Trace Elliot GP12 SMX

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Alla har väl fått testa Trace vid ett eller annat tillfälle.
Personligen så märkte jag att det inte var något för mig på ett bröllopsgig där det stod en tracetopp och en 4x10.
Minns inte idag vad det var för modell etc, men det jag minns är att det var stört omöjligt att få ut något vettigt ljud.
Har även musikaffärstestat en del trace, och samma visa där.
Så, för min egen del, jag har testat och gillade det inte.
Det var förvisso ganska länge sedan nu, kanske har det ändrats.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

GrafZeppelin skrev:'
Jag håller med, sen tror jag det är många som aldrig provat en riktig Trace-stack som ändå dragits med i "det är skit"-tänket.
Ungefär som tyckandet om EBS och vissa andra saker. :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Matte skrev:
GrafZeppelin skrev:'
Jag håller med, sen tror jag det är många som aldrig provat en riktig Trace-stack som ändå dragits med i "det är skit"-tänket.
Ungefär som tyckandet om EBS och vissa andra saker. :roll:
*host*aktiv elektronik*host*
antepop
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 23 jul 2007, 22:55

Inlägg av antepop »

200071 skrev: Skönt att höra, jag trodde jag skulle bli avstängd från forumet :roll:
Det jag tycker är väldigt tråkigt med många forum på nätet är just sådana här saker...tycker man på något annat sätt så får du inte vara med....

JAg hoppas verkligen att detta forum gör att man får vettiga svar och inget, köp en......
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Du får både och kan jag säga...
Senast redigerad av blackparkas den tis 31 jul 2007, 11:05, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

antepop skrev:
200071 skrev: Skönt att höra, jag trodde jag skulle bli avstängd från forumet :roll:
Det jag tycker är väldigt tråkigt med många forum på nätet är just sådana här saker...tycker man på något annat sätt så får du inte vara med....

JAg hoppas verkligen att detta forum gör att man får vettiga svar och inget, köp en......
Svaren blir oftast av båda sorterna, det är bara att sålla bort de du inte gillar :wink:
De flesta som säger KÖP EN JAZZBAS eller KÖP EN AMPEG gör det med glimten i ögat några är kanske så fanatiska av egen övertygelse. Men kan man kryssa mellan de svaren och all OT så får du mycket bra svar!!!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Och oftast en skojjig stunds läsande på köpet...

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Inlägg av Cee »

rolig läsning, javisst!

Jag hade en Trace GP11 4x10-kombo. Bra, tyckte jag. Tills jag köpte en HD350 med 4x10. MYCKET bättre, både klippet, toppen och fläsket. Nu har jag dessutom en 1x15 (EBS) och det låter bra :-)
/Cee
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Många (mig inkluderad) har varit negativt inställda till Trace Elliot mycket riktigt. Frågan är ju bara om någon ber om ens åsikt, skall man då tiga när man har något negativt att säga? Jag brukar iofs försöka förklara vad det är jag inte gillar med produkten. I fallet Trace är det att de riggar (transistor) jag spelat i vilket är ganska många tycker jag ljudet har varit otroligt torrt och har inte funkat för mig. Kan tänka mig att det passar jättebra i något sammanhang tex bandlöst Jazzknorr. Jag har inte vad jag kan minnas spelat i de nyare topparna som har någon form av rör i försteget eller om det är rörsimulering. De kanske låter roligare i mina öron.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

GrafZeppelin skrev:
200071 skrev:Apropå tråden.... :oops: Jag tycker faktiskt att det blivit lika ensidigt (eller mer) hata Trace Elliot som älska Ampeg.
TE står kanske för ett ljudideal och en musikstil som var lite väl tidstypisk kanske, men jag tycker absolut inte det är dåliga grejer och det går att få till riktigt "bra" ljud i dem också. Sen kanske det inte passar alla/till allt, men vilket gör det?
Jag håller med, sen tror jag det är många som aldrig provat en riktig Trace-stack som ändå dragits med i "det är skit"-tänket.
Fast jag har spelat på Trace-stacken på musikhögskolan i Gbg nästan varje dag i fyra år och hatat det varje gång. I samma rum står en P-bas från tidigt 70-tal så det är blandade känslor varje gång när jag är i det rummet. Men det är iaf bra tryck i den riggen, även om inte ljudet är speciellt snyggt. Mest tror jag att det är lådan som låter skit. Har inte testat toppen i en annan låda, men däremot lådan med min Aguilar-topp, och det låt inte heller särskilt bra. Så det kanske är lådorna som är den svaga länken?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Danne skrev:Många (mig inkluderad) har varit negativt inställda till Trace Elliot mycket riktigt. Frågan är ju bara om någon ber om ens åsikt, skall man då tiga när man har något negativt att säga? Jag brukar iofs försöka förklara vad det är jag inte gillar med produkten. I fallet Trace är det att de riggar (transistor) jag spelat i vilket är ganska många tycker jag ljudet har varit otroligt torrt och har inte funkat för mig. Kan tänka mig att det passar jättebra i något sammanhang tex bandlöst Jazzknorr. Jag har inte vad jag kan minnas spelat i de nyare topparna som har någon form av rör i försteget eller om det är rörsimulering. De kanske låter roligare i mina öron.
Jag tycker definitivt att alla som har något att säga (negativt eller positivt) ska säga sitt. Det är ju det som är poängen. Jag bara undrade/filosoferade över hur antipatier och (?) motsatsen ibland svänger så kraftigt och får med sig så många. När "alla" som hyllade TE för 20 år sedan plötsligt hatar dem nu och hellre vill ha det de hade för 35 år sen (Ursäkta mina överdrifter och så) så undrar man ju vad det handlar om ur ett rent psykologiskt perspektiv. Jag tycker människan är ett fascinerande djur som jag försöker förstå. Inklusive den speciella form av människa som musiker/basuster representerar.
Skriv svar