Billigaste lösningen för rep samt mindre/medelstora gig?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Billigaste lösningen för rep samt mindre/medelstora gig?

Inlägg av Nyrostad »

Allt eftersom vi avancerar något i bandet, och gitarristerna köper nya, högljudda prylar, börjar min gamla hederliga Laney 75-watts 15"-combo sjunga på sista versen :roll:

Som uppbyte har jag haft en hel del idéer, men vad skulle en mer erfaren säga? Begagnat är väl mer eller mindre ett krav i min prisklass (3-4000 Kr, ju lägre desto bättre), men vad ska jag satsa på? Jag kan ju för dessa pengar få en ganska hyfsad 1x15 combo, eller en budget topp/låda.

Vad skulle ni valt för bästa pris/ljudkvalitet/ljudtryck-förhållande? Länkar till annonser/butiker tar jag tacksamt emot (även om det är era egna), om administratören tillåter detta :)

Låt oss också säga såhär: vilken bas jag spelar på nu är ointressant då den kommer att bytas inom en överskådlig framtid, så tänk Fender Jazz-bas ;)

EDIT: Som ljudnivåsriktlinje kan jag säga att vi än så länge spelar rätt tyst, och min 75-wattare hänger med rent volymmässigt än. Praktiskt skulle dock vara om ett uppbyte åtminstone kunde göra sig hört på en liiiten utomhusarena också. Huvudmålet lär dock vara mindre klubb/bar-gig samt rep i rel. liten lokal.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Peavey har jag spelat på diverse och är bra till ett oftast hyggligt beg.pris. Här är en tex:

http://www.blocket.se/vi/12388454.htm?ca=13_s
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

lajna kombon in i PA om ni har det i lokalen
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Danne: Intressant, tack för länken, ska kolla det :-)

Diesel: Tyvärr är det inte så gott ställt, har endast monitorer som räcker för sångförstärkning, inget som klarar att hantera en bas.

Ska kolla Peavy i allmänhet, någon annan med andra tips? :)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Ashdown byggs enbart i Kina nu, deras combos är mycket prisvärda och låter väldigt bra för det de kostar.

Försök hitta en begagnad EBS-combo också, de låter ju alltid kanon.
Senast redigerad av Mr Praline den sön 24 jun 2007, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ashdown bygger billiga stärkare som låter bra och Hiwatt har visst en ny 300 watts 1x15"-combo ute nu för knappt 5 000.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Carvin RC210 ligger i den prisklassen beggad och kan flytta luft
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Jag såg en EBS Drome 12" på Musik Deluxe i sthlm för 6000, det är grymt billigt för en ny EBS.
En bra allround combo, funkar till det mesta.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Tack för era svar allihopa!

Är lite inne på Peaveyriggen i början av tråden, mest tack vare det låga priset i förhållande till den relativt välrenommerade toppen, men kan inte göra så mycket än p g a en mindre exstensiell kris gällande min plånbok :P

Ska ta och försöka sälja min gamla goa Laney BC75 1x15" 75W combo.. Vad tror ni jag kan få för den (förväntar mig självklart inga höga summor precis, men nåt iaf?) :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ugglan GBG skrev:
Försök hitta en begagnad EBS-combo också, de låter ju alltid kanon.
Det råder ju delade meningar om det. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ahab
Medlem+
Inlägg: 2471
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 10:39
Ort: Skövde

Inlägg av Ahab »

Nyrostad skrev:Är lite inne på Peaveyriggen i början av tråden, mest tack vare det låga priset i förhållande till den relativt välrenommerade toppen, men kan inte göra så mycket än p g a en mindre exstensiell kris gällande min plånbok :P
Äger en sån topp, köper du den kommer du inte ha några volymproblem längre kan jag lova dig. Jag brukar ha volymen på 3-4 av 10 på rep med ljudstarka bandkamrater. Om soundet är din grej vet jag inte men den går att ratta till rätt bra för det mesta.

Kör den mest genom en matchande 2x15" låda, det kan bli i mullrigaste laget ibland, köper du med 18" lådan rekommenderar jag att du skaffar en 2x10" eller 2x12" att ställa på så du får lite bett också. Toppen går att köra ner till 2ohm så möjligheterna är oändliga!

Lycka till.
All these jokes have been pre-approved as funny by me.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
Ugglan GBG skrev:
Försök hitta en begagnad EBS-combo också, de låter ju alltid kanon.
Det råder ju delade meningar om det. :wink:
Ja, det gör verkligen det.
Personligen tycker jag EBS-combos alltid låter pung, men det är kanske fel tråd att ta upp det i...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
Ugglan GBG skrev:
Försök hitta en begagnad EBS-combo också, de låter ju alltid kanon.
Det råder ju delade meningar om det. :wink:
Ja, det gör verkligen det.
Personligen tycker jag EBS-combos alltid låter pung, men det är kanske fel tråd att ta upp det i...
Vi kanske inte behöver fördjupa oss i det, men det presenterades som en sanning att de låter bra
och det kanske inte hela detta forum kan skriva under på. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Nyrostad
Medlem
Inlägg: 205
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 20:34
Ort: Lund

Inlägg av Nyrostad »

Ahab skrev:
Nyrostad skrev:Är lite inne på Peaveyriggen i början av tråden, mest tack vare det låga priset i förhållande till den relativt välrenommerade toppen, men kan inte göra så mycket än p g a en mindre exstensiell kris gällande min plånbok :P

Kör den mest genom en matchande 2x15" låda, det kan bli i mullrigaste laget ibland, köper du med 18" lådan rekommenderar jag att du skaffar en 2x10" eller 2x12" att ställa på så du får lite bett också. Toppen går att köra ner till 2ohm så möjligheterna är oändliga!

Lycka till.
Jo, tänkte precis i de banorna, och just precis minimumet på 2 ohm som får mig extra intresserad.. Då finns det ju inga som helst begränsningar när man har lite pengar och snickeriglädje :)

Vidare är det helt OK att kasta lite pajer på EBS, jag har aldrig ägt en, och har därför inga sentimentala band till dem ;)

Vad skulle ni gissa att någon som just börjat repa med kompisar o dylikt skulle ge för en 8-10 år gammal Laney 15" combo på 75 hederliga watt?
Skriv svar