den klarar 2-8 ohm. Vid 8 lämnar den dock bara c.a 150 w, och vid 2 skriver dom i manualen att det kan bli lite varmt för slutsteget om man kör hårt o länge...

Jag använde den finfina ohm-kalkylatorn som finns postad här på forumet, och upptäckte då att när jag hänger på min gamla 1x15 (8ohm) så blir det ju bara 2, 6 ohm totalt! Inte så snällt mot stärken, men mastervolymen står å andra sidan sällan över kl.10, så den jobbar inte livet ur sej direkt! Ska testa o byta mot en 4 ohms 15' o se vad som händer!
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

dereborn skrev:Ursäkta dröjsmålet...

4 ohm är det i 12:an i combon. Dom rekommenderar 4 ohms högtalarlast, men den klarar 2-8 ohm. Vid 8 lämnar den dock bara c.a 150 w, och vid 2 skriver dom i manualen att det kan bli lite varmt för slutsteget om man kör hårt o länge...

Jag använde den finfina ohm-kalkylatorn som finns postad här på forumet, och upptäckte då att när jag hänger på min gamla 1x15 (8ohm) så blir det ju bara 2, 6 ohm totalt! Inte så snällt mot stärken, men mastervolymen står å andra sidan sällan över kl.10, så den jobbar inte livet ur sej direkt! Ska testa o byta mot en 4 ohms 15' o se vad som händer!
Okej! Funderade på hur ofta det är med extra låda man kommer spela och det är troligen allt som oftast, men klarar den 2 Ohm under snälla omständigheter så borde inte vara någon fara att hänga på en extra låda. Man får väl ta och leta på en och testa.........

Tackar för infon! :)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Gör det!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Less is more , absolut.

Har lirat genom de flesta Monsteriggar , Ampeg , Ebs , Eden , SWR o hela gänget , men i slutändan kommer jag ihåg hur otrolig det här lilla monstret är http://www.acousticimg.com/products/prod_contra.html
(obs , spelar på den första utgåvan , lite större och inte så plastig)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Inte testat, bara hört. Patrik Boman spelade på en sån, och det lät kanon! (Både el o kontra...)
gäst

Inlägg av gäst »

Många som lovprisar denna kombo. Är det 1x12 eller 1x15 som lovsjungs eller är båda lika bra?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Dereborn har 12:an vill jag minnas.
Den har jag testat och det låter verkligen SÅ mycket mer än vad man tycker att det borde göra!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

blackparkas skrev:Dereborn har 12:an vill jag minnas.
...och Lowfreq har 15"-aren vill jag minnas.
Skriv svar