Nya högtalare i mina Sunn 410? eller?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Nya högtalare i mina Sunn 410? eller?

Inlägg av Liten »

Hej!

Ny på detta forum.. (från idag..)
Har ett problem jag diskuterat på talkbass..

Lirar i en Sunn 300T topp (är helt fantastisk)
Lådorna har jag däremot haft problem med.
Dom står helt enkelt inte pall för den volym vi repar på just nu..
Studion är för liten och luften som pushas runt i lokalen är galen... ljudfickor och annat gör att jag inte får ordning på ljudet..
Hur som haver.. lådorna är på 300w styck.. 8ohm..

Bild

Jag vill behålla formatet (2 x 410) även märket.. gillar cab'sens look.. men sätta i element som står pall för mer kraft.. har ni några ideer?

Jag vet att volymen vi repar på egentiligen är problemet.. men jag vill ändå eliminera riskerna för att "burpa" högtalarna..

Har ni några tips?
Neo-element?? Make? model? Pris? Återförsäljare?

Förslag mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, du ger ju svaret själv, men;

Om du inte tycker den riggen spelar högt nog ligger nog problemet nån annanstans.

OM - det nu inte är nåt vajsing med matchningen eller så och riggen inte ger det tryck den borde. HAr du testat toppen med några andra lådor? Lådorna med annan topp?
Fender - Pedaler - GK - TKS
gäst

Inlägg av gäst »

Lådor på 300 w är faktiskt inte tillräckligt om man skall spela ihjäl folk, då krävs det mer. De flesta nya lådor idag klarar ju betydligt mer. Många av lådorna Ampeg tillverkade för några år sedan var ju på 200 w, det gick ju inte alls om det inte är högtalardist man är ute efter. På softare volym funkade det ju men inte när man drog på. Undrar varför vissa tillverkare bygger lådor som inte pallar deras egna toppar.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

mikkejohansson skrev:HAr du testat toppen med några andra lådor? Lådorna med annan topp?
Nope.. inte än.. tänker ab testa toppen i några Aguilar lådor..
Hoppas det ger lite svar på frågorna..
Johannes skrev:Lådor på 300 w är faktiskt inte tillräckligt om man skall spela ihjäl folk, då krävs det mer. De flesta nya lådor idag klarar ju betydligt mer. Många av lådorna Ampeg tillverkade för några år sedan var ju på 200 w, det gick ju inte alls om det inte är högtalardist man är ute efter. På softare volym funkade det ju men inte när man drog på. Undrar varför vissa tillverkare bygger lådor som inte pallar deras egna toppar.
Det är lite i dessa tankar jag gått också.. man kan ju undra...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:
mikkejohansson skrev:HAr du testat toppen med några andra lådor? Lådorna med annan topp?
Nope.. inte än.. tänker ab testa toppen i några Aguilar lådor..
Hoppas det ger lite svar på frågorna..
Johannes skrev:Lådor på 300 w är faktiskt inte tillräckligt om man skall spela ihjäl folk, då krävs det mer. De flesta nya lådor idag klarar ju betydligt mer. Många av lådorna Ampeg tillverkade för några år sedan var ju på 200 w, det gick ju inte alls om det inte är högtalardist man är ute efter. På softare volym funkade det ju men inte när man drog på. Undrar varför vissa tillverkare bygger lådor som inte pallar deras egna toppar.
Det är lite i dessa tankar jag gått också.. man kan ju undra...
GRYM avatar. Jag kommer inte ihåg var den sketchen kommer från, någon som har en YouTube-länk?
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

More cowbell!
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

Måtte djävulen ta alla skitungeidiotjävlaarslen som lägger upp egna versioner av allting på YouTube. Omöjligt att hitta originalet bland alla 900 editerade puckoversioner.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Sök på SNL. Fast de kanske spärrat den för att den är skyddad på nåt vis?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Sök på Christmas Kangaro när du ändå håller på... ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

"SNL More Cowbell!!! Speed X2

The SNL More Cowbell Skit but edited with the X2 speed effect from windows movie maker. The skit is classic at normal speed but at chipmunk speed, it The SNL More Cowbell Skit but edited with the X2 speed effect from windows movie maker.

The skit is classic at normal speed but at chipmunk speed, it is so funny you might shit yourself. XD"

Visst, grabben. Skitkul! Förbjud alla under 25 på internet.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:"SNL More Cowbell!!! Speed X2

The SNL More Cowbell Skit but edited with the X2 speed effect from windows movie maker. The skit is classic at normal speed but at chipmunk speed, it The SNL More Cowbell Skit but edited with the X2 speed effect from windows movie maker.

The skit is classic at normal speed but at chipmunk speed, it is so funny you might shit yourself. XD"

Visst, grabben. Skitkul! Förbjud alla under 25 på internet.
:lol:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Måste gratulera till en av dom fetaste riggarna!
Hade en sån topp innan men på grund av att Sunn valt att fylla bottnen av toppen med betong och järn så väger den lite väl mkt för min smak... :wink:
Jag spelade min topp genom en Ampeg 1540 o den lät väldigt bra o väldigt högt i 4ohm. Så det måste vara nåt lurt med dina lådor... Konstigt när det är Sunn´s egna som är anpassade till just den toppen o dom måste ju ha haft för avsikt att dom ska palla med lite volym!?
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

ang effekt.. och effekttålighet....

toppen ger 300w vilket då innebär att varje låda får ta emot 150w....(ohms lag och grejor)

alltså borde inte elementens/lådornas effekttålighet vara något problem...eller???
de får ju bara ta emot hälften av vad de skall tåla...

men är elementen hela och friska?
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

criss skrev:ang effekt.. och effekttålighet....

toppen ger 300w vilket då innebär att varje låda får ta emot 150w....(ohms lag och grejor)

alltså borde inte elementens/lådornas effekttålighet vara något problem...eller???
de får ju bara ta emot hälften av vad de skall tåla...

men är elementen hela och friska?
Sådant där vet jag ingenting om, jag vet bara att om man kranar på ordentligt med en effektstark topp så räcker en 300-wattslåda inte långt utan det blir högtalardist och den sortens dist låter enligt mig inte bra men smaken är ju bekant som röven...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

criss skrev:alltså borde inte elementens/lådornas effekttålighet vara något problem...eller???
de får ju bara ta emot hälften av vad de skall tåla...
Haken är att förstärkare specas vid en viss mängd distorsion. När det gäller hifi-prylar är det inte ens en procent, och vid gitarr- och basutrustning kan man väl gissa att det rör sig om några procent. En rörtopp som går på full sula kan ge mer än dubbelt så mycket effekt som är angivet, eftersom den då inte längre spelar rent. Den distade signalen är dessutom väldigt mycket elakare mot elementen eftersom topparna är "platta" (klippta), vilket ställer elementen i ändlägena under längre tid. Attacken blir också så snabb att elementen inte hinner med om de inte är väldigt lättdrivna.
Alltså; ska man spela högt så bör lådan tåla kanske det dubbla som förstärkaren är specifierad att ge (tillägg: uppenbarligen räcker ju inte det i detta fall, så det måste ännu mer effekttålighet till). Dessutom måste man hålla koll på om det är "peak"-effekt eller kontinuerlig effekt som avses för högtalarna. Korta transienter kan uppgå till väldigt höga effekter, och det tål högtalarna ofta ganska bra, men att peta in t. ex. en ren sinusvåg som i högtalaren omsätts till 300 Watt kräver väldigt mycket fetare prylar.

Personligen tycker jag att det låter bäst när både förstärkare och högtalare får jobba lite, och då krävs att de matchar varandra bra. INTE samma effekttålighet hos lådan som förstärkaren ger alltså, om det är en rörförstärkare.

Vill man spela rysligt högt så bör man skaffa en låda med hög verkningsgrad och stor konarea (många och/eller stora element).
Verkningsgrad finns att läsa i tillverkarnas specifikationer, och det brukar kallas SPL. Ju högre SPL, desto högre spelar lådan vid en viss effekt, oavsett hur mycket den tål. Alltså kan man vid hög verkningsgrad även med en lite svagare förstärkare spela högt och rent.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Tack för svaren...

För dom som testat stärken vet ni att man normalt klarar sig bra med: chan vol ca 2-3 och Master vol på 4-5.. vid denna nivån är det högt.. öronproppsläge...

Min bas har en hög utnivå så jag kan inte köra chan vol till mer än 3-4 .. då peakar det..
Så jag kör på 3 chan vol.. men master vol är nu uppe i 9... yes.. that right.. 9... vill man sen titta på bas reglaget så inser även ni att lådorna inte står pall... låter som nya lådor.. / element..

Tack för tipsen ... igen...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:vill man sen titta på bas reglaget så inser även ni att lådorna inte står pall... låter som nya lådor.. / element..
Hmm, det låter väl som att du inte borde ha fyr-tior om du vill ha väldigt mycket bas och hög volym. Du får helt sonika köpa två extra femtontummare. 8)

Tänk på att det förstås kommer att låta helt annorlunda med andra element. Jag vill nästan påstå att ljudkaraktären sitter minst lika mycket i elementen/lådorna som i förstärkaren, åtminstone innan det distar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Skulle jag lägga till 2 15" skulle jag:

1. kapa mina ben vid knäskålarna..
2. välta kåken..

Make no mistake.. när jag står framför högtalarna blåser det 15sekundmeter as is....

Jag vet att problemet ligger i lokalen och volymen vi spelar på..
Vill dock ha något som står pall för det.. funtar på eminence neo element...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Skulle jag lägga till 2 15" skulle jag:

1. kapa mina ben vid knäskålarna..
2. välta kåken..

Make no mistake.. när jag står framför högtalarna blåser det 15sekundmeter as is....

Jag vet att problemet ligger i lokalen och volymen vi spelar på..
Vill dock ha något som står pall för det.. funtar på eminence neo element...
Eden-lådor. Pallar allt. Inte tillstymmelse till att de någonsin skulle vika sig och jag spelar riktigt ordentligt idiothögt emellanåt, fast du verkar ju vilja ha en komplett Sunn-stack så då blir det ju värre. Eden-element kanske?

(Nej, jag försöker inte sälja mina lådor här, har beslutat mig för att behålla dom och bara byta toppen.)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Johannes skrev:Eden-lådor. Pallar allt. Inte tillstymmelse till att de någonsin skulle vika sig och jag spelar riktigt ordentligt idiothögt emellanåt, fast du verkar ju vilja ha en komplett Sunn-stack så då blir det ju värre. Eden-element kanske?

(Nej, jag försöker inte sälja mina lådor här, har beslutat mig för att behålla dom och bara byta toppen.)
Såg att dom hade en Rocco 8x10:a.. hmmm :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Tänk på att olika högtalarelement har olika egenskaper, så man stoppar inte ostraffat in vad som helst i befintlig låda.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
bjorn
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjorn »

Jag är lite förvånad över att ni alla tror att det är högtalarna som är problemet. Jag tror snarare att det är förstärkaren som storknar. 300 W går snabbt åt om man verkligen vill spela högt. Skaffa en större förstärkare! En annan metod är att koppla in en bra kompressor i sendloopen för att öka den upplevda volymen. En tredje metod är att lajna ut till monitorsystemet.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bjorn skrev:Jag är lite förvånad över att ni alla tror att det är högtalarna som är problemet. Jag tror snarare att det är förstärkaren som storknar. 300 W går snabbt åt om man verkligen vill spela högt. Skaffa en större förstärkare! En annan metod är att koppla in en bra kompressor i sendloopen för att öka den upplevda volymen. En tredje metod är att lajna ut till monitorsystemet.

Jo, tänkte det jag med, men 300 rörwatt från en Sunn-topp SKA man kunna mosa på rätt bra med...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

bjorn skrev:Jag är lite förvånad över att ni alla tror att det är högtalarna som är problemet. Jag tror snarare att det är förstärkaren som storknar. 300 W går snabbt åt om man verkligen vill spela högt. Skaffa en större förstärkare! En annan metod är att koppla in en bra kompressor i sendloopen för att öka den upplevda volymen. En tredje metod är att lajna ut till monitorsystemet.
300 w går snabbt åt om det är en transistorförstärkare. Sunn-toppen som det handlar om här är en helrörstopp. För att få slutstegsdist i en 300 w rörtopp så måste man spela helt galet högt så i just detta fall så är det med största sannolikhet högtalarnas effekttålighet som är problemet.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Nya högtalare i mina Sunn 410? eller?

Inlägg av Matte »

Liten skrev:
Studion är för liten och luften som pushas runt i lokalen är galen... ljudfickor och annat gör att jag inte får ordning på ljudet..

Förslag mottages tacksamt!
Ett enkelt sätt är att sänka volymen när ni repar. :wink: Om rummet är litet så kan det vara en orsak till de problemen du har med riggen. Har testat en likadan rigg med 2 st 4 x 10" och den volym man kunde frambringa krävde mer eller mindre att trummisen behövde mickas för att höras. Testa att lira någon annanstans och även med andra lådor så får du svar på om det är toppen,lådorna eller replokalen som är orsaken till att det inte är den volymen som du vill ha.

Hur högt repar folk egentligen? :shock:
Skriv svar