Sansamp RBI mot Sansamp bass driver DI

Prata om förstärkare och högtalare
Oberg
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: lör 14 jul 2007, 13:29
Ort: Stockholm

Sansamp RBI mot Sansamp bass driver DI

Inlägg av Oberg »

Hej, har tänkt införskaffa mig nått av följande:

Sansamp RBI eller Sansamp Bass Driver DI

vill ha nått som jag kan koppla till en poweramp (slutsteg) och sen till en låda, för att få ett lite mer ampeg likt ljud än det jag får ur min EBS + att jag tänkte ta och använda den i studion för att slippa släpa med en rigg.

vilken av dessa tror ni är bäst?

visst det är skönt med en preamp i pedal form men rackenheten känns mycket stadigare, men efter som det skiljer ca 1000:- så måste det ju vara någon skilnad mer än att ena sitter i ett 1h rack och den andra är en pedal?

nån som kan hjälpa mig med detta?
Basar: Hotwire Vintage 5
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag kan inte jämföra men har en BDDI (programmerbar) som låter väldigt bra och är mycket användbar på olika sätt. Jag köpte den för att testa men har inte bestämt mig för om det är rätt pryl för mig. Så den kan bli till salu om det är så... Men den låter väldigt bra, bland annat genom min EBS Gorm.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Vilket trevlig problem du har! Båda är riktigt bra, men med lite annorlunda approach. RBI är mera tänkt som en preamp och har lite fler rattar. Bassdrivern är mera en jäkligt kompetent DI-box med inbyggd preamp. Vilken man väljer är mera än fråga om huvudsakligt användningsområde än ljud. De kan låter väldigt lika, men RBIn har lite större variationsmöjligheter.

Det du beskriver låter som ett jobb för RBIn tycker jag (som å andra sidan använt en GT2:a för exakt samma uppgifter :lol: ).
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:Jag kan inte jämföra men har en BDDI (programmerbar) som låter väldigt bra och är mycket användbar på olika sätt. Jag köpte den för att testa men har inte bestämt mig för om det är rätt pryl för mig. Så den kan bli till salu om det är så... Men den låter väldigt bra, bland annat genom min EBS Gorm.
Pip till om du säljer den :D Ångrar lite att jag sålde min...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Båda är jättebra, det som skiljer är att du har Treble kontroll och en volym för XLR utgången på RBI modellen samt lite fler utgångsmöjligheter. Dock får du ha en extern fotomkopplare för att sätta av och på den som effekt, vilken också kostar 500-1000.-.

Har själv Bass DI som jag använt som pre-amp med gott resultat, dock är det så att den kanske inte är lika lämpad för detta då det är en pedal men den funkar utmärkt till detta också. Att få ett bra ampeg liknande ljud är inget problem med någon av dem.

Ljudmässigt är de ganska lika vad jag minns. Ska du ha den som ren preamp så hade jag kört på RBI och hoppat fotomkopplaren, vill du använda den som effekt/pre-amp i befintlig rigg, som line box och i studio hade jag köpt Bass DI som är mindre, billigare och lättare att ta med.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem
Inlägg: 1582
Blev medlem: lör 17 feb 2007, 11:09
Ort: Göteborg

Inlägg av Boom »

En stor skillnad mellan RBI och BDDI (förutom det som redan nämnts) är att RBI´n har en ratt för mellanregistret.
Skall du ha den som en preamp är nog RBI rätt väg att gå.
Själv använder BDDI sedan många år tillbaka och är mycket nöjd.
Skriv svar