SVT ägare hallåå!

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
The Doc
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 11:02
Ort: Kiruna

SVT ägare hallåå!

Inlägg av The Doc »

Hur ofta brukar ni byta rör?
Tycker min SVT inte har samma "klipp" i diskant och mellan registret som den brukar ha, har bytt slutstegs rören 1 gång för 2 år sedan men har aldrig bytt "preamp" rören. :?:
Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
Ampeg 8x10", Hiwatt Slave -76,ampeg SVT,
-77 Orange 2x15" Reflector cab...no FX;)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Om jag inte har helt fel så slits väl inte preamp-rören på samma sätt som slutstegsrören, och dom kan man ha... Hur länge som helst, bara man tar hand om förstärkaren.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Nä de dör efter ett tag, eftersom de är billigare än slutstegsrören är det lika bra att byta alla på en egång
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

När jag köpte min SVT2Pro satt det (enl säljaren) nya slutrör överallt.
Kommer inte ihåg vilken sort, men det var nån form av billiga rör.
Dessa höll ca 6 månader. Bytte då till matchade EH 6550 vilka inte bara levererar mycket bättre utan också har fungerat felfritt i minst två år nu.
Dyra rör = bättre resultat.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

billiga slutrör är skit.. det ska vara deluxe rör i ett slutsteg...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:Bytte då till matchade EH 6550 vilka inte bara levererar mycket bättre utan också har fungerat felfritt i minst två år nu.
Dyra rör = bättre resultat.
Och då är ändå EH bland det billigaste man kan hitta. :roll:
Förstegsrör slits visst, men oftast inte lika fort. Jag hade en gitarrförstärkare där försteget dog innan slutsteget, så det finns undantag. Prova att knacka på dem med en penna när förstärkaren är påslagen. Mikrofoni är ett bra tecken på att det är dags att byta. Det innebär att det låter i högtalaren när man knackar på rören. Men liiiite får det lov att låta även hos friska rör.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Varannan gång du byter slutstegsrören så byter du även förstegsrören brukar väl vara den generella regeln.
Hur ofta man skall byta är omöjligt att svara på. Hur ofta tankar man bilen liksom...?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Hur ofta tankar man bilen liksom...?
Ööhh varannan gång..?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:
TDHP skrev:Bytte då till matchade EH 6550 vilka inte bara levererar mycket bättre utan också har fungerat felfritt i minst två år nu.
Dyra rör = bättre resultat.
Och då är ändå EH bland det billigaste man kan hitta. :roll:
Förstegsrör slits visst, men oftast inte lika fort. Jag hade en gitarrförstärkare där försteget dog innan slutsteget, så det finns undantag. Prova att knacka på dem med en penna när förstärkaren är påslagen. Mikrofoni är ett bra tecken på att det är dags att byta. Det innebär att det låter i högtalaren när man knackar på rören. Men liiiite får det lov att låta även hos friska rör.
Jag kanske misstar mig på EH, har för mig att dom gick på nästan tusen spänn paret. Bra var dom i alla fall!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:Jag kanske misstar mig på EH, har för mig att dom gick på nästan tusen spänn paret. Bra var dom i alla fall!
Tja, 6550 är ju bland de dyraste rören för bas- och gitarrförstärkare modellmässigt. Jag vet inte hur EH:s 6550 är, men de är i alla fall billigast på EL34 och förstegsrör. Kanske köper de in 6550 från någon annan? J/J och Svetlana brukar anses bäst bland nytillverkade rör. Sen har jag hört att en del nya 6550 (och andra modeller) inte alls är samma rör som "riktiga" 6550 specifikationsmässigt...
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

är groovetubes 6550's raksidiga?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

JunJun skrev:När ja köpte min SVT så satt det Svetlana 6550 i den som ja tyckte lät lite klent så ja stoppa i Groove Tubes å sen är allt frid å fröjd. Bästa rören enligt mig.
De som satt i kan ju ha varit slut. Det är knappast så stor skillnad på nya rör av olika tillverkare att några låter "klent" i jämförelse.
Förresten finns det olika Svetlana. De "bra" heter "C-wing" tror jag.

Tillägg: Är det inte lite roligt att en som jobbar hos EBS har Ampeg själv förresten? :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Det beror på att ebs inte är någe bra och är fula.. :)
Användarvisningsbild
The Doc
Medlem
Inlägg: 307
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 11:02
Ort: Kiruna

Inlägg av The Doc »

tackar för info, bra med kunnigt folk att tillgå! :D
Gear: Ampeg dan armstrong "plexi" bass,-66 precision,-76 Thunderbird IV,-68 thunderbird II, -76 Rick 4001, 90:s Dano longhorn, 90:s Dano sparkle bass.
Ampeg 8x10", Hiwatt Slave -76,ampeg SVT,
-77 Orange 2x15" Reflector cab...no FX;)
Skriv svar