Gallien-Krueger 1001RB-II UND låda

Prata om förstärkare och högtalare
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

ingo skrev:
marcbass skrev:Precis Ja hade en GK1001RB topp som lätt fantastiskt bra tillsammans med mina Aguilar lådor eller min Ampeg 8x10".

Så de kan ja rekommendera.

Jag köpte ju marcbass GK1001RB topp (var eg. ute efter en beggad Aguilar 500 topp men hittade ingen) och kör den genom min Aguilar 1X12" låda (lite försiktig med gain/output får man ju vara förstås ;-) )

Tycker att det låter kanon ("string bass" funktionen på GKn funkar förvånansvärt bra.)
Finns det någon låda som inte är allt för dyr men endå låter schysst till en GK? Toppen är ju ganska kraftig så bör man inte ha en lika kraftig låda då?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

TredoX skrev:
ingo skrev:
marcbass skrev:Precis Ja hade en GK1001RB topp som lätt fantastiskt bra tillsammans med mina Aguilar lådor eller min Ampeg 8x10".

Så de kan ja rekommendera.

Jag köpte ju marcbass GK1001RB topp (var eg. ute efter en beggad Aguilar 500 topp men hittade ingen) och kör den genom min Aguilar 1X12" låda (lite försiktig med gain/output får man ju vara förstås ;-) )

Tycker att det låter kanon ("string bass" funktionen på GKn funkar förvånansvärt bra.)
Finns det någon låda som inte är allt för dyr men endå låter schysst till en GK? Toppen är ju ganska kraftig så bör man inte ha en lika kraftig låda då?
Bör och bör.. har man det inte får man kanske tänka sig för

Annars kallas det väl bara att toppen har mycket headroom?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

TredoX skrev:Finns det någon låda som inte är allt för dyr men endå låter schysst till en GK? Toppen är ju ganska kraftig så bör man inte ha en lika kraftig låda då?
Jag har testat själv, så jag upprepar: Marshalls eller Mesas 4x12"-lådor. Om de ligger utanför din budget, prova med Peavey. Deras lådor brukar man få billigt trots att de låter bra.
Senast redigerad av BBQV den tor 12 jul 2007, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

BarbequeVillage skrev:
TredoX skrev:Finns det någon låda som inte är allt för dyr men endå låter schysst till en GK? Toppen är ju ganska kraftig så bör man inte ha en lika kraftig låda då?
Jag har testat själv, så jag upprepar: Marshalls eller Mesas 4x12":or. Om de ligger utanför din budget, prova med Peavey. Deras lådor brukar man få billigt trots att de låter bra.
Ja, jag var inne på det.

Det som står i vägen är att farsan inte tycker att jag ska ha en separat topp utan en combo..jobbigt.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

TredoX skrev:
BarbequeVillage skrev:
TredoX skrev:Finns det någon låda som inte är allt för dyr men endå låter schysst till en GK? Toppen är ju ganska kraftig så bör man inte ha en lika kraftig låda då?
Jag har testat själv, så jag upprepar: Marshalls eller Mesas 4x12":or. Om de ligger utanför din budget, prova med Peavey. Deras lådor brukar man få billigt trots att de låter bra.
Ja, jag var inne på det.

Det som står i vägen är att farsan inte tycker att jag ska ha en separat topp utan en combo..jobbigt.
Vad motiverar han det med?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Diesel skrev:
TredoX skrev:
BarbequeVillage skrev:
TredoX skrev:Finns det någon låda som inte är allt för dyr men endå låter schysst till en GK? Toppen är ju ganska kraftig så bör man inte ha en lika kraftig låda då?
Jag har testat själv, så jag upprepar: Marshalls eller Mesas 4x12":or. Om de ligger utanför din budget, prova med Peavey. Deras lådor brukar man få billigt trots att de låter bra.
Ja, jag var inne på det.

Det som står i vägen är att farsan inte tycker att jag ska ha en separat topp utan en combo..jobbigt.
Vad motiverar han det med?

Att den ska få platts, sen så är han en sån som kan "sätta stop" på andra grejjer om han inte får som han vill.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

En stack behöver inte vara jätteklumpig

annars får du fråga far om pengar till en mesa walkabout :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Diesel skrev:En stack behöver inte vara jätteklumpig

annars får du fråga far om pengar till en mesa walkabout :P
Hehe, det skulle vara fint. Men de ligger väl på en sådär 5000 mer än vad jag har tror jag? Eller var det mer än 20k?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

TredoX skrev:
Diesel skrev:En stack behöver inte vara jätteklumpig

annars får du fråga far om pengar till en mesa walkabout :P
Hehe, det skulle vara fint. Men de ligger väl på en sådär 5000 mer än vad jag har tror jag? Eller var det mer än 20k?
17500 i list ungefär för 12" varianten. kolla med Börsen om de inte kan fixa en till ett bra pris. Den låter inte Hi-tech skall väl nämnas om du nu gillar EBS stärkarns sound.
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Matte skrev:
TredoX skrev:
Diesel skrev:En stack behöver inte vara jätteklumpig

annars får du fråga far om pengar till en mesa walkabout :P
Hehe, det skulle vara fint. Men de ligger väl på en sådär 5000 mer än vad jag har tror jag? Eller var det mer än 20k?
17500 i list ungefär för 12" varianten. kolla med Börsen om de inte kan fixa en till ett bra pris. Den låter inte Hi-tech skall väl nämnas om du nu gillar EBS stärkarns sound.
Okej, de lär inte ha någon inne och man vill ju testa.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
gammazone
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 17 jul 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av gammazone »

Jag kör en GK 2001RB till en Warwick 6x10.
Lådan har jag dessutom byggt om för att kunna köra Biamp... funkar och låter riktigt bra!
För pengarna (4-5000) för lådan så vet jag inte om jag kunnat få bättre .. ? Dessutom är jag för lat för att släpa den, finns nästan alltid lådor på alla spelställen!
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
www.ariseonline.com
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

gammazone skrev:Jag kör en GK 2001RB till en Warwick 6x10.
Lådan har jag dessutom byggt om för att kunna köra Biamp... funkar och låter riktigt bra!
För pengarna (4-5000) för lådan så vet jag inte om jag kunnat få bättre .. ? Dessutom är jag för lat för att släpa den, finns nästan alltid lådor på alla spelställen!

Är det något skillnad mellan 2001 och 1001 mer än kraften?
Låter de olika ljudmässigt?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Inlägg av Aslan »

TredoX skrev:
BarbequeVillage skrev:
TredoX skrev: Det fanns en stärkare som hetter Benz Genz på deluxe som lät ganska schysst, någon som vet något om dem?
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men Genz Benz diggar jag skarpt!!! Kolla in http://www.genzbenz.com/ för mer info.
Toppen grejer!!!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
waylon666
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 01 mar 2008, 16:10

g-k 1001rb-2

Inlägg av waylon666 »

Skriv svar