Nya högtalare i mina Sunn 410? eller?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Skithögt. Folk har en tendens att höja sitt när de inte hör.
gäst

Re: Nya högtalare i mina Sunn 410? eller?

Inlägg av gäst »

Matte skrev: Hur högt repar folk egentligen? :shock:
Det skall göra ont i tänderna av volymen.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: Nya högtalare i mina Sunn 410? eller?

Inlägg av Matte »

Johannes skrev:
Matte skrev: Hur högt repar folk egentligen? :shock:
Det skall göra ont i tänderna av volymen.
Då behöver nog bandet köpa större PA. 2000 watt och 12 kvm är alldeles för lite! :roll:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Nya högtalare i mina Sunn 410? eller?

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
Matte skrev: Hur högt repar folk egentligen? :shock:
Det skall göra ont i tänderna av volymen.

Håller med till fullo!
Iaf basen ska vara hög... så pungkulorna skallrar... ungefär.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjorn
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:23
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av bjorn »

Johannes skrev:
bjorn skrev:Jag är lite förvånad över att ni alla tror att det är högtalarna som är problemet. Jag tror snarare att det är förstärkaren som storknar. 300 W går snabbt åt om man verkligen vill spela högt. Skaffa en större förstärkare! En annan metod är att koppla in en bra kompressor i sendloopen för att öka den upplevda volymen. En tredje metod är att lajna ut till monitorsystemet.
300 w går snabbt åt om det är en transistorförstärkare. Sunn-toppen som det handlar om här är en helrörstopp. För att få slutstegsdist i en 300 w rörtopp så måste man spela helt galet högt så i just detta fall så är det med största sannolikhet högtalarnas effekttålighet som är problemet.
Ok, jag har aldrig haft råd att leka med rörförstärkare. Å andra sidan om man vill få mer ljudstyrka med en given förstärkareffekt måste man skaffa sig högtalare med högre känslighet. Att skaffa en låda som tål mer effekt innebär inte att den spelar högre. Det är känslighetssiffran som är det intressanta.

Jag kollade upp känsligheten på Sunn 410H lådorna och den är 94 dB, 1 Watt - 1 Meter vilket är en ganska usel siffra!!

Om du å andra sidan tänker byta ut elementen till något bättre kommer det att kosta mycket penger. En bra tiotummare kan säkert gå på tusen kronor och du behöver åtta! En sådan här http://www.eminence.com/pdf/basslite-ch2010.pdf
verkar kosta 130 euro styck...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bjorn skrev:kollade upp känsligheten på Sunn 410H lådorna och den är 94 dB, 1 Watt - 1 Meter vilket är en ganska usel siffra!!
Ja, det är riktigt lågt. Min EBS-låda ger 103 dB/W/m, vilket motsvarar att använda en förstärkare med 8 gånger högre effekt. :shock:
Mycket riktigt är det känsligheten som är det intressanta, inte effekttåligheten. 300 Watt bör räcka för att spela brallorna av en så länge man inte mickar trummorna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag har 105 respektive 106 på mina lådor. Hrrrrrrm, Bootsy, vem var det som nämnde högskolefunk?
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
bjorn skrev:kollade upp känsligheten på Sunn 410H lådorna och den är 94 dB, 1 Watt - 1 Meter vilket är en ganska usel siffra!!
Ja, det är riktigt lågt. Min EBS-låda ger 103 dB/W/m, vilket motsvarar att använda en förstärkare med 8 gånger högre effekt. :shock:
Mycket riktigt är det känsligheten som är det intressanta, inte effekttåligheten.
Jag tycker att effekttåligheten är intressant i allra högsta grad i denna tråd, är lådorna för klena så distar de och vill man inte ha dist så är det ju ett stort problem. Dessutom så är det ju inte högtalardist man eftersträvar när man vill ha ett schysst distljud. Det kan säkert finnas de som vill ha högtalardist men generellt så vill man ju att disten kommer från förstärkaren.
Känsligheten är intressant i andra diskussioner men inte i just denna.
Trådskaparen skriver ju:
"Lirar i en Sunn 300T topp (är helt fantastisk)
Lådorna har jag däremot haft problem med.
Dom står helt enkelt inte pall för den volym vi repar på just nu.. "

Jag säger det igen, det är konstigt när vissa tillverkare bygger lådor som inte pallar deras egna toppar. Ampegs 200-wattslådor t ex pallade ju ingenting.
Makten skrev:300 Watt bör räcka för att spela brallorna av en så länge man inte mickar trummorna.
Menar du topp eller låda? Jag upplever det så här (högst generellt): 300 w rörtopp funkar alltid volymmässigt, 300 w transistortopp funkar ibland men är ibland alldeles för lite, samma med 300 w låda.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:Jag har 105 respektive 106 på mina lådor. Hrrrrrrm, Bootsy, vem var det som nämnde högskolefunk?
Man kan bli döv av högskolefunk också.
gäst

Inlägg av gäst »

bootsy skrev:
Johannes skrev:Jag har 105 respektive 106 på mina lådor. Hrrrrrrm, Bootsy, vem var det som nämnde högskolefunk?
Man kan bli döv av högskolefunk också.
Nope, det går inte. Spelar man så högt så man kan bli döv så är det inte högskolefunk längre, med den volymen låter allt metal, t om Nisse Landgren, Uddevalla-funkens fader.

Vad gör ni uppe så här tidigt förresten?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev: Nope, det går inte. Spelar man så högt så man kan bli döv så är det inte högskolefunk längre, med den volymen låter allt metal, t om Nisse Landgren, Uddevalla-funkens fader.

Vad gör ni uppe så här tidigt förresten?
Kom tillbaka från landet igår, vaknade alldeles darrig av IT-abstinens. Var tvungen att surfa av mig lite inan tjejen vaknade...

Vad gäller volym och din teori om densamma: gäller även det motsatta, d.v.s. om Megadeth spelar på tillräckligt låg volym blir det cafémusik?
gäst

Inlägg av gäst »

Precis! Killing is my business and the coffee´s too cold!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag har insett 3 saker efter jag läst hela denna tråd..

1. Jag behöver nya lådor. Element kan jag byta men det är ingen garanti för bra ljud..
2. Byte av lokal vore inte fel.. Alt plexiglasa in trummisen...
3. Möjligheten att svara: VA??? på frågan om "hur högt folk repar egentligen??" känns fortfarande uppfriskande.. never gets old.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev: 3. Möjligheten att svara: VA??? på frågan om "hur högt folk repar egentligen??" känns fortfarande uppfriskande.. never gets old.. ;)
En klassiker. 8)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om jag nu ska sälja lådorna..
Vad tror ni man kan få för dem? 4-5000:- styck?
Båda för 9000? Är det fair?

Köper mig ett kylskåp från Fender som det står Pro på.. eller från aguilar.. om jag har råd.. skiljer så mycket i pris..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev: Köper mig ett kylskåp från Fender som det står Pro på.. eller från aguilar.. om jag har råd.. skiljer så mycket i pris..
Är inte Fenders Pro serie baserad på sunns stärkare och lådor som du har nu? Aguilar eller Eden är väl märken man kommer att tänka på som bra alternativ. Annars är det bara attse till att testa alla varianter du kommer över. Det finns många varainter på både 4x10" och 8x10". Macahan äger både Marhall och Ampeg (har åtmintone ägt båda) och det var någon som har en Aguilarrigg tillsalu här, men om det var 4x12" eller 8x10" ska jag låta vara osagt. Kylskåp var det iaf.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Har ägt ampegs classic rigg.. 810 är ett format jag gillar..
Fenders 810 pro är en helt ny låda.. inget fender gjort på Sunn tiden.. den står pall för toppen min..
http://www.fender.se/products/search.ph ... 2217200000
Spec: http://www.fender.se/products/view_spec ... me=810+PRO
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

1000 watt ja,men de intressanta siffrorna nämner de inte ens. Känsligheten (SPL eller dB 1W/1m). Lådorna du har nu pallar toppen och ändå låter det som det gör. Tror Örjan (MusicMusic) har en 4x10" Edenlåda hemma. Åk och testa eler låna och testa.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Precis... dom är inte generösa med infon inte..
Å andra sidan lär det inte vara lika mycket som denna besten klarar: http://www.aguilaramp.com/products_cabinets_db810.htm
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Nej. Fendern är nog betydligt klenare/svagare.
Kolla in denna oxå:

http://www.eden-electronics.com/product ... d810rp.asp
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jotack.. har läst om den.. har även läst att Eden haft customerservice issues....
Tänkte dock att den var rätt dyr och inte nämnvärt "starkare" än andra lådor?

Någon som provat Avatar??: http://www.avatarspeakers.com/B410%20NEO.htm
Billigare prestanda får man leta efter..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Liten skrev:Jotack.. har läst om den.. har även läst att Eden haft customerservice issues....
Tänkte dock att den var rätt dyr och inte nämnvärt "starkare" än andra lådor?

Någon som provat Avatar??: http://www.avatarspeakers.com/B410%20NEO.htm
Billigare prestanda får man leta efter..
Avatar är billigt, men skickar inte till Europa så det är inget direkt alternativ.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Vet inte om de importeras till Sverige men jaghar testat Bass On Sound och de låter mumma. Finns en 810 som ger 105 dB/1W och som bara väger 100 pannor (suck). http://www.bassonsound.com/b810b.htm
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jag var själv inne på att ta distributionen och hade kontakt med gubbarna men det kändes lite risky att provbeställa en container för att komma igång...

Om någon är intresserad så snacka med Shawn Green, ni hittar kontaktinfo på hemsidan
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

MALA skrev:Jag var själv inne på att ta distributionen och hade kontakt med gubbarna men det kändes lite risky att provbeställa en container för att komma igång...

Om någon är intresserad så snacka med Shawn Green, ni hittar kontaktinfo på hemsidan
Nikki Sixx har tydligen ett par av deras lådor.... och den här killen :shock:
Bild
Garry Goodman med många strängar på sin lyra.
Skriv svar