lätt enkel och bra förstärkare?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

caulev skrev:Ingen som testat SWR?
Har själv inte prövat alls förutom en 2x12" låda för 100 år sedan :)
Har testat några SWR. Minns inte alla, men jag tyckte att Redhead lät väldigt bra.

Edit: Fast den går inte riktigt in under rubriken lätt.... Men enkel och bra stämmer ju.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Geddy_Lee skrev:
Ravens skrev: Det är precis tvärtom faktiskt, behringer grejjer har snarlik design på sina kretsar och utseende, men bygger istället med mycket billigare komponenter. Det är därför behringer blir stämda av en massa andra tillverkare kors o tvärs.
Att de blir stämde torde väl bero på att de kopierar kända märken.
Jag har svårt att tro att de stämmer dem pga biristande kvalitét?! :shock:

Det kanske är som du säger, men vet du det som fakta?
Har du lyft på locket och kollat vad det sitter i?
Inte menat att vara näsvis, men det är mycket tugg som cirkulerar och jag tror det är ganska få som verkligen sitter inne med fakta.

Spelar ingen roll vilket för mig.
Jag springer inte runt och handlar Behringerprylar hejvilt.
Är bara verkligen imponerad av BX3000-toppen relaterat till vad den kostade.

Det kanske var lite otydligt men det var det jag menade. Det är kopiering de blir stämda. :roll:

Ett av de mest påtagliga exemplen är kaske deras MX8000 bord som är en skamlös kopia av Mackies 8-Bus bord, utseende mässigt så är den nästa identisk och den har till och med några av Mackies design missar kvar, som ljudläck på sendarna. Behringer tillverkar inte längre MMX8000 bordet efter rättsprocess ifrån Mackie.

Angående komponenternas kvalite, här några av mina erfarenheter:

Jag äger MX8000 bordet som tidigare nämnts, det som behringer i princip erkänt är en kopia av mackies bord. Tre av kanalerna har dött, två av dem har extremt brusiga preamps så de kan inte användas. Inför varje längre inspelnings session måste jag kontaktspray reglarna och visssa av pottarna. De flesta av tryckswitcharna på bordet är väldigt opålitliga, tex ibland så får man ingen signal på bussarna för att en switch stannat i ett "melllenläge". Detta är något som flera användare av MX8000 bordet som jag känner har upplevt, men inga av de som använder Mackie.

Jag har en god vän som arbetar på en av sveriges större musik affärer, de få ständigt in Behringergrejjer som dör eller uppför sig märkligt, en hel del utrustning slutar ocskå att fungera i butik. Okej, inget märke har en "perfect record" hur noggranna de än är men antalet Behringer prylar som går sönder är större än alla andra märken tillsammans.

Lägg till: kompressorer som inte funkar, 2st söndertrampade pedaler (vilken vettig människa bygger stompboxes i plats?), trasig UB mixer, min extremt brusiga v-amp...

JAG skulle inte kunna avgöra om komponenterna i en elktronisk mojäng är dåliga eller bra, men jag hänger en hel del på ett forum som heter gearslutz som är inriktade på människor som sysslar med inspelningar och utrustning. Där dyker ofta människor som proffesionellt eller amatörmässigt bygger eller reparerar utrustning, och de anser att Behringers komponenter är av väldigt skiftande kvalitet.
Det är ju bara hörsägen men det förklarar faktiskt varför de här problemens om jag har haft har dykt upp.

Som jag tidigare nämnt så har jag också haft en BX3000T, den var jag också nöjd med. Faktum är att jag körde liveljud IGÅR för TVÅ band med bassister som hadde den toppen.
Jag tyckte också att behringers Composer var bra tills jag igår då jag stötte på TVÅ enheter som var trasiga på olika sätt.

Det blev en jävligt långt inlägg och jag ska inte göra det längra genom att lista alla Behringerprylar jag haft genom åren, men det har blivit en del, de är ju ofta så sjukt billiga.
Däremot tycker jag inte man ska lura sig själv att tro att det alltid är prisvärt.
Bild
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ravens skrev: Det blev en jävligt långt inlägg och jag ska inte göra det längra genom att lista alla Behringerprylar jag haft genom åren, men det har blivit en del, de är ju ofta så sjukt billiga.
Däremot tycker jag inte man ska lura sig själv att tro att det alltid är prisvärt.
Devisen man får vad man betalar för stämmer ganska bra. Det är det Behringer har fattat att det finns en marknad för billiga kopior som folk köper för att de inte har råd med originalet. Att en del av de som köper tror att de fått samma sak till ett lägre pris är lite komiskt . Någonstans är det snålat på komponenter. Pottar och liknande är ett enkelt ställe att snåla in på vilket även märks väldigt väl. Bortser man från att jämföra med förebilderna så kan det i vissa fall vara mycet för pengarna. Bastoppen som de gjort funkar rätt okej. Billig är den så det är mycket för pengarna, så länge den håller vill säga.
Skriv svar