lätt enkel och bra förstärkare?

Prata om förstärkare och högtalare
johan.nordmark
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 20:12
Ort: Övik

lätt enkel och bra förstärkare?

Inlägg av johan.nordmark »

sitter och planerar att handla stärkare som jag kan va nöjd med i många år. Jag spelar sällan på stora ställen så min hartke transporter 4x10 med hartke 3500 topp blir stående och jag lånar små nätta förstärkare istället...

Jag blev sugen på en ebs drome 12 när jag provade den. känns som den kan få plats i en lägenhet och låter krispigt och najs. (det blir mycket gospel/funk så lite hitech är inte fel för mig) Sen hörde jag att den kan driva ebspedaler också. Hur?

Men... så såg jag Ampeg Portabass PB210H 2x12 och tänkte att kanske... men en praktiskt och liten topp så borde det ju också funka?

Så jag vänder mig ödmjukt till forumet efter att ha läst en massa intressanta topics: några tankar, anybody?
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

Det finns massor att välja mellan. Det är tycke och smak samt din plånbok som får avgöra.

Kolla gärna på Ashdown ABM combos, de är riktigt trevliga.

EBS Drome är en bra stärkare, Ampeg porta har jag ingen erfarenhet av. Är pengar inga problem så har du Mesa Walkabout. Marcbass är trevliga och små. PhilJones är oxå najs. Listan kan bli låång. :)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

"Det finns INGA genvägar till det perfekta ljudet!"

Det visste redan farbror Barbro på sin tid..
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Jag spelade på en beringer 50w 12" combo i helgen.
vet inte vad den kostar men jag antar att det inte är mer än typ 2000kr
I jämförelse med den ebs drome 12" 150W som jag ägt så, behringern spelade starkt! - med reaggeljud.
Visserligen var rummet inte så stort men jag har kört dromen i liknande rum och på samma volym/basinställning skulle ebs´en tokdista.
sen skulle ebsen ha susat " fzzzzzz" mkt hörbart om man till äventyrs skulle försöka sig på att inte ha diskantratten på noll.
min drome var tillverkad -98 (Jag köpte den 2003 utan att ha testat -efter att läst ulf Widlunds recention) och jag hade den på service två gånger(den bara dog) första gången fick jag tillbaka den (två månader senare) utan att den lagats alls(jag fick dock en räkning) - lika sönder som när jag skickade den.
skickade tillbaka den -påtalade att den susade mkt, kompressorn var sönder samt att den inte funkade alls(kom inget ljud ur den) gick typ två månader till innan jag ringde och bad om att få tillbaka den. det fick jag... nu kom det ljud ur den men den susade fortfarande mkt och kompressorn funkade inte.

om man nu ser till prise på ebsen kontra priset på beringern....ja...

jag skulle personligen säga att i min bok är behringern en bättre förstärkare.
och sen skulle jag säga att många stärkare är bättre än behringer.

sen måste sägas att jag tycker att dromen ha en del smarta funktioner tex monitor in(egen monitormix från basstärkarn - användbart) fantommatning - ja, varför inte om man har pedaler.. notchfilter - gillade!...


är det fler ebs ägare än jag som känner igen ljudet "fzzzzzzz" när man vrider på diskantratten?
Senast redigerad av criss den mån 09 jul 2007, 16:28, redigerad totalt 1 gånger.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Ja, men det beror väldigt mycket på vilken bas man pluggar in. En bas med jazzbasmickar brusar, medans aktiva mickar är tystare. Min Thumb är tyst. Jag blev väldigt förvånad, trodde nästan diskantskrikan gått hädan. Pluggade sen in en annan och då kom niagarafallen tillbaks. Lite märkligt att EBS inte kan göra ett ordentligt ingångsteg som är tyst med singelcoil mickar
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

ferm skrev:Ja, men det beror väldigt mycket på vilken bas man pluggar in. En bas med jazzbasmickar brusar, medans aktiva mickar är tystare. Min Thumb är tyst. Jag blev väldigt förvånad, trodde nästan diskantskrikan gått hädan. Pluggade sen in en annan och då kom niagarafallen tillbaks. Lite märkligt att EBS inte kan göra ett ordentligt ingångsteg som är tyst med singelcoil mickar
fast det var nästan lika illa med min ibba soundgear prestige som var högst aktiv - bartolini mickar och preamp...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Jag har aktiva EMG mickar på en Corvette och den brusar så det beror väl på utimpedansen på basen
För många basar är inte nog
johan.nordmark
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 20:12
Ort: Övik

Inlägg av johan.nordmark »

jag har en 4 jazzbas från mexico som jag trovs med och (i nödfall) en blade levinson femma
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Brus och brum är två helt olika saker. Talar ni om samma?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Makten skrev:Brus och brum är två helt olika saker. Talar ni om samma?
jag talar brus - tokbrus!
brum är ju bara fint :wink:
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Rekomenderar den här:

Bild
http://www.eden-electronics.com/product ... wtx260.asp

Den är dyr, men bra låter den och smidigare 260 watts top finns inte.
Bild
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Niagarafallen brummar inte vad jag vet
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Ravens skrev:Rekomenderar den här:

Bild
http://www.eden-electronics.com/product ... wtx260.asp

Den är dyr, men bra låter den och smidigare 260 watts top finns inte.
den här är nog lite billigare men ett par hekto tyngre..fast 500w

men... eden - det är grejor!

http://www.markbass.it/products.php?lin ... =1&vedi=82
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Viktor
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:01

Inlägg av Viktor »

criss skrev:Jag spelade på en beringer 50w 12" combo i helgen.
vet inte vad den kostar men jag antar att det inte är mer än typ 2000kr
I jämförelse med den ebs drome 12" 150W som jag ägt så, behringern spelade starkt! - med reaggeljud.
Visserligen var rummet inte så stort men jag har kört dromen i liknande rum och på samma volym/basinställning skulle ebs´en tokdista.
sen skulle ebsen ha susat " fzzzzzz" mkt hörbart om man till äventyrs skulle försöka sig på att inte ha diskantratten på noll.
min drome var tillverkad -98 (Jag köpte den 2003 utan att ha testat -efter att läst ulf Widlunds recention) och jag hade den på service två gånger(den bara dog) första gången fick jag tillbaka den (två månader senare) utan att den lagats alls(jag fick dock en räkning) - lika sönder som när jag skickade den.
skickade tillbaka den -påtalade att den susade mkt, kompressorn var sönder samt att den inte funkade alls(kom inget ljud ur den) gick typ två månader till innan jag ringde och bad om att få tillbaka den. det fick jag... nu kom det ljud ur den men den susade fortfarande mkt och kompressorn funkade inte.

om man nu ser till prise på ebsen kontra priset på beringern....ja...

jag skulle personligen säga att i min bok är behringern en bättre förstärkare.
och sen skulle jag säga att många stärkare är bättre än behringer.

sen måste sägas att jag tycker att dromen ha en del smarta funktioner tex monitor in(egen monitormix från basstärkarn - användbart) fantommatning - ja, varför inte om man har pedaler.. notchfilter - gillade!...


är det fler ebs ägare än jag som känner igen ljudet "fzzzzzzz" när man vrider på diskantratten?
Min drome susade som faan. Jag började att hata den så mycket att jag ville eldaupp den, fast jag sålde den istället :)
köp inte en sån
Jag är också på jakt efter en liten combo. Jag har testat Warwick take 12 och tyckte den var jättebra (och smidig), men jag vet inte om man skall satsa på en lite kraftigare stärkare. Jag funderar på Warwicks CL combo, är det någon som har testat den eller har åsikter om den och Take 12an
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Rix skrev:"Det finns INGA genvägar till det perfekta ljudet!"
Jo, Walkabout Scout :D
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

lowfreq skrev:
Rix skrev:"Det finns INGA genvägar till det perfekta ljudet!"
Jo, Walkabout Scout :D
det är ingen genväg :D
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

criss skrev: jag skulle personligen säga att i min bok är behringern en bättre förstärkare.
och sen skulle jag säga att många stärkare är bättre än behringer.
Jag tror att mycket av det som det står Behringer på är precis samma komponenter som i betydligt dyrare grejor.
Om man är lite openminded kan man nog hitta guldkornen.
Min bastopp är ju t.ex. en kopia på Ashdown´s budget-topp och jag ger mig 17 på att det inte skiljer mycket på innehållet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Min enda riktiga erfarenhet av Behringer är en 1200 nånting, en 100W Combo. Den låter hyfsat (fast lite trist) om man sitter själv men den är hopplös när man ska spela med andra
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

Geddy_Lee skrev:
criss skrev: jag skulle personligen säga att i min bok är behringern en bättre förstärkare.
och sen skulle jag säga att många stärkare är bättre än behringer.
Jag tror att mycket av det som det står Behringer på är precis samma komponenter som i betydligt dyrare grejor.
Om man är lite openminded kan man nog hitta guldkornen.
Min bastopp är ju t.ex. en kopia på Ashdown´s budget-topp och jag ger mig 17 på att det inte skiljer mycket på innehållet.
ja mycket möjligt...jag har själv jobbat med att plocka bort tillverkarnamn från märke X och sen satt på märkning från märke Y. - samma produkt - högre pris.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

criss skrev:
Geddy_Lee skrev:
criss skrev: jag skulle personligen säga att i min bok är behringern en bättre förstärkare.
och sen skulle jag säga att många stärkare är bättre än behringer.
Jag tror att mycket av det som det står Behringer på är precis samma komponenter som i betydligt dyrare grejor.
Om man är lite openminded kan man nog hitta guldkornen.
Min bastopp är ju t.ex. en kopia på Ashdown´s budget-topp och jag ger mig 17 på att det inte skiljer mycket på innehållet.
ja mycket möjligt...jag har själv jobbat med att plocka bort tillverkarnamn från märke X och sen satt på märkning från märke Y. - samma produkt - högre pris.
Behringer basharen måste lägga sig i här...

Det är precis tvärtom faktiskt, behringer grejjer har snarlik design på sina kretsar och utseende, men bygger istället med mycket billigare komponenter. Det är därför behringer blir stämda av en massa andra tillverkare kors o tvärs.
Bild
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag var inte nöjd med min 120 watt behringer.. eller funkade hemma men konen distade när det blev lågbas
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Hur liten ska den vara? Finns ett par billiga små Ashdown på Blocket.


http://www.blocket.se/vi/11911474.htm?ca=1_4_s

http://www.blocket.se/vi/12294680.htm?ca=1_4_s
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Ravens skrev: Det är precis tvärtom faktiskt, behringer grejjer har snarlik design på sina kretsar och utseende, men bygger istället med mycket billigare komponenter. Det är därför behringer blir stämda av en massa andra tillverkare kors o tvärs.
Att de blir stämde torde väl bero på att de kopierar kända märken.
Jag har svårt att tro att de stämmer dem pga biristande kvalitét?! :shock:

Det kanske är som du säger, men vet du det som fakta?
Har du lyft på locket och kollat vad det sitter i?
Inte menat att vara näsvis, men det är mycket tugg som cirkulerar och jag tror det är ganska få som verkligen sitter inne med fakta.

Spelar ingen roll vilket för mig.
Jag springer inte runt och handlar Behringerprylar hejvilt.
Är bara verkligen imponerad av BX3000-toppen relaterat till vad den kostade.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
johan.nordmark
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 07 jul 2007, 20:12
Ort: Övik

Inlägg av johan.nordmark »

Många visa tankar... hittade nästan en på blocket men var för sen... vi får se vad det blir....
Användarvisningsbild
caulev
Medlem+
Inlägg: 827
Blev medlem: tis 22 maj 2007, 21:57
Ort: Malmö

Inlägg av caulev »

Ingen som testat SWR?
Har själv inte prövat alls förutom en 2x12" låda för 100 år sedan :)
Fender Jazzbass 76´
Unicorn Artist 5
Skriv svar