Räcker den?

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Räcker den?

Inlägg av poverino »

Är på gång att köpa en Ampeg-topp, men är osäker på hur långt man kommer på en V4B, någon som vet? Hade en SUNN 300T innan, men den var lite för krallig för mig. Vad för låda är mest lämpad till en 100-wattare?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Är det den gamla V4B eller nya V4BH?

Hitta en lättdriven låda så "tjänar" du ju uteffekt - EBS Neo-lådor ska vara grymma i det avseendet sägs det. Dessutom lättburna och välljudande...jag diggar ju 12:or själv så rekommenderar väl Neo 212 då. :)
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

hmmm...

Inlägg av poverino »

Vad är egentligen skillnaden mellan V4B och V4BH??
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Ja, massor :)

V4B är ju 60/70-tals modellen. Fanns som V4 (gitarrvariant) med reverb mm och V4B med den berömda "deep"-switchen :)

V4BH är den moderna varianten som snarare är en nedbantad SVT Classic med lägre uteffekt.

Har testat bägge, hade en V4B rätt länge som var asbra, och den nya lät rätt trist i jämförelse. Dessutom betydligt mindre uteffekt tyckte jag...för att vara samma "watt-tal".
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har spelat tillsammans med ett par band vars basist har använt V4BH och visst räcker de till, båda använde Ampeg 4x10. Jag vill ändå slå ett slag för denna:http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4638467

Var utsatt för 15 papp och är bumpad minst två gånger för 13. Har en MKII själv och vet inte om detta är en MK!, II eller III, men oavsett så är det en grym rörstärkare. MK I och II är custombyggd point-to-point och de nya MKIII har kretskort. MK I och II har två förstegsrör och klarar endast 6550-rör (ev andra också. Jag lyckades få plats med Tung-Sol som inte är raka utan buktar ut på sidorna). MKIII har tre förstegsrör och således mera gain och kan ha tex KT 88 utan problem.

Mer än fem rattar behövs inte : 8)

Bild
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

okej!

Inlägg av poverino »

Så man skulle satsa på Orange-toppen före en Ampeg?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag hade inte tvekat i det läget. Jag hade en Orange för 25 år sedan. Jag har haft och provat många stärkare sen dess, men Orangen är definitivt den jag ångrat mest att jag sålde.
Och det är Mk II han säljer....
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

hmm...

Inlägg av poverino »

Vad är skillnaden mellan MKII och MK III?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: hmm...

Inlägg av 200071 »

poverino skrev:Vad är skillnaden mellan MKII och MK III?
Läs Dannes svar alldeles ovanför :wink: Han är experten :EmoticonBoss:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: hmm...

Inlägg av Matte »

poverino skrev:Vad är skillnaden mellan MKII och MK III?
MKII är "point to point och MKIII är kretskort. Det rä den största skillnaden. Det skiljer säkert en del i konstruktionen oxå, men det har jag inte koll på.
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

oki oki!

Inlägg av poverino »

Man ser det inte på dem, dvs det är ingen skillnad på beteckningen på dem?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

nu vet jag :)

Inlägg av poverino »

12000 är väl ett okej pris för en MKII:a va?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Personligen tycker jag helt klart att den är värd det. Hade jag haft pengarna hade jag köpt den direkt för det. (Dessutom bara 500 meter hemifrån)
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

200071 skrev:Personligen tycker jag helt klart att den är värd det. Hade jag haft pengarna hade jag köpt den direkt för det. (Dessutom bara 500 meter hemifrån)
Jaha, då vet du alltså att det är samma jag är på jakt efter? :o
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Vet och vet... En gissning. Det är inte så många ute. 8)
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

200071 skrev:Vet och vet... En gissning. Det är inte så många ute. 8)
Då kanske du vet om den är i bra skick?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

12000 är ett kap. Det är nästan så jag blir sugen på en backup. MKII är gjorda i endast ca 30 ex. De kostade 21000 nya och priset dumpades till 18000 när MKIII (billigare att tillverka) kom ut. Som sagt kretskort i MKIII + att den har tre- istället för två förstegsrör. På utsidan har jag sett att MKIII har symboler vid kontrollerna medan MKII har text. Annars står det serienr i bak, min exempelvis står det MK2 #82 på. MKII's serienr löper från ca 65-70 till ca 97 enligt efterforskningar på Orangeforumet.

De här custombyggda är otroligt fina byggen. Förstärkarkillen jag lämnade in den till var nästan stum av beundran. Tvinnade kablar i prydliga 90-gradersböjar och han som byggt har signerat invändigt med namn, serienr (igen) och även exakt datum när den gjordes. Det otroliga är att det finns inte så mycket komponenter i den och ändå låter den så bra. Jag har aldrig sett en sådan här begagnad till salu förut så det är definitivt ett tillfälle.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

poverino skrev:
200071 skrev:Vet och vet... En gissning. Det är inte så många ute. 8)
Då kanske du vet om den är i bra skick?
Nej jag har inte sett den, men enligt killen sm säljer så ska den vara mycket fin...
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Danne skrev:12000 är ett kap. Det är nästan så jag blir sugen på en backup. MKII är gjorda i endast ca 30 ex. De kostade 21000 nya och priset dumpades till 18000 när MKIII (billigare att tillverka) kom ut. Som sagt kretskort i MKIII + att den har tre- istället för två förstegsrör. På utsidan har jag sett att MKIII har symboler vid kontrollerna medan MKII har text. Annars står det serienr i bak, min exempelvis står det MK2 #82 på. MKII's serienr löper från ca 65-70 till ca 97 enligt efterforskningar på Orangeforumet.

De här custombyggda är otroligt fina byggen. Förstärkarkillen jag lämnade in den till var nästan stum av beundran. Tvinnade kablar i prydliga 90-gradersböjar och han som byggt har signerat invändigt med namn, serienr (igen) och även exakt datum när den gjordes. Det otroliga är att det finns inte så mycket komponenter i den och ändå låter den så bra. Jag har aldrig sett en sådan här begagnad till salu förut så det är definitivt ett tillfälle.

Vad har du för låda till din Orange, och vilka är lämpöiga att välja mellan ?
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag har en Orange 4x10 med horn och den gamla Orange 1x15"-lådan. Den gamla har traditionellt utseende och 300W Eminence Beta-element medans den nya är öppen i fram och har 400W Eminence Kappa-element.

Har inte kört med så många olika lådor med denna toppen. Körde i en Ampeg 4x10hf på en spelning en gång. Tycker personligen att just 4x10 och 1x15 kompletterar varandra bra. Om jag skulle ha endast en låda skulle jag nog sikta på en låda med 12"-element i ex: 2x12 eller 4x12. Vad har du för högtalarlåda nu?
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

Danne skrev:Jag har en Orange 4x10 med horn och den gamla Orange 1x15"-lådan. Den gamla har traditionellt utseende och 300W Eminence Beta-element medans den nya är öppen i fram och har 400W Eminence Kappa-element.

Har inte kört med så många olika lådor med denna toppen. Körde i en Ampeg 4x10hf på en spelning en gång. Tycker personligen att just 4x10 och 1x15 kompletterar varandra bra. Om jag skulle ha endast en låda skulle jag nog sikta på en låda med 12"-element i ex: 2x12 eller 4x12. Vad har du för högtalarlåda nu?
Har ingen alls, sålde min låda jag hade till minn Sunn 300T samtidigt som toppen.
Tror dock rätt mycket på Ampeg-lådorna...
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Förstår att Orange låter Orange ... men finns det någon topp som har liknande ljud, och i så fall vilken? ...Ampeg, Marshall...etc...?

Rättare sagt: Hur låter Orange? :D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag är inte så bra på att beskriva, men den ligger närmare Ampeg ljudmässigt än Marshall. De Marshall jag spelat med har inte haft någon mastervolym så då är det distat vid en viss nivå oavsett om man vill eller inte. Ljudkaraktären på Orangen är mindre luddig jämfört med min JCM800 Superbass i alla fall. Dock går det kräma på mera lågbas i Marshallen, men det blir oftast så ouppstyrt att det bara blir flooff av det. Jämfört med Ampeg tycker jag Orange har ungefär liknande dist, men den låter "ulligt" men på ett tydligt sätt :? och en med god krämig dist . Ampeg har i mina öron ett ganska råbarkat ljud medan Orangen kan låta rått fast på ett mjukare sätt (se där, en motsägelse till :P ).

En annan sak är att i och med att det är en MKII vi talar om som alternativ till V4BH så lär Orangen ha större headroom dvs med mastervolymen i topp lär man kunna spela utan överstyrning på högre volym om man inte som jag i stort sett alltid föredrar någon form av överstyrt ljud.
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

lowfreq skrev:Förstår att Orange låter Orange ... men finns det någon topp som har liknande ljud, och i så fall vilken? ...Ampeg, Marshall...etc...?

Rättare sagt: Hur låter Orange? :D

Vad spelar du själv på?
Vin, vikt och wankers
Skriv svar