Topp som är en topp.

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

det finns white, blue, red och lite mer.. den fanns det en yellow ett tag..
kolla in den här..

Bild


http://www.electricamp.com/
Senast redigerad av macahan den lör 16 jun 2007, 00:34, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

fast.. jag skulle nog hellre vilja ha en 8x12... ja, jag är kort jag vet.. :)
Nu har dom ju inte det men man kan väl få drömma..

http://www.electricamp.com/cabinet-specs.html
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

eller kolla in den här riggen.. äh skit samma.. mer riggporr..

Bild
Bild
Bild


8x12:a för gitarr...
Bild
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ojojoj. Och den goda smaken att spela på en Ripper också.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hade den stora glädjen att se High on Fire med hela sin Green-rig för några år sedan. Matt Pike och George Rice har nog de omöjligaste sounden i världen!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

GrafZeppelin skrev:Jag hade den stora glädjen att se High on Fire med hela sin Green-rig för några år sedan. Matt Pike och George Rice har nog de omöjligaste sounden i världen!
Kan tro att det va fett som fan!!!

Alla Electric amps grejor ser sjukt coola ut, någon spelat på dom???
Låter dom som Orange eller?
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Gäst

Inlägg av Gäst »

straightedge79 skrev:
GrafZeppelin skrev:Jag hade den stora glädjen att se High on Fire med hela sin Green-rig för några år sedan. Matt Pike och George Rice har nog de omöjligaste sounden i världen!
Kan tro att det va fett som fan!!!

Alla Electric amps grejor ser sjukt coola ut, någon spelat på dom???
Låter dom som Orange eller?
Jag har spelat på en Green-rig (Matt Pikes för övrigt...) fast det var när de fortfarande gjordes av Matamp och bara modifierades i USA. Jag antar dock att Electric bygger dom så likt originalen som möjligt.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Fender tillverkade en hiskelig 400w rörtopp på 70-talet.En sån skulle vara cool att ha.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tycker Green-förstärkarna är asfula. Låtsas-retro. Jag har mer och mer börjat snegla på Marshall VBA400 efter att en polare har höjt den till skyarna under flera år. Jag tänkte fråga om jag kan ta ned den till replokalen och testa den tillsammans med mina lådor. De kostar ju inte mycket heller, nyss låg det ju en ute för drygt 10K inkl en 2x15 och nu finns det en på Blocket för 7.000 kr. Får se om jag fortfarande är lika positiv efter testet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Den som ligger ute för 7 är samma som skulle säljas m 2x15 för 9500 förra veckan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det är egentligen underpriser, men jag antar att han är i behov av pengar snabbt..
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:Det är egentligen underpriser, men jag antar att han är i behov av pengar snabbt..
Fast även om jag hittar en för 10.000 så är jag nöjd. Eller så köper jag en ny, de är ju ganska prisvärda nya också om man jämför med liknande toppar av andra tillverkare. Förutsatt att den låter bra med mina lådor vill säga. Vi får se. Synd att du bara säljer din rigg tillsammans med lådan men jag fattar varför, det är kanske svårt att få sålt 8x10:an separat.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, jag har haft ute lådan på annons ett tag och har inte fått ett enda svar.. över huvudtaget.
Så den är en aning svårsåld.. alla vill ju som sagt ha ampeg-lådorna..
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

Du som har båda lådorna... Kan du i grova drag förklara skillnaden på dom? Jag är lite sugen på en 8x10, men det kanske inte behöver vara ampeg...?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Macahan: Det kan ju vara så att du är för dyr också...

Tjommen i Karlskrona har haft ute sin till "underpriser" rätt länge nu, men ändå inte fått grejerna sålda.
Eller, jao, lådan verkar ha gått... underligt nog!!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Flounder skrev:Du som har båda lådorna... Kan du i grova drag förklara skillnaden på dom? Jag är lite sugen på en 8x10, men det kanske inte behöver vara ampeg...?
Ja, den stora skillnaden är ju lägre registret, marshallen har ett klarare, mindre grötigt ljud. Jag skulle inte vilja säga att den saknar tryck, för det är snarare så att den saknar ampegens låga signaturljud. Marshall-lådan låter bäst om man gillar att spela högt med relativt låg mängd djupbas inställd, eller lågt med mycket djupbas inställd.
Ampeg låter ju väldigt mycket låg mid och egentligen inte fantastiskt bra samtidigt som den lätt låter blöpp-blöpp med fel inställningar.. Marshallen är mycket enklare att få ett bra ljud med. Det som marshallen är sämre på är väl egentligen bara en sak, andrahandsvärdet...
Jag hoppas jag förklarade lite iallafall, det är ju en relativt enkel sak:

- mindre "automatiskt" lågregister..
- klarare ljud, ganska flat återgivning, jag tycker inte att den färgar ljudet något särskilt jämfört med ampegen.
- passar väldigt bra till toppar med mycket bas i karaktären ex. orange eller där det finns en low-switch.. det är iofs min personliga åsikt.
- Lättare att bära i trappor..på grund av handtaget.

Storleksmässigt och transportmässigt är dom i princip identiska förutom att det finns ett handtag i botten på marshallen..




BP: jo, så kan det definitivt vara, men det är snarare problematiken med att den inte står i stockholm eller göteborg tror jag. Eftersom hämtning är ett krav. Det har ju inte ens ringt eller mailat några prutare.. :)
Senast redigerad av macahan den mån 18 jun 2007, 18:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag glömde skriva att det är mer attack i marshallens högtalare.. fast det kan vara mina ex som skiljer sig åt mer än en regel..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:Jag tycker Green-förstärkarna är asfula. Låtsas-retro.
Låtsas och låtsas, de tillverkades av Matamp som gjorde de första Orange-förstärkarna så de är mer "äkta" än t.ex just Oranges återutgåvor.
Användarvisningsbild
Flounder
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 21 maj 2007, 17:49
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Flounder »

Man får tacka för ett riktigt bra svar!!
:D
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Inlägg av Fläppen »

blackparkas skrev:Den som ligger ute för 7 är samma som skulle säljas m 2x15 för 9500 förra veckan.
Hej
Jag var nära att åka till Karlskrona förra veckan under de djupaste GAS attackerna. När jag började tänka efter, så var det ju en bit dit och sedan bedömde en polare till mig att det skulle komma att kosta ca 2000:- att byta alla 8 rören i slutsteget när det så småningom skulle behövas. Sedan var det ju massan på skrället (ca 35 kg). Det fick bli Ashdown istället. Jag kan dock säga att det var rysligt nära. Jag fick testat min Ashdown i en livesituation idag (storband) och jag är fortfarande helnöjd. Kommentarer om "gött ljud" haglade.
Mvh
Thomas
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev:Jag tycker Green-förstärkarna är asfula. Låtsas-retro.
Låtsas och låtsas, de tillverkades av Matamp som gjorde de första Orange-förstärkarna så de är mer "äkta" än t.ex just Oranges återutgåvor.
Fula oavsett. Orange är mycket snyggare än Trace-grönt. Brrr...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes: Köp en Yellow eller någon annan klatchig färg då :D
Purple skulle passa bra tycker jag!

Fläppen: Jag var nära att be några vänner till mig åka och köpa den åt mig när det fortfarande var en låda med på köpet... Dessvärre så vart det ingen affär, men det kan nog vara lika så bra, känns som att man vill testa grejerna först.

Macahan: Javisst, avstånden här i landet är sjuka... så absolut, det spelar roll. Är säkert delvis därför som den i Karlskrona är kvar fortfarande, även fast det är förhållandevis nära till den där lilla småländska byn vi pratade om i någon annan tråd, där alla är basister...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hehehe.. i den byn där dom har möbelbasar spelar dom väl på hartke..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev: Fula oavsett. Orange är mycket snyggare än Trace-grönt. Brrr...
Varför i satans namn säger du emot mig hela tiden! Tål du inte att jag säger emot dig kanske, din bög? Hur i helvete kan alla här på forumet hela tiden vara så jävla dumma i huvudet att dom tar illa vid sig av att jag säger vad jag tycker?!? Jag tycker ju bara att dom är idioter hela bunten det är väl för helvete inget att ta illa vid sig av?!? Fy faaaan vad PK allt ska vara, alla bara hatar mig av ingen anledning alls!!! Så är det alltid fast här är det ännu värre.
Och jag som hade tänkt sluta argumentera med dig men så tvingar du mig att ta försvara mig igen!

Det kanske är mitt namn som sänder ut dåliga vibbar?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

GrafZeppelin skrev:
Johannes skrev: Fula oavsett. Orange är mycket snyggare än Trace-grönt. Brrr...
Varför i satans namn säger du emot mig hela tiden! Tål du inte att jag säger emot dig kanske, din bög? Hur i helvete kan alla här på forumet hela tiden vara så jävla dumma i huvudet att dom tar illa vid sig av att jag säger vad jag tycker?!? Jag tycker ju bara att dom är idioter hela bunten det är väl för helvete inget att ta illa vid sig av?!? Fy faaaan vad PK allt ska vara, alla bara hatar mig av ingen anledning alls!!! Så är det alltid fast här är det ännu värre.
Och jag som hade tänkt sluta argumentera med dig men så tvingar du mig att ta försvara mig igen!

Det kanske är mitt namn som sänder ut dåliga vibbar?
:D :D :D
Skriv svar