Vad gör grejerna egentligen?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Vad gör grejerna egentligen?

Inlägg av Svarte_Jack »

Har gått i tankar på att jag förr eller senare behöver nån riktigt bra fetrigg som jag kan misslyckas dölja med kroppen. Då slog det mig hur pinsamt lite jag kan om just såna :oops: . Så jag undrar bara lite vad man egentligen bör tänka på. Vilka grejer passar vilka ändamål? Givetvis har mina öron störst talan i det hela men det vore ändå kul med lite riktlinjer om vad ni tycker passar till vad. Rör vs transistor och allt det där.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Vad eftersträvar du för ljud?

Ska det vara dist eller jätterent eller mullrigt eller..

Beskriv det först :)
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag hade tänkt nåt som tränger igenom en gitarrtät ljudbild rätt bra. Fast det ska ju kunna vara lite dist med i bilden om jag känner för det. Fast tydlighet går först. Jag vill inte spela grötbas. (Även om vissa tycker det är snyggt). Och så får den gärna klara av lite olika pedaler bra. Men det är bara bonus.

Känns som jag bara rör till det. Men nåt mångsidigt och tydligt. Spelar mest på basar med aktiv elektronik om det är nåt att gå på.
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Alla måste någon gång under sin karriär ha ägt en åttatia med tillhörande rörtopp.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Jag tycker att det låter som att du ska ha en transistorstärkare tillsammans med en låda med 10"...

men akn tyvärr inte ge några riktiga tips på vad
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

412-låda är ett kul mellanting som ger både muller och genomträngning.
Har hyfsat nyligen inhandlat Fafner och EBS 412:a och det tränger igenom väldans bra utan att för den skull behöva vridas på särskilt högt.

Låt som sagt öronen bestämma, men låt den här kombinationen vara med på "prova-listan" innan du bestämmer dig.

Har inte tillräcklig erfarenhet av rör-stärk för att kunna ge bra tips i rör/transistor-valet.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det är väl nåt sånt jag är ute efter. Nåt som funkar till det mesta.
gäst

Inlägg av gäst »

Vad får det kosta?
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag vill tipsa om en av de bästa lådor jag spelar igenom var en peavey 4x12:a från 70-talet som hade riktigt bra krut i elementen. OJ, vad jag ångrar att jag sålde den. En sån får du verkligen för en billig peng och bäst av allt: Den passar verkligen till både rörtopp och transistortopp.. om du råkar känna någon som har en så åk och prova..
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Svarte_Jack skrev:Jag hade tänkt nåt som tränger igenom en gitarrtät ljudbild rätt bra. Fast det ska ju kunna vara lite dist med i bilden om jag känner för det. Fast tydlighet går först. Jag vill inte spela grötbas. (Även om vissa tycker det är snyggt). Och så får den gärna klara av lite olika pedaler bra. Men det är bara bonus.

Känns som jag bara rör till det. Men nåt mångsidigt och tydligt. Spelar mest på basar med aktiv elektronik om det är nåt att gå på.
Låter som att du behöver en Aguilar AG500. Det är en transistor-topp med bra drag i mellanregistret och låter rent utan att låta hitech(EBS). 10" högtalare är enligt min åsikt för klent att ha till bas, så en 2x12" eller 4x12" låda skulle funka. Bästa soundet jag haft var när jag körde min Aguilar genom en Mesa/Boogie 18" låda. Fett, tydligt och starkt lät det.
Senast redigerad av basmartin den tor 12 jul 2007, 22:50, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:Vad får det kosta?
Eftersom det är lite framtidsprojekt så sätter vi maxpriset rätt högt (för mig i alla fall). Kring 20000.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Om du vill komma billigt undan så skaffar du ett gammalt rackmonterat rör försteg till gitarr som är helt ute (nästan gratis) numer....ofta har dom en ren kanal som bygger på augilar...som i...sin tur bygger på alembic..(undra om inte fafner åxå..)som i sin tur bygger på fender twin (showman) som... inte så hi techigt bygger på.rca´s handbok om rörförstärkning från 40talet....Ofta märker man släktdraget genom att det blir tyst när alla tonkontroller står på noll,vilket det inte gör på te.x. marshall.Fanns massor av rackmonterade rör steg på 80-talet som ingen vill ha.Alla är ju inte gjorda så, så du får använda öronen.Man kan t.o.m lägga en slant på någon som bygger om det till ett twin försteg.Inte svårt om grunden finns där.Skaffa sen ett slutsteg med massor av watt och så mycket högtalare du har pengar kvar till ,gärna typ 2st 15" + 4st 10ór .Det vill ju till att öronen används när man ska spela på grejer som inte finns testade i tidningar eller som alla andra har.Men fränt och billigt kan det bli .
Lycka till!
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
mojo

Inlägg av mojo »

..
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 21:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag vet en topp och en låda som med en kompletterande 4x10 skulle klara dina behov... riggen är till salu dessutom...
MYCKET billigare än 20k. Komplettera m en ampeg 4x10 så låter det mumma. Körde så i studion en gång. Kanon blev det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

blackparkas skrev:Jag vet en topp och en låda som med en kompletterande 4x10 skulle klara dina behov... riggen är till salu dessutom...
MYCKET billigare än 20k. Komplettera m en ampeg 4x10 så låter det mumma. Körde så i studion en gång. Kanon blev det.
Är det du som säljer? :P
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

vah? Hur kunde du gissa det?

Visst är det så... du får bra pris på grejerna, beöver ha något annat, skitigare.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar