Förstärkare som inte färgar ljudet?

Prata om förstärkare och högtalare
Gäst

Förstärkare som inte färgar ljudet?

Inlägg av Gäst »

Det argumentet (?) ser man då och då, men vad menas egentligen?

Hur skulle en förstärkare inte kunna färga ljudet och ha egen karaktär? För referensen kan ju inte vara en oinpluggad bas, den låter inte ens i närheten av en förstärkt.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Bra fråga, kan det vara så argumentet är att sälja en förstärkare med mycket låg distorsion.
Fast en förstärkare låter ju inte speciellt mycket utan högtalare och där ligger distorsionsvärdena i de flesta fall nån tiopotens eller mer högre.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

När jag använder det argumentet syftar jag på en förstärkare och högtalare som har en jämn respons över hela frekvens-spektrumet. Alltså en rigg som har som uppgift att återge ljudkällan så ärlig som möjligt, utan att dess egen-sound tar över karaktären av instrumentet. Skit in, skit ut.

Basförstärkare är i regel ganska dåliga på det, då ljudet ofta är designat för att låta på ett visst sätt, EBS-soundet, Ampeg-soundet osv. Ibland är det coolt, ibland inte.

Vad man gillar är ju som bekant ytterst personligt, det jag gillar är en förstärkare som kan återge alla olika nyanser i min tonbildning, så att all kontroll sitter i fingrarna. Inte i rattarna. Så jag föredrar en förstärkare som färgar ljudet så lite som möjligt. Dynamik, för bövelen!
Hänger ni med?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Själv så tycker jag att stärken är en väsentlig del av soundet, en transparent stärk är för opersonlig . En SVT/Mesa/Bassman etc. låter ju olika, likaväl som en P-bas låter olik en J-bas/Alembic/StingRay o.s.v. Kombinationen bas - förstärkare är viktig!

Rätt glas!
Å rätt bågar...


Edit: Och strängar för böfvelen!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

En liten kommentar, jag har själv arbetat med high-end utrustning och recenserat, suttit och lyssnat på kablar etc. När man talar om helt linjära frekvensgångar på stärk och högtaleri glömmer man ofta rummet. En rak kurva ut kommer att låta olika beroende på vilken lokal, dämpmaterial, antal människor etc. Det är ju därför man måste ratta tonkontroller och ha soundcheck.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Re: Förstärkare som inte färgar ljudet?

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Hur skulle en förstärkare inte kunna färga ljudet och ha egen karaktär?
Om förstärkaren inte färgar ljudet så skulle jag säga att den saknar karaktär.
I mina öron låter en elbas väldigt tråkigt om man inte tillför någon karaktär hos förstärkaren, det vill säga en frekvensrespons som inte är linjär. Inte ens när man snackar hifi-utrustning brukar det vara önskvärt med helt rak frekvensrespons. Det låter platt, hårt och trist. Detta är vad man vill ha hos studiomonitorer däremot, så att man verkligen hör hur det låter "egentligen".
Olika basar är olika lämpade för olika förstärkare. Har man en akustisk bas med piezomick så kan det låta som allra bäst med en "tråkig" förstärkare och högtalare som inte färgar ljudet. Personligen tycker jag att de vanliga magnetmickarna låter apa om man inte gör något med ljudet. Sådana mickar återger inte basens riktiga ljud heller, så varför försöka behålla detta "oäkta" ljud även i förstärkaren?

Tillägg: Eftersom det så lätt blir bråk så vill jag tillägga att det här är hur jag uppfattar det. Uppenbarligen finns det folk som gillar karaktärslösa förstärkare. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

BarbequeVillage skrev: Rätt glas!
Å rätt bågar...
Å via Doninik Henzel kommer vi osökt att tänka på:
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag tänkte mer, precis som Ferm var inne på, att en förstärkare + högtalare kan väl inte ha "ingen" karaktär? Alla förstärkare och högtalare distar ju t.ex.

Om man ska förstärka ett akustiskt instrument (inte elakustiskt) så finns det ju en referens: instrumentet. Idealet är att det ska låta exakt som instrumentet fast starkare. När man ska förstärka t.ex en elbas så finns ju inte den referensen alls på samma sätt.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag är nog böjd att hålla med Makten. Men jag har funderat mycket fram och tillbaka och kommer nog fram till något Heisenbergst.
Det är bara kombinationen bas-förstärkare (och effekter-basist-lokal-m m) som är intressant egentligen. Eller rättare sagt ens egna ljuideal.
Sen är det ju också så att vissa förstärkare har mer egen karaktär än andra precis som en del basar har mer egen karaktär än andra.
Tar man en P-bas och kör i en Ampeg, en Trace Elliot elller en EBS så tycker man troligen att Ampegen gör att låter mest P-bas men det tror jag beror mest på att det är ljust den kombinationen som är "idealet".
Jag kan tänka mig att det kan skilja i karaktär på olika förstärkare av samma märke och modell, särskilt äldre varianter.
Jag brukar argumentera för Aguilars 500 med att den förmedlar basens karaktär betydligt bättre än många andra förstärkare som låter sin egen karaktär "ta över", men jag kan inte förklara varför.....
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag skulle nog vilja inflika en liten iakttagelse när det gäller det där.. min ampeg låda får alla toppar att låta mer ampeg... jämfört med marshall-lådan jag har som får topparna att låta som dom "ska".. det som är intressant med det är att man verkligen kan höra karakträren på toppen tydligare genom den lådan.. så..varför kör jag ampeglådan när jag tycker den låter sämre?? (måste nog kolla läget nästa rep.) marshallen är betydligt rakare i återgivningen och jag tycker att det framför allt är ampeglådan som ger det där klassiska ampeg-ljudet.. toppen SVT classic är egentligen inte så vansinnigt full av karaktär och låter väldigt mycket (tycker jag) som en gitarrtop genom en baslåda.. därför skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå att ampeg-toppen är ganska karaktärslös utan sin kompletterande låda.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

GrafZeppelin skrev:Jag tänkte mer, precis som Ferm var inne på, att en förstärkare + högtalare kan väl inte ha "ingen" karaktär? Alla förstärkare och högtalare distar ju t.ex.
Är förstärkare och högtalare "tillräckligt bra" så kan man komma mycket nära "ingen karaktär". Exempelvis i de allra dyraste studiomonitorerna.
En transistorförstärkare är inte så svår att göra så att den blir i stort sett helt linjär inom audiospektrat, men högtalare är värre. Det är därför man har flera olika sorters element som överlappar varandras spektrum i de flesta dyrare hemmastereoanläggningar och studiomonitorer. Det har man ju sällan i klassiska bas- eller gitarrlådor däremot, men väl i de moderna.
Om man ska förstärka ett akustiskt instrument (inte elakustiskt) så finns det ju en referens: instrumentet. Idealet är att det ska låta exakt som instrumentet fast starkare. När man ska förstärka t.ex en elbas så finns ju inte den referensen alls på samma sätt.
Precis. Fast det behöver ju inte låta som bäst när det låter som referensen heller. :wink:
macahan skrev:Jag skulle nog vilja inflika en liten iakttagelse när det gäller det där.. min ampeg låda får alla toppar att låta mer ampeg...
Ampegljudet sitter minst lika mycket i lådorna tycker jag. Spelar man odistat så påverkar oftast lådor och element ljudet mycket mer än förstärkaren. Det är många som glömmer det, särskilt när det gäller gitarrförstärkare. Man byter topp ideligen för att hitta "sitt ljud", utan att tänka på att det kanske är lådan som inte stämmer.

Tillägg: Såhär ser frekvensresponsen hos en av de mest klassiska gitarrhögtalarna ut; Celestion "Greenback" G12M. Allt annat än linjärt. Äldre bashögtalare har liknande frekvensrespons, fast med mer botten.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

MALA skrev:En liten kommentar, jag har själv arbetat med high-end utrustning och recenserat, suttit och lyssnat på kablar etc. När man talar om helt linjära frekvensgångar på stärk och högtaleri glömmer man ofta rummet. En rak kurva ut kommer att låta olika beroende på vilken lokal, dämpmaterial, antal människor etc. Det är ju därför man måste ratta tonkontroller och ha soundcheck.
Sant. Rummet spelar stor roll. Men vissa stärkare är svårrattade, oavsett vilket rum man befinner sig i.

Det jag har som referens är hur basen låter line-ad i ett bra PA eller i en bra studio. Visserligen så är det ljudet också färgat på något sätt, men inte alls i närheten av hur basriggar färgar ljudet.

Sedan kan man ha synpunkter på att det låter tråkigt osv, har man en dålig bas eller taskig teknik, så märks det tydligt när man line-ar basen. I en basförstärkare brukar sådan försvinna. Och då upplever jag det som att det blir svårare att styra soundet med fingrarna.

Det är sant att magnetmickar inte återger elbasen hela akustiska ljud, men de återger det ljudet från strängen där micken är placerad. Då kan det väl inte klassas som ett oriktigt eller "oäkta" ljud?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst

Inlägg av Gäst »

Makten skrev: Precis. Fast det behöver ju inte låta som bäst när det låter som referensen heller. :wink:
Nä huvva, jag vill inte höra obuffrad och ofiltrerad piezo t.ex!
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev: Rätt glas!
Å rätt bågar...
Å via Doninik Henzel kommer vi osökt att tänka på:
Bild
Sebastian Håkansson och Ulf Brunnberg?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Någon som hört Warwicks nya Hellborgförstärkare. Jag såg ett klipp där han presenterade dem och berättade vad utgångstransformatorn hade för effekt på ljudet. Ljudet slog honom i ansiktet sa han.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

ferm skrev:Ljudet slog honom i ansiktet sa han.
Ajjj!! det är bara att ge igen
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev: Rätt glas!
Å rätt bågar...
Å via Doninik Henzel kommer vi osökt att tänka på:
Bild
Sebastian Håkansson och Ulf Brunnberg?
Å då kommer Pekka Heino in och undrar vad den röda tråden är?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

ferm skrev:Någon som hört Warwicks nya Hellborgförstärkare. Jag såg ett klipp där han presenterade dem och berättade vad utgångstransformatorn hade för effekt på ljudet. Ljudet slog honom i ansiktet sa han.
Han spelade väl på den själv på mässan i Göteborg så nån av oss som var där hörde honom kanske. (Dock inte jag). Men det jag skulle säga är att Hellborg är ju typiskt en sådan som låter Hellborg oavsett vad han spelar på.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

200071 skrev:
ferm skrev:Någon som hört Warwicks nya Hellborgförstärkare. Jag såg ett klipp där han presenterade dem och berättade vad utgångstransformatorn hade för effekt på ljudet. Ljudet slog honom i ansiktet sa han.
Han spelade väl på den själv på mässan i Göteborg så nån av oss som var där hörde honom kanske. (Dock inte jag). Men det jag skulle säga är att Hellborg är ju typiskt en sådan som låter Hellborg oavsett vad han spelar på.
Jag var där, men det lät skit. Dock hade det inget med vare sig Hellborg eller hans rigg att göra, utan som MALA var inne på, lokalens akustik pajade allt....
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev: Rätt glas!
Å rätt bågar...
Å via Doninik Henzel kommer vi osökt att tänka på:
Bild
Sebastian Håkansson och Ulf Brunnberg?
Å då kommer Pekka Heino in och undrar vad den röda tråden är?!
G
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev: Rätt glas!
Å rätt bågar...
Å via Doninik Henzel kommer vi osökt att tänka på:
Bild
Sebastian Håkansson och Ulf Brunnberg?
Å då kommer Pekka Heino in och undrar vad den röda tråden är?!
G
Yepp! Du vinner en fotvandring för en person till Kilsbergen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
BarbequeVillage skrev: Rätt glas!
Å rätt bågar...
Å via Doninik Henzel kommer vi osökt att tänka på:
Bild
Sebastian Håkansson och Ulf Brunnberg?
Å då kommer Pekka Heino in och undrar vad den röda tråden är?!
G
Yepp! Du vinner en fotvandring för en person till Kilsbergen.
Den kan genomföras i augusti för det ryktas om att Johannes ska besöka metropolen Karlskoga då.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Speaking of wich, Var i Dalarna skulle ShaBoom spela?
Är det klart?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag bumpar upp den här tråden igen för jag läste just nåt som dyker upp ganska ofta, nämligen klagomål i stil med: "distpedalen förändrar mitt ljud".

Vad skulle den annars göra?!?
Gäst

Inlägg av Gäst »

basmartin skrev:Det jag har som referens är hur basen låter line-ad i ett bra PA eller i en bra studio. Visserligen så är det ljudet också färgat på något sätt, men inte alls i närheten av hur basriggar färgar ljudet.
basmartin skrev:Det är sant att magnetmickar inte återger elbasen hela akustiska ljud, men de återger det ljudet från strängen där micken är placerad. Då kan det väl inte klassas som ett oriktigt eller "oäkta" ljud?
Och det var två bra synpunkter eller svar på min fråga.
Skriv svar