Aguilar

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

GrafZeppelin skrev:Fast deras sales tax ligger å andra sidan på mellan 0 - 7,25% beroende på stat.
Utom i Texas då för där är skatten 8.25%
För många basar är inte nog
Gäst

Inlägg av Gäst »

ferm skrev:
GrafZeppelin skrev:Fast deras sales tax ligger å andra sidan på mellan 0 - 7,25% beroende på stat.
Utom i Texas då för där är skatten 8.25%
Okej.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Jodå, någon EBS-rig finns det på denna sidan Vättern, jag har en och Marcus har en. MArcus har Fafner och Neo 212 + 210 och jag har en 350 plus 3 X Neo 112. När jag var inne hos Bruce hade han en 350 och någon låda (kommer inte ihåg vad). Helt fritt fram att testa för den som vill, hos mig alltså
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

MALA skrev:Jodå, någon EBS-rig finns det på denna sidan Vättern, jag har en och Marcus har en. MArcus har Fafner och Neo 212 + 210 och jag har en 350 plus 3 X Neo 112. När jag var inne hos Bruce hade han en 350 och någon låda (kommer inte ihåg vad). Helt fritt fram att testa för den som vill, hos mig alltså
Fast frågan är hur intressant det är att visa EBS om de själva inte är intresserade....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Helt riktigt Årnes.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

200071 skrev:
MALA skrev:Jodå, någon EBS-rig finns det på denna sidan Vättern, jag har en och Marcus har en. MArcus har Fafner och Neo 212 + 210 och jag har en 350 plus 3 X Neo 112. När jag var inne hos Bruce hade han en 350 och någon låda (kommer inte ihåg vad). Helt fritt fram att testa för den som vill, hos mig alltså
Fast frågan är hur intressant det är att visa EBS om de själva inte är intresserade....
+1!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

EBS Ralf skrev:Förresten, vore intressant att se ett A/B test mellan en EBS rigg, låt säga TD650 med två EBS ProLine 410 och motsvarande Aguilar med deras 750 topp och deras 410:or? Det snackas ju så mycket om dessa grejer här, så vore skoj om någon har möjlighet att testa det?
Ja, det lär ju gå bra...
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:
EBS Ralf skrev:Förresten, vore intressant att se ett A/B test mellan en EBS rigg, låt säga TD650 med två EBS ProLine 410 och motsvarande Aguilar med deras 750 topp och deras 410:or? Det snackas ju så mycket om dessa grejer här, så vore skoj om någon har möjlighet att testa det?
Ja, det lär ju gå bra...
Hehe, do it, do it!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Haha!
Ja du milde tid...
Det är ju för fan som att jämföra Fiat med Ferrari!
Den ena är handbygge med rör i hela försteget och line box, den andra fabriksbygge med rörsimulering.

Visst har jag i många år kört på EBS prylar, jag har haft alla topparna samtidigt och ett antal av lådorna så hade jag inte gillat EBS på den tiden så vet jag inte vad jag hade det förr. Jagade iofs ett ljud typ Marcus Miller då och det gick att få fram med alla EBS riggarna och min Sadowsky Modern 5 utan problem och visst lät det bra - DÅ!

Jag ändrade sedan ljudideal och köpte 2 pre cbs fenders men körde fortfarande med EBS riggarna fram till den dag jag testade något med rör hela vägen i 6 månader - nämligen Ampeg och blev helt såld för det ljudet kan inte EBS leverera eller ens komma i närheten av - PUNKT!

Hade länge sneglat (sedan de kom för ca 10 år sedan) på Aguilar och just vid detta tillfälle fanns de även i sverige så jag träffade Mattisson (mycket trevlig snubbe) hos Peter Årnes (också en trevlig filur) för att testa Aguilar DB750 och GS412 m.m. Jag var snabbt såld och den där Ampeg riggen var just då glömd för Aguilaren lät och låter så mycket rör en hybrid bara kan. Dessutom går det att få MM ljud i Aguilaren också om man nu vill det - huga!

Senare har jag insett att jag är mer rocker och rörkille och bytade nyligen till en Ampeg SVT VR med Ampeg SVT 810AV låda för att Aguilaren inte riktigt har den värmen som helrör har men ack så nära. Och ja, här blir det nog svårare att hitta MM ljudet och jag tänker inte ens försöka när toppen kommer nästa vecka!


I vilket fall som så får jag nog säga att ska det vara ett rättvist test så är det nog mot Aguilars AG500 topp man ska jämföra EBS då de är mer lika och då har EBS en chans i sammanhanget enligt mig.

Visst gör EBS bra grejor som passar en viss typ av basister men inte alla... VARFÖR måste ni jämnt slå er själv på bröstet och hävda att ni är så jävla bra!? Lyssna istället på vad folk tycker och var nöjd med den klick av kakan ni har - "you have come a long way my friends!", ni kommer ALDRIG att ta Ampegs m.fl. marknad då de är FÖR STORA! :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

I detta läge säger jag bara att det finns en chans att visa grejerna och göra A/B test i Göteborg den 10 november. Jag vet att Mattisson är rätt sugen på att komma.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det tycker jag låter som en god idé om nu EBS dyker upp...
Fast det fanns väl en del riggar i närheten så det löser sig nog och visst kan det vara intressant med en A/B test även om jag som ni säkert förstod av tidigare inlägg redan gjort detta test och har min uppfattning.
Fanns ju en anledning att jag valde att byta rigg och samtidigt bli av med jobbet som webdesigner :roll:

Det jag främst syftade på egenligen var väl att om man ska göra en A/B test kanske man ska köra på de toppar som är mest lika vilket i det läget borde vara EBS TD650 eller Fafner och Aguilar AG500 och inte ta på sig för stora skor genom att köra mot Aguilars värsting topp men men!

Sedan är det ju som alltid tycke och smaka, precis som jag skriver är inte EBS dåligt utan har ett visst ljud som inte passar alla och samma sak gäller för Aguilar osv..

Har jag tid så ska jag komma upp och är det plats i bilen kommer Ampeg också med. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Fast på vår aktivitet är det generalagenterna eller representanterna för märket som bestämmer vad de ska ta med och det är bara en rig per märke, annars blir det alldeles för mycket att rodda. Vi ber alla deltagare att inte ta med egna grejer (enbart basar i så fall)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
EBS Ralf
Medlem
Inlägg: 222
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 14:56

Inlägg av EBS Ralf »

:D Heta reaktioner och diskussioner som vanligt...

...vi är intresserade, men vi har ingen som jobbar åt oss på västkusten och lär inte skicka en gubbe i bil från Stockholm fram och tillbaka med en rigg enbart för detta evenemang. Kollar dock på möjligheterna att lösa det på ett genomförbart sätt med de kontakter vi har.

...när det gäller Aguilars 750 topp så förutsätter jag att den låter bättre än alla våra grejer med den prislappen, skam vore väl annars?! Dock har det varit många som övergett just Aguilar för EBS när de A/B testat riggar i USA, så jag antar att smaken är som baken (om nu folk klarar av att komma med ett öppet sinne utan förutfattade meningar :wink: ).

...över huvud taget tycker jag det är ganska barnsligt att döma ut olika märken hit och dit på väldigt subjektiva grunder (och då pratar jag inte bara om EBS, som får ta mycket skit just här). Jag är säker på att alla märken gör allt de kan för att göra så bra produkter som möjligt och alla som gör det för Eran skull borde förtjäna lite respekt för det. De flesta märken passar någons smak och plånbok, och det är väl en bra grej att det finns mycket att välja mellan? Alternativet är ju att alla bygger sin egen rigg, och hur många fixar det?? Eller att ett märke har monopol och kan sätta priser därefter.

Ibland undrar man lite...trots att 99,9% är män här verkar ju en hel del lida av PMS-besvär emellanåt :shock:

Fråga: var är brudarna???
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Oj.. den där potatisen låter jag nog bli.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

EBS Ralf skrev::D Heta reaktioner och diskussioner som vanligt...

...vi är intresserade, men vi har ingen som jobbar åt oss på västkusten och lär inte skicka en gubbe i bil från Stockholm fram och tillbaka med en rigg enbart för detta evenemang. Kollar dock på möjligheterna att lösa det på ett genomförbart sätt med de kontakter vi har.

...när det gäller Aguilars 750 topp så förutsätter jag att den låter bättre än alla våra grejer med den prislappen, skam vore väl annars?! Dock har det varit många som övergett just Aguilar för EBS när de A/B testat riggar i USA, så jag antar att smaken är som baken (om nu folk klarar av att komma med ett öppet sinne utan förutfattade meningar :wink: ).

...över huvud taget tycker jag det är ganska barnsligt att döma ut olika märken hit och dit på väldigt subjektiva grunder (och då pratar jag inte bara om EBS, som får ta mycket skit just här). Jag är säker på att alla märken gör allt de kan för att göra så bra produkter som möjligt och alla som gör det för Eran skull borde förtjäna lite respekt för det. De flesta märken passar någons smak och plånbok, och det är väl en bra grej att det finns mycket att välja mellan? Alternativet är ju att alla bygger sin egen rigg, och hur många fixar det?? Eller att ett märke har monopol och kan sätta priser därefter.

Ibland undrar man lite...trots att 99,9% är män här verkar ju en hel del lida av PMS-besvär emellanåt :shock:

Fråga: var är brudarna???
Med den attityden så lär du inte locka några nya anhängare, snarare skrämma bort de som redan kör på EBS. För din egen och EBS skull: Posta inga fler inlägg när du är onykter.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

EBS Ralf skrev:
Fråga: var är brudarna???
De är på väg till Göteborg för att kolla riggar :D
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
gäst

Inlägg av gäst »

JunJun skrev:Jag har sagt det en gång och jag säger det igen.

Gillar man ludet från Ampeg så köp Ampeg!!
Gillar man ljudet från Aguilar så köp Aguilar!!
Gillar man ljudet från EBS så köp EBS!!
Gillar man ljudet från Ashdown så köp Ashdown!!

Vi har alla olika ljudideal och därför köper vi olika stärkare. Hur skulle de se ut om ALLA gick runt med en Ampeg SVT Classic???

Genre e för dem som inte hittar i skivhyllan!!!!
Word! Jag tror alla håller med om det. Däremot så blir det ju lite lätt patetiskt när EBS-medarbetare med EBS i nicket skriver inlägg efter inlägg för att promota sitt eget märke och dessutom börjar posta oförskämdheter när inte alla håller med om EBS förträfflighet. Någon på firman borde ta ett snack med Ralf innan det är för sent... Inte för att jag tror att EBS kommer att go down in flames pga några taffliga inlägg och inte för att jag bryr mig men visst är det konstigt? Vet de andra på EBS om att deras kollega offentligt anklagar de som inte hyllar EBS för att ha PMS-besvär t ex?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

EBS Ralf skrev:Fråga: var är brudarna???
Flyr från gubbforum som drar PMS jämförelser.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
gäst

Inlägg av gäst »

MALA skrev:
EBS Ralf skrev:
Fråga: var är brudarna???
De är på väg till Göteborg för att kolla riggar :D
Tälta utanför lokalen i tre månader för att få bästa platserna!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

EBS Ralf skrev::D Heta reaktioner och diskussioner som vanligt...

...vi är intresserade, men vi har ingen som jobbar åt oss på västkusten och lär inte skicka en gubbe i bil från Stockholm fram och tillbaka med en rigg enbart för detta evenemang. Kollar dock på möjligheterna att lösa det på ett genomförbart sätt med de kontakter vi har.

...när det gäller Aguilars 750 topp så förutsätter jag att den låter bättre än alla våra grejer med den prislappen, skam vore väl annars?! Dock har det varit många som övergett just Aguilar för EBS när de A/B testat riggar i USA, så jag antar att smaken är som baken (om nu folk klarar av att komma med ett öppet sinne utan förutfattade meningar :wink: ).

...över huvud taget tycker jag det är ganska barnsligt att döma ut olika märken hit och dit på väldigt subjektiva grunder (och då pratar jag inte bara om EBS, som får ta mycket skit just här). Jag är säker på att alla märken gör allt de kan för att göra så bra produkter som möjligt och alla som gör det för Eran skull borde förtjäna lite respekt för det. De flesta märken passar någons smak och plånbok, och det är väl en bra grej att det finns mycket att välja mellan? Alternativet är ju att alla bygger sin egen rigg, och hur många fixar det?? Eller att ett märke har monopol och kan sätta priser därefter.

Ibland undrar man lite...trots att 99,9% är män här verkar ju en hel del lida av PMS-besvär emellanåt :shock:

Fråga: var är brudarna???
Men vad är problemet? Alla har rätt till sina egna subjektiva åsikter. Och eftersom detta är ett forum så har alla lika mycket rätt att yppa den. Om man inte gillar en viss pryl och ämnet handlar om den prylen, så ska man väl få säga vad man tycker. Att säga att 99,9% här har PMS-besvär bara för att man har åsikter som inte alltid är positiva, är lite väl magstarkt.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Du käre lille Ralf,
är det mig du syftar på när det gäller PMS jämförelser tycker jag du ska knipa käft!

I denna fråga har jag nog tillräckligt med kött på benen annars brukar jag inte uttala mig. Precis som jag säger handlar det om ljudideal och en gång i tiden tyckte jag att just EBS var det bästa man kunde ha men det har ändrat sig och givetvis får andra ha en helt annan uppfattning.
Tror säkert en del USA basister bytat både från det ena till det andra märket vilket även jag gjort, vilket jag också skriver - olika ljudideal...
Somliga kör ju på en hel del av nämnda märken för olika ljud i olika situationer.

Håller fullt med JunJun om att man väljer vad man gillar och tur är väl det!

Det jag syftade på var snarare att det kanske varit en mer lämplig med två likvärdiga riggar i samma prisklass.

*Edit - Mala, då stannar riggen hemma. Kommer gärna om jag kan och testar lite nytt, man vet aldrig men kanske åker man hem med en EBS rigg igen eller ett par gula Windmill lådor :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Som vanligt är folk lättretliga, och bristen på röstläge och betoningar märks på en gång.
När man argumenterar saker på internet finns inte utrymme för skämt, ironi och överdrivna kommentarer.

Försök att uttrycka er tydligt och vänligt, så tror jag att samtliga i denna tråd har hyfsat samma åsikter.

-Att man ska spela på det märke man tycker låter bäst.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

maxoges skrev:Som vanligt är folk lättretliga, och bristen på röstläge och betoningar märks på en gång.
När man argumenterar saker på internet finns inte utrymme för skämt, ironi och överdrivna kommentarer.

Försök att uttrycka er tydligt och vänligt, så tror jag att samtliga i denna tråd har hyfsat samma åsikter.

-Att man ska spela på det märke man tycker låter bäst.
..och som man har råd med.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

200071 skrev:
maxoges skrev:Som vanligt är folk lättretliga, och bristen på röstläge och betoningar märks på en gång.
När man argumenterar saker på internet finns inte utrymme för skämt, ironi och överdrivna kommentarer.

Försök att uttrycka er tydligt och vänligt, så tror jag att samtliga i denna tråd har hyfsat samma åsikter.

-Att man ska spela på det märke man tycker låter bäst.
..och som man har råd med.
Det är just det där sista som är den jobbiga biten...
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:
maxoges skrev:Som vanligt är folk lättretliga, och bristen på röstläge och betoningar märks på en gång.
När man argumenterar saker på internet finns inte utrymme för skämt, ironi och överdrivna kommentarer.

Försök att uttrycka er tydligt och vänligt, så tror jag att samtliga i denna tråd har hyfsat samma åsikter.

-Att man ska spela på det märke man tycker låter bäst.
..och som man har råd med.
Eller vad banken tycker att man har råd med.
Skriv svar