Förstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
pelle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 19:45
Ort: norrtälje

Förstärkare

Inlägg av pelle »

Går i förstärkartankar, gäller min kontrabas. Osäker om vad som gäller. får olika informationer. Vad är bra och vad är mindre bra. En del säger att GK MB 150 är ett måste,andra säger att den inte alls är bra, det är Acoustic Image som slår allt. Även när det gäller mickar är det samma olika tyckande.Har just fått hem en Fishman Full Circle och Platinum förförstärkare från USA, tänkte testa den. Andra säger att finska B-Band är ett måste och slår ut alla andra. Är det någon som har erfarenheter, inte bar allmänt tyckande.Vore mycket tackasam för att ta del av goda erfarenheter. Pelle i Norrtälje
Basist i Norrtäljetrakten
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Till kontra har jag bara hört att GK är det som "gäller".
Det ska tydligen låta väldigt bra.
Men som med alla förstärkarköp så ska man ju testa och lyssna själv vad man tycker.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Vad som gäller till kontra är ungefär lika lätt att sätta fingret på som att säga vad som gälelr till elbas. Alla har sin åsikt och smak. AI är väldigt hyllat bland de som bara lirar kontra och inte ehöver en stärkare till både och (även om det finns de som säger att den låter bra till elbas med, men det har jag inte hört eller provat sjäv så det ska jag låta vara osagt). GK är en gammal beprövad variant som de flesta har använt eftersom den funnit ett bra tag.

Om vi ser till de som lirar kontra här på forumet så är spridningen ganska stor på vad vi använder för stärkare (och mickar) Från AI till stor Fenderrörrigg och från liten 1x10" till 2x15" Det kan säkerligen komma en del bra tips på saker att prova.

Själv kör jag för det mesta en K&K Bass Max in i min Trace Elliot. Ibland via en Fishman preamp, men tycker den funkar utan preamp oxå. Oftast är det en NSD Wav elkontra genom peampen och in i stärkaren. Den basen behöver verkligen köras med preamp för annars låter den inte roligt. Detta är till någon låda med 1x12" eller 2x12"i. Funderar själv på att uppgradera till en Mesa Boogie Walkabout kombo för att öra både elbas och ontra i. Skall enligt vissa funka rikttigt bra.

Gällande mickar så är B-Band sytemet bra, men om man gillar soundet är en smaksak. Har bara provat med lilla preampen och de säger att den låter bättre med stora preampen och det tror ja på. En del föredrar K&K stora system. Full circle har jag hört en de gott om så det ska bli intressant och höra vad du tycker efter lite användande.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Mikke johansson har en mb150, har förstått det som att han är nöjd med sin
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Diesel skrev:Mikke johansson har en mb150, har förstått det som att han är nöjd med sin
Jo. Så nöjd att han letar ny stärk till kontran....... :wink:
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Men det hade väl inte att göra med ljudet utan att han hitta något smidigare
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Förstärkare

Inlägg av Svensson »

pelle skrev:Går i förstärkartankar, gäller min kontrabas. Osäker om vad som gäller. får olika informationer. Vad är bra och vad är mindre bra. En del säger att GK MB 150 är ett måste,andra säger att den inte alls är bra, det är Acoustic Image som slår allt. Även när det gäller mickar är det samma olika tyckande.Har just fått hem en Fishman Full Circle och Platinum förförstärkare från USA, tänkte testa den. Andra säger att finska B-Band är ett måste och slår ut alla andra. Är det någon som har erfarenheter, inte bar allmänt tyckande.Vore mycket tackasam för att ta del av goda erfarenheter. Pelle i Norrtälje
Hej Pelle! Vilken musikstil kör du och i vilka sammanhang? Vad har du för strängar etc?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
pelle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 19:45
Ort: norrtälje

Svar till Svensson

Inlägg av pelle »

Svar till Svensson!
Lirar allt möjligt, jazz, visa, lite rockigt ibland men knappast hårdrock. Lirar med ett gäng på fyra, utöver basen två gitarrer och sång. Har Spirocore på basen. Mickarna som sitte på nu är från sjuttiotalet, en gammal kromad magnetmick, har funnits på marknaden sen femtiotalet tror jag, som sitter längst ner på greppbrädan och en Underwood på stallet. Mixar ihop dem och får ett skapligt ljud trots att jag har en gammal östtysk förstärkare, också den från tidigt sjuttiotal. Vill byta upp mig men är verklig novis på teknikområdet. Vet nästan ingenting och blir bara mer medveten om detta när jag läser inläggen på forumet. Här finns massor att lära. Skall börja titta mig runt och installera snart min Fishman full cirkle på ett extrastall för att höra hur den låter. Men allmänt, hur tusan bär man sig åt för att testa ut grejerna. Det är ju inte bara att plocka på mickarna, skall ju monteras och hur får man till detta i affären. Skall till musikverkstan i Uppsala, får väl höra med dem. Har ett kanonljud i basen som den är, det är det ljudet jag drömmer om att få fram när jag förstärker upp.
Basist i Norrtäljetrakten
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Svar till Svensson

Inlägg av Svensson »

pelle skrev:Svar till Svensson!
Lirar allt möjligt, jazz, visa, lite rockigt ibland men knappast hårdrock. Lirar med ett gäng på fyra, utöver basen två gitarrer och sång. Har Spirocore på basen. Mickarna som sitte på nu är från sjuttiotalet, en gammal kromad magnetmick, har funnits på marknaden sen femtiotalet tror jag, som sitter längst ner på greppbrädan och en Underwood på stallet. Mixar ihop dem och får ett skapligt ljud trots att jag har en gammal östtysk förstärkare, också den från tidigt sjuttiotal. Vill byta upp mig men är verklig novis på teknikområdet. Vet nästan ingenting och blir bara mer medveten om detta när jag läser inläggen på forumet. Här finns massor att lära. Skall börja titta mig runt och installera snart min Fishman full cirkle på ett extrastall för att höra hur den låter. Men allmänt, hur tusan bär man sig åt för att testa ut grejerna. Det är ju inte bara att plocka på mickarna, skall ju monteras och hur får man till detta i affären. Skall till musikverkstan i Uppsala, får väl höra med dem. Har ett kanonljud i basen som den är, det är det ljudet jag drömmer om att få fram när jag förstärker upp.
Se där! Den kromade pickupen du pratar om är med all säkerhet en Schaller. Jag har en Shadow stallmick (kopia av Underwood) och en Schaller som jag mixar ihop. Jag är rätt nöjd med Shadowmicken men den tenderar att runda lite för lätt därför använder jag Schallern till att trycka på med när det behövs. Vad har du för Pre Amp till Underwooden? Själv har jag en Barcus Berry.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
pelle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 19:45
Ort: norrtälje

Inlägg av pelle »

Mixar ihop i en Behringer xenyx 802 men är så dålig på tekniken så jag vet inte om det är en Pre Amp eller bar en mixer. Där ungefär har du min nivå på det tekniska området. Är betydligt bättre på att lira än att hålla på med det tekniska.
Basist i Norrtäljetrakten
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

pelle skrev:Mixar ihop i en Behringer xenyx 802 men är så dålig på tekniken så jag vet inte om det är en Pre Amp eller bar en mixer. Där ungefär har du min nivå på det tekniska området. Är betydligt bättre på att lira än att hålla på med det tekniska.
rätt fokus :wink:

När jag kör stallmicken utan pre amp så låter det inte bra. Det finns ingen botten och man hör rasslet från fingrarna osv. Med Pre amp så rätar dom sakerna upp sig! Du kanske har en inbyggd pre amp i mixern.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
pelle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 19:45
Ort: norrtälje

Inlägg av pelle »

Säkert saknar jag en Pre Amp då jag känner igen det du beskriver, fingerrasslet och att det inte blir någon botten. Har kompenserat det ganom magnetmicken som har gett en botten men har kanske aldrig fått ut maximalt från min Underwood. Skall undersökas. Tack för tipset
Basist i Norrtäljetrakten
Användarvisningsbild
Poppamies
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
Ort: Karleby, Finland

Inlägg av Poppamies »

Det finns enligt min menining bara en combo som är bättre än GK 150, nämligen GK 200MB. Alltså Gallien Krueger's första lilla combo, föregångaren till GK 150. Köpte min GK 200 begagnad för 20 år sen och den som sålde sålde den i sin tur för att han köpte en sprillans ny GK150. Han har många gånger bittert ångrat bytet.
G-strings are for strippers
pelle
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 19:45
Ort: norrtälje

Inlägg av pelle »

Intressant. men finns det såna kvar på begagnademarkanden. Om dom är så bra borde de vara svåra att få tag i. Har du någon aning
Basist i Norrtäljetrakten
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Jag var också inne på en GK 150 (se http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1732 ), men det blev en Phil Jones Flightcase tillslut. Har bara hunnit med ett dans-gig med den (kontrabas, trummor, bas, piano och sång) och ca 60 gäster, men där funkade den super. Behövde bara köra på lite lagom volym och den gick fram bra i rummet.
Den är så smidig att "släpa" på att man tar kontran i ena handen och förstärkaren i andra :-)
Användarvisningsbild
Poppamies
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: ons 11 okt 2006, 18:40
Ort: Karleby, Finland

Inlägg av Poppamies »

pelle skrev:Intressant. men finns det såna kvar på begagnademarkanden. Om dom är så bra borde de vara svåra att få tag i. Har du någon aning
Troligtvis är GK200 ännu värre att få tag på begagnad än GK150.

Någon tok i amerika säljer sin för 250$
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=313842
Andra hade betalat 299$, 300$, 350$ och 425$. De billigaste var köpt begagnad i början av 2000 talet och den dyraste i fjol!


Här finns lite skryt
..http://reviews.harmony-central.com/revi ... Combo/10/1
G-strings are for strippers
Skriv svar