Erfarenheter av Ampeg V-4BH?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Erfarenheter av Ampeg V-4BH?

Inlägg av fieldflower »

Är bra sugen på rörtopp, men misstänker att mitt band inte spelar högst i världen och tycker det blir så jäkla mycket pengar för en SVT.

Har bara musikaffärs-klämt på dem och det säger ju sällan så mycket, speciellt som jag drar mig för att skaka ur rutorna ur musikaffärer då jag testar så.. Lite blyg antar jag... :oops:

Någon som har erfarenheter av lillbrorsan och som vill dela med sig av dem?
T.ex. hur de låter jmf. med SVT'n?
Hur mycket lägre spelar de egentligen? Blir det problem även på hyfsat moderata replokalsvolymer eller är det endast på större tillställningar man saknar push?

Tacksam för input.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
criss
Medlem+
Inlägg: 1552
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 21:26
Ort: örebro

Inlägg av criss »

borde bli toppenbra i en replokal om man inte vill spela atombombs-metal-starkt.
riktigt bra sound...
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Totto
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 14 mar 2007, 23:17

Inlägg av Totto »

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hade en 70-talare som jag sålde i ungdomligt oförstånd :evil: Det var den bästa stärkare jag nå'nsin haft! Jag körde den genom en Marshall 7412 och det räckte för att skaka om repan rejält!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Totto skrev:Har en sådan till salu! http://www.vendolin.com/annonce_detail. ... id=5128260
Det var ju det här med semestertider och kassaflöden då...
Kommer nog dröja innan vi täppt igen det stoora hålet efter alla utsvävningar.

Men har du den kvar vid det laget så hör jag av mig.

Varför säljer du den förresten? Vill ju höra lite negativa sidor också..

/Ff
Medlem i PB50+
Totto
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 14 mar 2007, 23:17

Inlägg av Totto »

Ok! Brukar bli så:) Egentligen enda anledningen är att jag ska utolmands med fickvänen. Så då får stärkaren rycka=/ Sen så har jag inte använt den så mycket som jag trodde. Men den funkar skit bra! Låter riktigt gött. Har använt den både live, rep och i studio. Pallar med det mesta tycker jag.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Men den pallar inte de flesta 2x15 8ohmslådor skulle jag tro.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Men den pallar inte de flesta 2x15 8ohmslådor skulle jag tro.... :D
Den är ju switchbar 4/8 ohm, men du kanske menar att det blir för lågt ljud?

/Ff
Medlem i PB50+
Totto
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 14 mar 2007, 23:17

Inlägg av Totto »

Jag har kört med en 410. Det har funkat jäkligt långt..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Men den pallar inte de flesta 2x15 8ohmslådor skulle jag tro.... :D
Den är ju switchbar 4/8 ohm, men du kanske menar att det blir för lågt ljud?

/Ff
Ok!
Det är ju schysst!
Men jag tippar på att det blir för klent för våran repvolym...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Jag har en V-4BH som jag tror är 4-5 år gammal. Har den antingen med en 4x10 classic-låda eller med 4x10 + 1x15 classic-låda. Ibland klagas det på att denna topp inte räcker till. Men jag tycker det är en helt OK nivå man kan skaka upp den i. Den spelar såklart inte lika starkt som 300-600 W-riggar, men frågan är när man behöver det? Jag spelar både på mindre klubbar och stora scener och eftersom man har DI-box och kör ut genom PA räcker det gott med det den levererar för egen lyssning och känsla på scenen. (Man vill ju känna att ljudet flyttas lite...) Ljudmässigt tycker jag också den är kanon; ljudet är rätt varmt och passar både min p-bas och min j-bas. Speciellt om man kranar upp gainen rejält.
Kan klart rekommendera en sådan!
gäst

Inlägg av gäst »

Jag tycker INTE att en V4 räcker i alla lägen men jag gillar inte att ha bas i monitorn så jag kanske har lite högre volymkrav än genomsnittsbasisten.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Jag tycker INTE att en V4 räcker i alla lägen men jag gillar inte att ha bas i monitorn så jag kanske har lite högre volymkrav än genomsnittsbasisten.
Håller helt med, iaf om att det måste vara rejält m klös på normala scener. vet inte hur högt man kan pressa VB4:an men det känns rent spontant som att 100W är för klent. Jag tycker 200w känns för klent, även om det är rör och BÖR räcka till det mesta...
Det är ju stört omöjligt att bli nöjd m basen i monitorn.
Man köper väl/kräver bra grejer inte bara för att det ska låta bra för de som lyssnar i publiken utan även för oss själva.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25744
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Det är ju väldigt svårt att kvantifiera ljudvolym (nej, det är det ju inte, men jag springer aldrig med dB-mätare i replokalen eller på live-scenen..)
Måste ändå fråga: I vilka situationer räcker den inte till?
I replokalen - Är det extrahårtslående trummis och halvdöv pryltokig gitarrist, eller är det redan med normal(?)slående trummis och behöver-nästan-inte-pluggar-volym?
På livescenen - Är det med basen med i PA't för utljud eller ej? Samma frågor som i replokalen. Pratar vi arenascener där det är en kortare joggingtur till riggen eller pubgigen med stärkaren absolut max 1,5 meter ifrån örat?

Den får ju ofta kritik för att vara för svag - vill bara veta vad detta "för svag" egentligen betyder för just den här lilla burken.
Speciellt som den alltid får så bra betyg för sin ljudkaraktär.

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Inlägg av Dan the Man »

Sen hänger det ju förstås på vilken/vilka lådor man kör den med. Tycker just classic-lådorna 4x10 + 1x15 passar bra ihop med den.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

En 100W rörtopp räcker väldigt långt. Om man inte vill ha högt och rent odistat ljud.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Danne skrev:En 100W rörtopp räcker väldigt långt. Om man inte vill ha högt och rent odistat ljud.
Då köper man en transistortopp
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
gäst

Inlägg av gäst »

Diesel skrev:
Danne skrev:En 100W rörtopp räcker väldigt långt. Om man inte vill ha högt och rent odistat ljud.
Då köper man en transistortopp
Jaja...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Diesel skrev:
Danne skrev:En 100W rörtopp räcker väldigt långt. Om man inte vill ha högt och rent odistat ljud.
Då köper man en transistortopp
Eller en Mesa 400+
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Bootzy
Medlem+
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor 20 jul 2006, 00:35

Inlägg av Bootzy »

Jag har en tidig 70-tals V-4B och kan bara säga att den låter hur jävla bra som helst. Ok, tonkontrollerna gör inte speciellt mycket, den brusar och väger ett ton... men vilket sound.
Den räcker gott och väl till på scen/repan för mig. På scen använder jag den ihop med en Ampeg SVT412HE låda (4x12") och en Ampeg SVTDI, en linebox med rör. Lådan mickas med en Audix D6. Linesignal och mick blandas efter behag på bordet.
Skriv svar