Tips om bra högtalarelement emottages inte längre !

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Tips om bra högtalarelement emottages inte längre !

Inlägg av peppe »

Av nån skum anledning så har 2 element i min Hartke 410 låda gått sönder efter sista spelningen!?!? Hade tänkt skicka dom för reparation till Technovox men vet inte om det lönar sig då det tydligen inte finns omkoningssatser till just dom där elementen, det är inte säkert att dom är trasiga? det kanske bara behövs limmas fast nått eller vad han nu sa ? Frakten blir rätt dyr så jag vet inte om jag ska chansa eller? Finns det några BRA men billiga 10" baselement på 8ohm 100 eller mer watt ! Förslag ??
Senast redigerad av peppe den fre 01 sep 2006, 15:39, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hur många ohm är hela lådan på? Om lådan är på 8 ohm och varje element är på 8 ohm betyder det att de är parvis seriekopplade parallellt. :? Alltså seriekopplade två och två, sedan är paren parallellkopplade. Detta betyder att det finns en möjlighet att bara en talspole är trasig och då får heller inte den andra någon signal, kretsen är bruten. Alternativt med lite tur en kallödning som spökar eller en kabel som lossat helt. Syns det att konen är trasig?
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Hela lådan är på 8ohm, först rök den ena dvs. började låta "slammrigt" byte då över ett likadant element från min andra Hartkelåda och problemet löste sig direkt men efter en stund så började även den andra i serien (den undre högtalaren) låta exakt lika illa som den första!! Alltså dom låter men inte bra :oops: vet inte hur jag ska förklara ljudet riktigt men elementen låter som om man höll nånting typ penna,spik löst försiktigt mot aluminiumkonan medans man spelar !! Om jag inte minns helt fel hade dom problem med att nån limning runt dammskyddet el. nått racklade på dom gamla USA tillverkade lådorna som var på 200watt !? Numera ligger ju XL-lådorna på 400watt
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

Felet på elementen var att limningen runt dammskydden lossnat så det är bara till å limma !! Billigt med en kontaktlimtub än 2 nya element :D
Skriv svar